Annons:
Etikettreflektioner
Läst 2797 ggr
[rore]
5/18/11, 7:02 PM

Intuitionen

och mina tankar om villfarelsen. När logiken och Normen för hur saker och ting Bör eller Ska vara. *sett utifrån*

För visst är det gräsligt svårt ibland att gå på sin intuition när den smyger sig på inombords?

När det egentligen inte finns någon synbar eller konkret anledning som går att ta fram och visa. Vare sig för sig själv eller någon annan.

Detta har jag i alla fall haft mycket svårt med genom åren.

Men jag tror jag börjar skönja ett mönster inom mig och det handlar om mina automatiska tankar, som jag tidigare inte insåg var just automatiska. Och det var det som jag tidigare trodde var min intuition.

Idag har jag döpt om mina automatiska tankar. De heter Skrik och Panik.

 Det är de där starka känslorna som reagerar med en slags  stark känsla av Kaos och Oordning. Som bara skriker efter rationella lösningar och fort ska det gå.

Medan den riktiga intuitionen infinner sig med en närvaro av välvilja och som faktiskt inte går att föringa. Mild och varsam men ändå har den en bestämd avsikt,, som jag inte kan värja mig emot.

När Skrik och Panik infinner sig, så förstår jag att det är min rädsla som är väckt samtidigt som intuitionen visar mig att jag ska stanna upp och betrakta vad det är som sker inom mig.

När Skrik och Panik infinner sig i min kropp nu för tiden,, så har jag tagit för vana att göra tvärt om.

För när jag gör tvärt om mot vad jag brukar, så infinner det sig ett härligt lugn. Även om det finns smärta/ilska/sorg,, så kan jag vila i ett sällsamt lugn.

              

Annons:
[Tunridan]
5/18/11, 7:37 PM
#1

Tack Rore, jag behövde läsa dina kloka ord just nu. Och jag känner igen mig i det du beskriver. I många många år trodde jag att jag lyssnade till min intuition, när det egentligen var rädsla som talade, som tog plats som en knut i magen. Den kunde säga: Jo, jag VET att något är fel. Något har hänt, något är fel.

Jag var så övertygad om att det var så, men varje gång visade det sig i efterhand att inget hade hänt, inget var fel. Allt var som det skulle. Jag visste ju inte då att jag lyssnade på "fel röst" inom mig.

Intuitionen är som du säger mer välvillig. Den kan vara mild och stillsam men även vara som en fast hand ibland, bestämd i sin övertygelse.
Och stundtals kan den vara högljudd för att jag verkligen måste lyssna (som när jag ignorerar den och är ute på farligt vatten) men aldrig aldrig är den grundad i rädsla.

[rore]
5/18/11, 7:57 PM
#2

Tack själv Tunridan!Glad

[Tunridan]
5/18/11, 8:25 PM
#3

Glad

[Trulig]
5/18/11, 10:01 PM
#4

Haha, ja Skrik och Panik känns igen Glad Jag har oxå misstagit mej med tanken "nåt så starkt kan inte vara fel"

Tack för påminnelserna båda två, att observera om känslan är ursprungen ur rädsla. Har lite svårt att hitta rätt, ibland gömmer sig rädslan som ett litet förklätt troll i blandningen av känslor. Det gäller att stanna upp och titta ordentligt.

[resande71]
5/18/11, 10:07 PM
#5

Så sant Rore.
Jag har gått emot mina tankar och känslor många gånger för att testa mig själv. Jag har inte så mycket att förlora på att göra tvärtom mot vad jag brukar, för antingen händer ingenting eller så händer det MASSOR inombords. När det händer massor brukar det för mig vara att jag kliver över en känslospärr eller en mental spärr. Att se klart på vad som är rädsla och vad som är  intuition är nästan omöjligt när man har spärrar som stökar till det. Det är jättenyttigt att göra tvärtom i tanke och handling för man lär sig massor om sig själv. Skrattande

[Trulig]
5/19/11, 10:46 PM
#6

Lena och Rore, jag blir lite nyfiken…att göra tvärtom? Jag blir lite inspireradGlad.  Kan ni inte berätta några vardagliga exempel?

Det känns som att jag var en sån som förvånade mej själv för 15 år sen- nu förvånar jag mej själv inte längre, spontant. Skulle gärna vilja ha lite inspiration att komma dit igen.

Annons:
[rore]
5/20/11, 7:33 AM
#7

# 6 Trulig!

Istället för att reta upp sig på någon i kassa kön, så istället betrakta och kanske ge ett leende/ eller ge en hjälpande hand.

Att handla annorlunda i situationer när den obefogade rädslan kryper sig på. *där gäller det verkligen att prova sig fram.*

Att i stället för att gå och fantisera om att göra/prova på något, Verkligen göra slag i saken.

Egentligen vad som helst i det dagliga livet, men att kanske lägga fokus på det som väcker nått slags obehag och göra tvärt emot vad "man" brukar göra.

Det var svårt att ge konkreta förslag känner jagSkäms

[resande71]
5/20/11, 4:53 PM
#8

#6

Att göra tvärtom - är att bryta ett mönster där ofta rädslan ligger.

Om du till exempel kramar någon så känner du efter en stund att "det räcker bra så" och släpper taget om den andre. Om du i stället väljer att stå kvar i kramen kan det hända saker inom dig…

Om du aldrig sagt vad du tycker till en person - gör det och se vad som händer.

Det finns jättemånga sätt som Rore beskriver att bryta mönster - att gå emot sig själv - att övervinna rädsla.

Brukar man brusa upp när man blir arg - pröva svälja.

Brukar man gå ut genom dörren när man blir arg - pröva stå kvar.

Brukar man gråta - pröva le i stället.

Brukar man vara envis och inte ge sig - pröva att ge upp.

Brukar man ge upp - pröva att stå ut ett tag till.

Brukar man resa sig så fort rastlösheten tar vid - pröva sitta kvar.

Pröva i allt du känner att du kan förbättra. Man testar sig fram och finner plötsligt nya vägar som sen hädanefter ger helt nya reaktioner. Glad

[Trulig]
5/20/11, 9:58 PM
#9

Tack pärlor!!!

Inser ju nu att jag gjort precis detta - ändrat hela mitt sätt att vara de senaste 2 åren. Ja herregud så blind man är ibland Tungan ute Ni fick mej att se det självklara!

Men det är ju lätt att se det man HAR förändrat, nu gäller det att fortsätta. Insåg idag att jag skulle hållt klaffen och varit neutral och lugn istället vräkte jag på med mitt ego och det fick motsatt effekt, allt i en välvilja mot allas bästa. Hmmm. Och vad låg i botten? Jo "trollet rädsla"  eller "Skrik och Panik"

Här finns en skatt att gräva ur, dvs tankebanor att förändra.

Tackar !!

[rore]
5/21/11, 8:26 AM
#10

Flört

[resande71]
5/21/11, 11:35 PM
#11

Du är en klok tjej du, Maria! Skrattande

Upp till toppen
Annons: