Annons:
Etikettsjälvkänsla
Läst 1890 ggr
Florentyna
2012-04-15 23:27

Jag beundrar mig

Det är varje människas rätt att få beundra och älska sig själv. Så åt helvete med Jantelagen som säger; "Du ska inte tro att du är någon!"

Varför ska jag inte det?

Vem var den där Jante som påstod något så idiotiskt? Och varför har människor i generationer anammat, styrt andra människor och låtit sig själv styras och nedtryckas av detta falska påstående? Har inte den "lagen" förtryckt och underminerat självkänslan för mänskligheten länge nog nu? Det tycker jag. Så åt helvete med denna "fjantelag", säger jag.

Det är väl klart att jag är någon. För det första är jag BÄST i hela universum PÅ ATT VARA JAG. Jag är en PERFEKT UNIK skapelse - det finns ingen likadan. För det andra är jag BÄST PÅ ATT KÄNNA MIG. Jag vet vad jag vill, känner mina drömmar, mina förhoppningar och önskningar. Jag är BÄST PÅ ATT SKAPA MITT LIV.

Jag är bäst på att vara jag, ingen känner mig bättre än jag. Jag älskar mig och det liv jag lever. Jag beundrar mig. Ingenting kan ändra på det.

Så varje gång människor försöker eller har försökt att förändra mig eller påstått att jag inte duger sådan som jag är, har denna medvetenhet, denna visshet alltid hjälpt mig att "stå upp" för mig själv. Gett mig styrkan att slåss för rätten att få vara den jag är.

Visst har det ett flertal gånger lett till att jag stått ensam på barikaderna, motarbetad och oförstådd, sviken och övergiven. Oftast av de människor jag litat mest på. Och fått betala ett fruktansvärt pris för det. Men hittills har jag alltid tyckt att det varit värt det. För om inte jag ställer upp för mig och kämpar för min rätt att få vara den jag är, vem gör det då?

Jag beundrar min inre styrka som gör att jag "reser mig" varje gång jag blir psykiskt nedslagen eller ramlar. Kraften som gör att jag hittar "vägen tillbaka" när jag irrat iväg och gått vilse. Och jag beundrar min mentala styrka som låter mig behålla min positiva livssyn, trots alla negativa influenser som livet innehåller.

Att ha förmågan och styrkan att förlåta alla oförrätter jag möter och förlåta mig själv, att acceptera verkligheten som den är och att livet fortfarande känns värt att levas och utforskas med enorm glädje och nyfikenhet tillskriver jag min känslomässiga och mentala intelligens. Det beundrar jag mig också för.

I all ödmjukhet förstås. Inget skryt här inte.

Mvh

Florentyna

Annons:
[Torahzen]
2012-04-20 15:39
#1

Jag har lånat text frn Majlar, Healing i fokus:

Jäntelagen

Du ska tro att du är något.

Du ska tro att du är lika god som alla andra och alla andra lika goda som du.

Du ska tro att du är lika klok som andra, ibland klokare.

Du ska veta att du är lika bra som andra. Om du vet att du gör ditt bästa, kan du uppskatta dem som är bättre.

Ibland vet du mer än andra.

Du är inte förmer än andra, men du är enastående som alla andra.

Du duger till mycket.

Skratta åt dig själv och din värld – det gör dig fri.

Du ska tro att många bryr sig om dig.

Du ska tro att du kan lära andra en hel del och lära av dem.

VARFÖR? För att du är någon, en som behövs!

[Athinea]
2012-04-22 22:41
#2

#1 Riktigt bra, håller med till 100%

[Heike]
2012-04-23 10:32
#3

Underbar läsning tummen upp för dina ord Cool

Upp till toppen
Annons: