Annons:
Etikettpersonligt-om-oss-själva
Läst 2591 ggr
Stephanie
2011-12-11 22:34

Vad kan jag göra?

Vet inte om det här hör till personlig utveckling riktigt, men jag gör ett försök.

Framförallt har jag svårt att koncentrera mig, jag är hemskt lättdistraherad även om det handlar om något jag är intresserad av. Nu den senaste tiden, när det varit värre än nånsin, kan jag knappt läsa en hel mening text utan att flacka med blicken. Bara medan jag skrivit det här har jag tittat upp på webbside-flikarna, i inläggslistan till vänster och "uppdaterade inlägg" till höger, minst fem gånger…

Jag sover visserligen bra, har lätt för att somna och är inte lättväckt, men jag har svårt för att slappna av och bara göra nåt jag vill. Till exempel läsa en bok eller liknande. Jag har svårt att roa mig med en sak i mer än 5-10 minuter, sen har jag tröttnat och vill göra nåt annat.

Jag har också svårt att få saker gjorda. Jag gör halvhjärtade försök och allt känns så överväldigande och jobbigt. Jag försöker skriva att-göra-listor, men det hjälper inte speciellt mycket. Egentligen har jag väldigt mycket tid i förhållande till saker jag ska göra, så det är inte alls tiden som är problemet. Det är bara självdisciplinen och orken det är fel på.

Sen har jag även hemskt dåligt minne. Framförallt att jag aldrig minns saker som hänt förut, oavsett om det är ett par månader tillbaka eller flera år. Det blir lite pinsamt när folk börjar prata minnen och säger "minns du när du…" och jag inte minns alls vad de pratar om. Men nu på senare tid har jag märkt att jag glömmer bort saker "här och nu" också. Jag kan glömma bort vad det var jag gjorde för fem sekunder sedan, vad det var jag gick upp för att hämta, tankar om saker jag ska komma ihåg att göra eller kolla upp och så vidare.

Jag kan säga att jag vet precis vad det här kommer ifrån - stress. Jag är inne i en lång jobbig period som inte är slut än på ett tag. Det är svårt för mig att göra något åt det nu, och allt är en enda lång väntan på bättre tider ungefär. Min situation kan inte ändras för stunden, så jag antar att jag får bita ihop bara. Men däremot undrar jag om nån kan komma med lite tips på hur jag kan tackla de här problemen jag har skrivit ovan? Något jag kan tänka på, nån övning eller knep. Alla tips är välkomna!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
[rore]
2011-12-12 07:11
#1

Hej Stephanie!!

Det låter jobbigt och tungt. Hela din text käns snudd på övermäktig och jag undrar Om du vet vari din stress består.

Stressar du för din egen skull eller för omgivningens skull?

För det är av stor vikt att veta varför, ibland vet vi inte ens varför vi går in i stress.

Men av din text att dömma så verkar det ändå som om du vet vari den består, eftersom du skriver att din situation inte kan ändras för stunden.

Det är inte någon gynnsam ide att vänta på att den ska gå över heller. För det är först när vi aktivt fattar beslutet att dra ner på takten, som en varaktig förändring är möjlig.

Det innebär inte att allting löses upp och försvinner på en gång. Men det sker succesivt  när vi sätter ner foten o bestämmer oss för att vi verkligen vill göra något åt vår situation.

Många gånger handlar det om att bli medveten om sina begränsningar och att faktiskt ta hänsyn till dem. För annars så protesterar kroppen o vi bränner ut oss själva.

Jag hoppas du finner en väg ut ur din stress och att du finner lugnet inom dig.

Stephanie
2011-12-12 08:22
#2

I det här fallet går det inte att göra så mycket åt situationen just nu. Grunden i alla problem ligger i pengar, pengar och pengar. Jag har under1,5år vetat att en flytt varit på gång, men inte hur, när och var. Nu har vi flyttat äntligen vilket är väldigt skönt. Men nu väntar jag på ett besked som kan göra att jag själv måste flytta igen om en månad. Det beskedet kan dessutom dröja fram till dagen jag i så fall måste flytta… Det är ovissheten om var jag kommer bo som stör, att inte känna att jag har en fast punkt. Detta, tillsammans med svårigheter att ta mig från hemmet själv (inga bussar, inget cykelavstånd), gör i sin tur att jag inte kan söka jobb eller ta på mig något annat större projekt här. Det jag väntar på är alltså att veta vad jag kan göra. Innan jag vet det finns det som sagt inte mycket jag kan göra åt situationen nu. Förutom att försöka göra det bästa av dagen och hjälpa mig själv.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

retep
2011-12-12 11:44
#3

Stephanie!

Med den vetskapen att du måste vänta på att flytta och vart du skall bo, i den ligger din möjlighet attacceptera. Lugna ditt sinne och din kropp med att göra allt med full uppmärksamhet och i slow motion.

Uppfatta och uppskatta när du går, när du står, när du sitter och äter och pratar och…bara ärGlad

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: