Annons:
Etikettpersonligt-om-oss-själva
Läst 2394 ggr
[strutter]
2011-05-31 20:08

HSP

Hej!

Jag har i hela mitt liv (=55+) varit en sökare. Och äntligen har jag förstått varför jag är som jag är.Och det roliga är att vi är många som är som jag. Jag som alltid har känt mig som en alien! Och som en katt bland hermeliner.

Jättespännande saker är på gång! Jag längtar tills vi får höra och läsa mer om HSP i medierna.

Det vore jätteroligt om någon mer HSP:are därute ville "ge sig till känna"!

Annons:
[strutter]
2011-05-31 20:10
#1

Jag alldeles glömde att jag borde förklarat förkortningen HSP. Den står för Highly Sensitive Personality.

[resande71]
2011-05-31 21:14
#2

Jag är glad att du funnit ett karaktärsdrag som stämmer in på dig.

Nöjer du dig med denna "diagnos" och väljer att stanna kvar  i denna trygga vetskap eller känner du att du vill utveckla dig vidare för att eventuellt minska symptom? Glad

[strutter]
2011-06-01 12:15
#3

Hej Lena!

Det är ingen diagnos, snarare ett personlighetsdrag.

Och Nej, absolut Nej, jag vill inte minska några "symptom"!!!

Jag är inte sjuk! Jag är faktiskt stolt över att tillhöra gruppen HSP.

[resande71]
2011-06-01 14:52
#4

Jaha, strutter!

Jag läste lite om HSP på nätet och fann att många uppenbarligen led känslomässigt av detta tillstånd. Jag trodde HSP försvårade livet för många då dessa människor snabbt blir trötta av alla energiomställningar och gärna drog sig undan folk samt led av att de var oroliga och lättsårade.

Va BRA att du i stället ser detta som en möjlighet i stället för en svårighet! 

Då önskar jag dig all lycka på din väg! {#emotions_dlg.laughing}

[strutter]
2011-06-01 18:44
#5

Hej Lena

Jag tycker att dina inlägg, inte bara i detta fall, ofta har en nedlåtande och negativ ton. Du verkar lite bitter.

Jobba litegrann med dig själv så ska du se att det löser sig!

Det känns mycket roligare att vara trevlig mot sina medmänniskor. Prova så får du se!

GitteL
2011-06-01 20:38
#6

#5

Hej Strutter

Om du anser att Lena ofta har nedlåtande inlägg så måste jag komma in och säga att detta upplever inte jag alls utan tvärtom.

Om du nu har HSP så kan det vara en förklaring på att du reagerar mer än andra.

Märk väl att Lena skriver trodde och inte att det ÄR så eller att hon vet att det är så.

{#emotions_dlg.smile}

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Annons:
[resande71]
2011-06-01 21:13
#7

Det är svårt att höra tonen hos den som talar när man läser i textform. Tonen skapar vi ofta själva när vi läser orden.

Jag skulle gärna vilja veta exempel på vad det är i mina ord som låter nelåtande och bittert?

Kanske kan du strutter peka på vad jag behöver förändra i mitt språk så ingen mer blir sårad av det jag säger?

Jag är inte sarkastisk nu, utan vill helt ärligt utvecklas till att bli en bättre lyssnare och rådgivare.

(Nu sa jag detta med en lugn, ödmjuk och varm röst).

[strutter]
2011-06-01 21:22
#8

Ja, GitteL, det kan du ha så rätt i! Det är ju typiskt för en HSP.
Dock är jag ganska säker på att jag inte är ensam om min åsikt.

Jag tycker faktiskt att hennes inlägg har en lite tråkig och burdus ton. Jag har reagerat på det tidigare när jag har läst om andra ämnen där hon har haft kommentarer. Inte bara nu när hon kommenterade mitt eget inlägg.

Men det är fint att du står upp för henne! Och som sagt var, i och med att jag "har" HSP, som du skriver, så kanske jag är lite väl känslig ibland.

Ha en trevlig långhelg, alla!

[Trulig]
2011-06-02 11:13
#9

#8 Jag har motsatt uppfattning om Lenas inlägg. Men så uppskattar jag ärlighet och uppriktighet.

[strutter]
2011-06-02 20:34
#10

Ärlighet är det viktigaste. Även i mitt liv.

Upp till toppen
Annons: