Annons:
Etiketthantera-konflikter
Läst 3531 ggr
[GunillaR]
2012-04-21 22:34

Varför får jag inte vara mig?

Jag har precis ikväll fått veta att jag är en mycket jobbig person som ta för stor plats, jag har ett stort ego, osv

alltså väldigt nedtryckande kommentarer.

Detta var ifrån någon som jag i flera år ansett som en vän.

Det talas väldigt mycket här på sajten att man ska ta för sig, att man ska vara sig själv och inte låta någon förminska sig.

Men när någon så här på ren svenska basunerar ut hur jobbig och svår jag är att ha att göra med………..

då börjar man fundera.

OK - det gick snett i denna relation, det blir så ibland.

Men när någon säger sådär då börjar man fundera - är det kanske något fel på mig.

Jag är en konstnär och har behov att uttrycka mig. Men varför för jag inte ta plats? Inkräktar jag på någon annans "revir/ego" för att jag tar plats?

Snälla, hjälp mig att reda ut begreppen.

Annons:
Geru
2012-04-21 22:39
#1

Va dig själv. Jag vet inte hur dan du är mot andra människor, men så länge man inte tar deras energi så brukar man inte ta så mycket plats, men det finns ju fortfarande stora möjligheter för att uttrycka sig själv :)

Hoppas det löser sig för dig.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[GunillaR]
2012-04-21 23:10
#2

Jag är ärlig och rak. Jag brukar inte linda in mina budskap utan säger vad jag menar.

Geru
2012-04-21 23:14
#3

#2 Jag brukar vara likadan, men sen kom jag fram till att jag inte kan förvänta mig att alla människor är som jag. Inte heller att dom har samma syn på sådant som jag själv har heller… Försöker ändå låta bli att linda in saker, så långt det går.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[GunillaR]
2012-04-21 23:35
#4

Jo men det där vet jag om, jag vet också om att jag kan ge mig in i diskussioner och något som jag ömmar för eller reagerar mot. Så jag vet om dessa problem och lägger band på mig själv.

Det lustiga var att jag kände en stor gemenskap i gruppen och var så glad varje dag då jag skulle dela med mig av en bit av min dag, precis som andra gjorde,

Jag beskrevs också som väldigt gullig och med glimten i ögat kunna skämta och vara rolig. Men jag tog för stor plats.

Jag vet inte hur detta fungerar helt fysiskt eftersom vi aldrig mötts i verkliga livet. Det är en sajt här på iFokus som jag varit värd för och som överlåtit värdskapet till en Medarbetare som jag hade förtroende för och som hade förmågan att få saker gjort, Hon är nästan lika militärisk som jag var. (sade hon vid ett tillfälle) på skämt.

Det är en väldigt öppen sajt då väldigt många skriver om sitt mående och så även jag. Men när jag skrev så var det tydligen inte ok.

Jag förstår egentligen ingenting alls.

Jag blev illa behandlad och slängdes ut från medarbetarskapet. Jag ville att sajtvärden skulle plocka bort mina artiklar eftersom jag var ledsen över att se dem där. Då blev jag blockerad från sajten.

Mitt förnuft säger att jag ska vara glad över att ha blivit av med en sådan intololerant person. Att jag har blivit av med fem falska vänner. Att jag faktiskt är fri att göra vad jag vill.

Geru
2012-04-21 23:53
#5

#4 Det där låter som dåligt beteende från deras part och inte från din.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[GunillaR]
2012-04-22 00:01
#6

Vet du vad? Dina ord lägger sig som bomull runt mitt hjärta!

Annons:
[Heike]
2012-04-23 10:35
#7

Kan bara hålla med det är felbehandling från deras sida inte din.Alla måste ju få vara som dom är,man kan ju inte förändra sig för att vara andra till lags då mår vi bara pyton inombords.

Så var dig själv du Gunilla det är det vi är bäst på att vara oss Kyss

[GunillaR]
2012-04-23 11:21
#8

Tack Heike Kyss

Jo visst är det viktigt att man får vara den man är. Alla kan ju inte vara stöpta i samma form. Sen tror jag att det finns en mening att man är just som man är. Olikheten kan ju innebära en styrka, att man kompletterar varandra. Var och en har sitt och ge.

Indiania
2012-04-23 22:26
#9

Gunilla! Det är trist när det blir på det viset. Vi måste få vara den vi är ämnad att vara och att inte hyckla och vara oseriösa. Jag förstår precis hur du känner nu.

Har själv fått höra av en närstående att jag tar för stor plats och det gör ont att höra. Det jag kommit fram till är att den andra personen som gör påståendet inte är klar med sin egen utveckling.

Det enda rätta är att vara oss själva!

Kram till dig GunillaR

" Var nära naturen - var när dig själv "

[GunillaR]
2012-04-23 23:31
#10

Tack kära Indiania Kyss

Nu när känslorna lagt sig så förstår jag, dels att personen ifråga förmodligen inte mår så bra och, som du säger, inte är klar med sin utveckling.

Och visst måste vi få vara oss själva! Vi kan inte alla passa in i några "idealmallar" för att inte stöta oss med omgivning och samhälle. Man måste få vara sig själv här och nu, i verkligheten.

Om man försöker göra om verkligheten så kommer illusionerna att brista förr eller senare.

[Heike]
2012-04-24 02:10
#11

Där fick du ett underbart svar från Indiania att personen inte är klar med sin egna utveckling.Vederbörnade kan ju knappast må bra varken före eller efter sin handling och har säkert tänkt en del på detta efteråt med klump imagen.

Tänker på artiklarna,hade det vart jag hade jag tillmötesgått önskan men vet du vad dom är för bra och därför vill man ha dom kvar på sajten.Har läst dom själv och tummen upp säger jag ,dom är helt enkelt för bra för att tas bort .

Du är duktig på det du gör,har kunskap inom många områden och sånt skapar lätt avundsjuka och är det då en eller flera personer som känner att någon kan och har den minsta osäkehet själv då ska den med kunskapen genat dissas på olika vis för det stärker den svaga för stunden men kommer alltid igen.Lagen om tre det vi sänder ut kommer trefalt tillbaka.

Om jag vore du skulle jag sträcka på mig för jag kan inte se annat än att avundsjukan ligger i botten och pyr det var min första tanke när jag läste dina pm.

Så sträck på dig du gör något bra och kan inte andra ta det så är det deras problem.Har ju fått mina törnar själv på i fokus och lärt mig att sålla bland folk,dom man känner är reko,rak och okey dom stannar jag med resten struntar jag fullständigt i och det är många kan jag lova som jag fått sålla bort.Fler än ni kan ana.

kram på dig !

[rore]
2012-04-24 09:14
#12

Var och en av oss har vår fulla rätt att vara de vi är. Visst gör det ont att höra att vi tar för stor plats. Det svider riktigt rejält.

Vi är varandras spegelbilder (så ser jag det) Det jag ser o ogillar i andra,, är saker som ofta finns i mig själv och tvärt om.

Det samma gäller nog för andra också, så tror jag.

Ibland är vi på kollissions kurs med allt och alla. Det hör vår utveckling till, även om den utvecklingen gör ont och kanske väcker mycket rädsla. Så gör det mycket ondare när vi upptäcker att vi gjort om oss för att passa in i mallen som andra format åt oss.

Så fortsätt Du GunillaR att vara den du ärKyss

[GunillaR]
2012-04-24 11:35
#13

Tack Heike för de orden. Ärligt talat så höll jag ett ögonblick på att tappa självförtroendet helt och hållet. tänkte att det är nog mig det är fel på.

Men sedan finns där naturligtvis något i botten som gör att jag reagerar så starkt och detta kommer från min uppväxt. Jag är klar med det mesta med förhållandet till min mor men tydligen ligger där fortfarande något som pyr. Något som jag måste jobba mera med.

Jag fick nämligen höra under hela min uppväxt att jag var hopplös, att jag inte dög någonting till, att allt jag sade hånskrattades åt. osv. Det var mobbing i allra högsta grad, och det där sitter väldigt djupt inuti mig. Jag har  många gånger funderat på att kanske jag "pöser" över ibland eftersom jag ibland måste bevisa (för dem) att jag inte är någon dålig människa, att jag är en bra människa…..

Men det gör ont när man får sådana lusingar som jag fick. Tror att vem som helst skulle bli sårad.

Rore, det du säger om spegelbilder är intressant. Att man kanske ser olikheterna hos en annan person och accepterar inte dessa eftersom de inte stämmer med ens egen person. Kanske…..

Tack goa ni Kyss

Annons:
[Ravenna]
2012-04-25 01:07
#14

#13 "Att man kanske ser olikheterna hos en annan person och accepterar inte dessa eftersom de inte stämmer med ens egen person. Kanske…."

Jag tror inte att det var riktigt så Rore menade, om jag får lov att flika in. :-)

Att någon annan är en spegel innebär att man ser och reagerar på något i den personen; en sida man inte accepterar hos sig själv men som finns i en själv också. Det kan ju vara på både gott och ont, så det behöver inte bara vara negativt.

Det kan ju också vara så att man ser något i en annan person som man inte accepterar, eftersom det inte stämmer med den bild man har av sig själv.

Men å andra sidan, en självbild kan man alltid ändra på och det är ju det positiva med att ha en sån kanske. Sen om den är sann eller inte, är en annan sak. :-)

[GunillaR]
2012-04-25 11:10
#15

# 14 - Jag tänkte mest på begreppet "speglingar", att de man ser i spegelbilden blir ju motsatt till verkligheten. Men jag förstår vad du menar och när du säger så, så kan jag ta till mig detta.

Jo, man har ju en bild av sig själv och även bilder av andra, och det är ju inte heller alltid de stämmer överens med verkligheten.

[Ravenna]
2012-04-25 18:36
#16

#15 "de man ser i spegelbilden blir ju motsatt till verkligheten"
Aha, ja så kan man ju se det också förstås. Det har jag inte tänkt på faktiskt. Men intressant.

[GunillaR]
2012-04-25 19:41
#17

Flört

[rore]
2012-04-26 07:18
#18

#14 Ravenna! Tack för din inflikning. Det var precis så jag menade.Glad

"Att någon annan är en spegel innebär att man ser och reagerar på något i den personen; en sida man inte accepterar hos sig själv men som finns i en själv också. Det kan ju vara på både gott och ont, så det behöver inte bara vara negativt."

[Ravenna]
2012-04-26 11:40
#19

#17 Glad

#18 Glad

[GunillaR]
2012-04-26 11:46
#20

# 18 - Jag köper detta helt och hållet! Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: