Annons:
Etikettnuet
Läst 4304 ggr
solvinge
2012-03-09 14:12

Ditt inre syfte

Ett utdrag ur Eckart Tolles bok ”EN NY JORD Ditt inre syfte”

Det finns ingen ersättning från att finna sitt sanna syfte. Men det sanna eller det främsta syftet med liv går inte att finna på den yttre nivån. Det handlar inte om vad du gör utan om vem du är – det vill säga om ditt medvetandetillstånd.

Ditt liv har ett inre syfte och ett yttre syfte. Det inre syftet har med Varandet att göra och är det främsta. Det yttre syftet handlar om dina aktiviteter och är sekundärt.

 Ditt inre syfte är att vakna, det är mänsklighetens syfte. Ditt inre syfte är en nödvändig del av syftet för helheten, universum och dess framväxande intelligens. Ditt yttre syfte kan förändras över tiden.

Att hitta och leva i samklang med det inre syftet är själva grunden för att uppfylla ditt yttre syfte. Det är själva grunden för verklig framgång.

ATT VAKNA

 Att vakna innebär en medvetandeförändring i vilken tänkandet och medvetandet separeras och blir två skilda saker. För de flesta människor är det här inte en enskild händelse utan en process som de genomgår.

När du har genomgått ett uppvaknande ser du dig själv som medvetenheten bakom ditt tänkande sinne i stället för att vara förlorad i det.

Medvetenheten tar över tänkandet. Medvetenhet är att vara i kontakt med den universella intelligensen. Ett annat ord för det är Närvaro: medvetenhet utan tankar.

Uppvaknandets process initieras av nåd. Du kan inte tvinga fram den. Det finns ingenting du kan göra i fråga om uppvaknandet.

Bara det första uppvaknandet, den första glimten av medvetenhet utan tanke, sker genom nåd utan ansträngning från din sida. Om den här boken känns obegriplig eller meningslös för dig har det ännu inte hänt dig. Om något inom dig svarar på den, om du på något sätt känner igen sanningen i den, betyder det att uppvaknandets process har börjat.

När du väl fått en glimt av medvetandet eller Närvaron har du en direkt upplevelse av den. Du kan då göra ett avsiktligt val att vara närvarande i stället för att ägna dig åt meningslöst tänkande. Du kan bjuda in Närvaron i ditt liv, det vill säga skapa en rymd.

Att öppna dig för medvetenheten och föra in dess ljus i den här världen blir då det främsta syftet med ditt liv.

Medan du kanske fortfarande väntar på att något betydelsefullt ska hända i ditt liv kanske du inte inser att det mest betydelsefulla som kan hända en människa redan har hänt dig – att separationsprocessen mellan tänkandet och medvetandet har påbörjats inom dig.

Många människor som genomgår de första stadierna i uppvaknandeprocessen är inte längre säkra på vad deras yttre syfte är. Det som driver världen driver inte längre dem.

En del upplever det som att de befinner sig i ingenmansland mellan två världar. De styrs inte längre av egot, men den nya medvetenheten har ännu inte integrerats helt och hållet i deras liv. Det inre syftet och det yttre syftet har ännu inte blivit ett.

Ditt syfte kan vara att sitta här och prata med mig, eftersom det är här du är och det är det här du gör just nu. Ända tills du reser dig upp och börjar göra något annat. Då blir det ditt syfte.

Så länge du är omedveten om Varandet kommer du att söka mening endast i den yttre handlingens och framtidens dimension, det vill säga tidens dimension.

När du betraktar det du gör eller var du befinner dig som det främsta syftet med ditt liv förnekar du tiden. Det är mycket stärkande.

Att förneka tiden i det du gör skapar också en koppling mellan ditt inre och ditt yttre syfte, mellan Varandet och görandet.

När du upphäver tiden upphäver du samtidigt egot. Vad du än gör kommer du att göra det väl, eftersom själva görandet i sig blir fokus för din uppmärksamhet. Ditt görande blir en kanal genom vilken medvetandet kommer in i den här världen.

Närhelst du blir orolig eller stressad har det yttre syftet tagit över och du har förlorat ditt inre syfte ur sikte.

Det stora uppstår ur småsaker som vi vördar och tar hand om. Allas liv består i själva verket av småsaker.

Paradoxen är att grunden för storhet är att ta hand om de små tingen i nuet i stället för att jaga efter föreställningen om storhet. Det innevarande ögonblicket är alltid litet i den bemärkelsen att det alltid är enkelt, men dolt inom det finns den allra största kraft.

Det är bara när du är i samklang med nuet som du har tillgång till den kraften.

Genom det innevarande ögonblicket har du tillgång till själva livskraften.

Var sann mot livet genom att vara sann mot ditt inre syfte. När du blir närvarande och därigenom hel i det du gör, fylls dina handlingar av andlig kraft. 

Medan begreppet syfte tidigare alltid varit förknippat med framtiden, finns det nu ett djupare syfte som endast står att finna i nuet genom förnekandet av tiden.

När du träffar människor, på arbetet eller i andra sammanhang, ge dem då din fulla uppmärksamhet. Du är inte längre där först främst som en person utan som ett fält av medvetenhet, av vaken Närvaro. 

Det yttre syftet varierar mycket från person till person och inget yttre syfte varar för evigt.

Att vara ett med det som är, betyder inte att du inte längre tar initiativ till förändring eller att du blir oförmögen att skrida till handling.

Men motivationen att handla kommer från en djupare nivå, och inte från egots begär eller rädslor. 

När du kommer i samklang med helheten blir du en medveten del av sambandet mellan alla delarna i helheten och dess syfte: medvetenhetens framväxt i den här världen. Som en konsekvens av det uppstår spontant och allt oftare gynnsamma händelser, slumpartade möten, sammanträffanden och synkronistiska händelser.

Annons:
orecus
2012-03-09 17:22
#1

Det här är en bok jag nyligen börjat läsa, och jag vill verkligen rekommendera den. Inte att följa den slaviskt som en bibel, utan för att få persektiv och öppna upp ett ev. tunnelseende.

Vissa bitar anser jag vara lite väl flummiga (har inte hunnit läsa jättelångt än), men vissa delar är riktigt värdefulla.

[Ravenna]
2012-03-10 14:49
#2

Ja, jag håller med orecus: den här boken som det citeras ifrån är verkligen att rekommendera.

Det finns också boken "The Power of Now" av Eckhart Tolle, som för mig var en oerhört viktig upplevelse att läsa. Det var den första boken jag läste efter att jag vaknat upp. Varje ord i den boken var så sanna för mig, att hela inre kroppen (som Tolle pratar om) fullkomligen vibrerade.

Jag läser förresten själv helst böckerna på originalspråket, eftersom jag anser att en del av energin/kraften i orden han skriver ner, kan gå förlorade i en översättning. Varje ord av sanning bär på en vibration som man kan känna och som överförs till en när man läser dem.

Och det är ju ändå så, att den som översätter bör vara lika vaken och närvarande som författaren, för att budskapet och kraften ska gå igenom. Så upplever jag det i alla fall.

[rore]
2012-03-15 12:31
#3

Tack Solvinge!!

Väldigt inspirerande och tankeväckande,, Ska ut o leta efter bokenGlad

solvinge
2012-03-15 15:20
#4

#3 Ja, jag tror att den kan vara bra för många, man kanske har vaknat upp lite men sen kan det vara svårt att komma vidare.

För mig har det känts som att jag vet inte vad jag vill. Det kan jag nog hitta i nuet, nu har jag äntligen börjat med en mindfullnesskurs som jag haft hemma något år, det är så svårt att komma igång med vissa saker, detta är ett engagemang på 10 veckor, varje dag. Men jag tror verkligen att det hjälper mycket.

GitteL
2012-03-22 08:49
#5

Kyss

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Upp till toppen
Annons: