Annons:
Etikettreflektioner
Läst 1537 ggr
[Morfalum]
3/27/12, 9:25 AM

Hur mycket kan man ändra på sig?

Det händer när man stöter på konflikt och det rör sig om ett invant beteende att man går ut ur diskussionen med att säga "jag ska ändra/bättra mig"

Men i hur stor utsträckning kan man ändra på sig och är det något positivt att anpassa sig efter någon annan?

Annons:
[rore]
3/28/12, 6:28 AM
#1

Morfalum!

Ohhh, vi kan förändra på oss så till den milda grad att vi nära på utplånar vår egen identitet,,,,

När vi vill vara andra människor till lags och för att få lov att känna gemenskap och o bli omtyckta,,

Grejen med detta beteende är ju att andra kanske blir nöjda, men att den egna bitterheten slår tillbaka på en själv,, En ond cirkel utan slut kan ju tyckas.

Men om vi talar om en varaktig förändring som gynnar vårt inre. Jo det går Absolut. Men det sker sällan drastistiskt och kräver en vilja att förändras För sin egen skull,, inte för andras.

Det kan vara en långsam process,, och tur är väl det. Hur ska vi annars hinna med oss själva och förstå våra egna dolda motiv som kanske funnits med oss så länge vi kan minnas.Obestämd

[Ravenna]
3/29/12, 11:03 AM
#2

Bra skrivet Rore! Kyss

[Athinea]
3/29/12, 2:17 PM
#3

Personligen tycker jag att man ska lyfta fram det positiva man har och bearbeta väldigt försiktigt det negativa hos sig själv, men inte ta bort det helt.
Att förändra på sig kan göra att man tillslut inte vet vem man själv är. Man ska fortfarande ha kontrollen kvar och veta vem man är, men faktiskt visa hänsyn till andra och göra så att de mår bra.
Är personen (som vill att du ska förändras på något vis) någon du bryr dig om så kanske det är bättre att sätta sig ned och gå igenom både för och nackdelar för att sedan peppa varandra positivt.

Ingen människa är perfekt. Det är inte hälsosamt att försöka "ta bort"/bearbeta alla saker som är negativt. Det är en del av oss människor att faktiskt ha nackdelar.

Finns ett fint citat som jag gärna flikar in här..
"Våra brister gör oss till människor"

Glad

Upp till toppen
Annons: