Annons:
Etikettpersonlig-hjälp-coaching
Läst 2598 ggr
StrongHearts
2011-12-05 12:27

behöver DIN hjälp!

Efter ett möte med min coach kom vi (läs hon) fram till att jag har dålig självkänsla

Detta hindrar mej ifrån att få ett arbete, vilket inte alls är skoj

Dessutom ansåg hon att jag måste satsa mer på mej och min utveckling…

Jag vet inte bara hur!!

Jag tar emot alla tips och råd!

Då jag är  gravid är det även viktig för mej att hitta ett jobb inom 2 månader!

Annons:
[Ravenna]
2011-12-05 14:04
#1

Hej StrongHearts!

"Efter ett möte med min coach kom vi (läs hon) fram till att jag har dålig självkänsla."

Och vad har du själv kommit fram till? Det viktiga är ju inte vad din coach säger, utan om vad du själv tror.

Dessutom undrar jag om inte din coach gav dig några redskap?

När jag läser ditt inlägg så verkar det som du har en väldig massa krav på dig själv. Låter jobbigt och det tar mycket energi, eller hur? Jag känner igen det där väldigt väl. Prestationsångest bottnar ofta i dålig självkänsla och brist på tillit.

Därför tror du att du inte riktigt duger och att inget av det du gör kommer duga till heller, det blir aldrig tillräckligt bra och eftersom du identifierar dig med det du gör, så innebär det automatiskt att även DU inte är tillräckligt bra. Men du vill inte vara sån, vill ändra på dig? Kanske känner du även prestationskrav och ångest inför det?

Måsten, stress och prestationskrav är inte något som väcker en god sund självkänsla…det stjälper snarare än det hjälper. Eftersom det gör att vi lätt hamnar i offertänkande då vi tänker destruktivt om oss själva.

Vi kan ha en förmåga som människor att sätta orimliga krav på oss själva som även innefattar vår egen själsliga och personliga utveckling. "Jag måste utvecklas, genast, nu!"

Det i sig kan faktiskt hindra utveckling från att ske. För att kunna utvecklas behöver vi lära oss att släppa taget, det är en del av mognaden både personligt och själsligt. För när vi släpper taget, så kan vi se och lyssna på de möjligheter som finns och kommer till oss. Vi kan växa, mogna, uppleva mer av vilka vi är.

När vi istället pressar på, kämpar och envisas med att allt ska ("måste") ske på ett visst sätt och inom en viss tidsperiod (annars!!), så sätter vi käppar i hjulet för oss själva.

Livet blir då väldigt svårt och nästan omöjligt att leva, och att njuta av. Vi glömmer att livet faktiskt pågår nu och att livet inte är en tävling där vi ska nå ett visst mål i framtiden, för att först DÅ bli lyckliga och tillfreds.

Jag tror att du skulle vara hjälpt av att lugna ner dig lite, slappna av och hitta en stressfri plats i dig själv, ett inre lugn. Mediterar du? Det är något du säkert skulle må bra av. Det är heller inget som säger att du inte kan leva och göra praktiska saker utan att stressa och oroa dig över utkomsten. Pröva.

Tips. När du söker jobb så bestäm dig för när och hur länge du ska göra det under dagen. Skriv ner vad som ska göras, vilka jobb du ska söka, vilka arbetsgivare du ska ringa etc.

När du har gjort det du föresatt dig under den utsatta tidsperioden, var nöjd med din insats, vet att du gjort ditt bästa och tacka dig själv. Avsluta och lämna den uppgiften för dagen.

Hitta på något annat, precis vad du själv väljer. Släpp alla tankar på jobbsökeriet.

Lycka till!

StrongHearts
2011-12-05 15:18
#2

jag hatar verkligen att gå på djupet med mej själv. Detta är tredje gången jag är på detta projektet (ca 7-8 mån totalt) så min coach känner mej rätt väl :)

hon gav mej lite tips, mest om hur jag ska skriva när jag gör ansökningar. jag skrev här för att kunna försöka arbeta mer på egen hand med mitt problem

jo, så sa hon med att jag inte känner mej bra nog typ. och jag vill ändra mej :) just nu vet jag inte vad som tar energi… känns som om att jag äter en masa utan att bli mätt så är nog flera olika faktorer hehe ;)

jo, mina föräldrar har börjat gnälla så det kan vara så att man inte vill söka jobb för om man då inte får det blir dem besvikan eller något

jag är nog mer tvärtom, jag hatar krav och planerar inte ens min vardag. kanske är det det som är fel? jag borde kanske planera min tillvaro lite bättre? sätta krav på mej själv?

mitt liv idag: gå upp, ta ut hundar, sticka till stan, hem, äta, ut med hundar den blir det data eller tv tills jag tar ut hundarna igen. så der det ut varje dag för mej.

kan man vara stressad utan att känna sig stressad? har ju inga direkta måsten utan tar dagen som den kommer. ett väldigt trist liv och det enda roliga är när min halvsambo kommer…

nej mediterar inte. men kan alltid testa på det :)

mest bara försökt skriva svar på ditt inlägg så du får lite mer insikt :)

retep
2011-12-11 21:59
#3

Det viktigaste nu i ditt liv är att du är gravid. Har du barn innan så har du erfarenhet som en trygghet och styrka. Hur som helst behöver du ta tillvara allt i din tillvaro som stärker dig. Måste du ha ett jobb? Eller kan du tillåta dig att utnyttja samhällets skyddsnät i den situation du nu är i?..sjukskrivning, ekonomiskt bidrag?.. När du sedan samlat ny styrka, självkänsla och självförtroende om ett år eller två… Då kan du satsa på att jobba igen. Livet är ditt och du har all rätt att prioritera det som är bäst för dig, barn och familj…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Denna kommentar har tagits bort.
StrongHearts
2011-12-22 15:41
#5

3# jag har levt på soc till och från i …5 år så jag kan göra det igen om jag behöver. jag hoppas nu komma in på högskolan så ajg kan börja spara. min ekonimi är helt fakked up och jag är skyldig min pappa rätt mycket…

soc tar bara ett få tal av mina räkningar så vad ska man göra? man måste ju leva och kunna köpa mat..

för att mitt iv ska suga ännu mer vill komunen inte anställa mej eftersom jag har för lite erfarenhet… istället tar dem in outbildade personer eller personer med utlänsk härkomst… det suger!

LivetochLyckan
2012-06-07 10:51
#6

Det viktigaste för att kunna lösa" problemet" är att ta reda varför du har dålig självkänsla. Vad det är som ligger till grund för att du inte känner att du duger och att du kan.

Det ligger med all säkerhet bakåt i tiden. Känner man inte att man kan ta sig dit själv, vilket det inte är många som gör, så kan man ta hjälp av en terapeut som arbetar med detta.

Jag är själv regressionsterapeut och kan rekommendera den typen av terapi.

Du gör en fantastisk sak både för dig själv och för ditt barn genom att ta hand om det här nu.

Lycka till!

www.livetochlyckan.se

www.omlivetochlyckan.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: