Annons:
Etikettkommunikation
Läst 1630 ggr
GitteL
12/12/07, 11:22 PM

Kommunikation och reflektion!

Hur lyssnar du på andra i ett möte?

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Annons:
AnneN
12/13/07, 12:11 AM
#1

Jag lyssnar alltid, men sedan beror det lite på vad det är för typ av möte om jag ger respons under tiden som andra pratar eller om jag väntar med det tills de har talat klart. Men jag låter alltid folk tala till punkt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Martin
12/13/07, 12:35 AM
#2

Det beror helt på om det är jag privat eller om det är jag i min yrkesroll.

Det beror väldigt mycket på olika situationer också. Jag tror att det mest korrekta är att jag lyssnar och ger respons. Ibland bara lyssnar jag och visar med kroppsspråk att jag lyssnar, bekräftar den andra. Ibland känner jag att jag måste avbryta - och då gör jag det. Som sagt, helt från situation till situation.

mvh Martin

Liss
12/13/07, 1:41 AM
#3

Beror på vad de är för människa och min situation. Är jag stressad kan de bli att jag inte riktigt lyssnar och svarar och sen rusar iväg:) Men annars lyssnar jag alltid tills dem pratat till punkt och ger feedack:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

siddelina
7/26/09, 1:22 AM
#4

Jag har blivit bättre på att lyssna och komma med respons än jag var innan. Tycker att det är viktigt att respektera varandra och visa att jag bryr mig om personen.

[Tunridan]
7/26/09, 5:15 PM
#5

Fanns det inte alldeles nyligen en liknande tråd härinne, med röstning? Eller kanske inte, mitt minne ibland alltså, haha.

I alla fall, jag svarade "ingen åsikt" av den anledningen att jag inte alltid gör på samma sätt i alla situationer. Men min intention är (när jag inte glömmer mig förstås, vilket ju händer), att ha ett öppet hjärta.

Med det menar jag att låta den andra säga sitt medan jag endast lyssnar utan att sitta och tänka ut ett "bra svar", tolka det hela på något sätt utifrån mitt perspektiv.
Inte alltid helt lätt förstås, men man kan ju bara göra sitt bästa och det räcker. Genom att vara närvarande i min kropp så blir det lättare också att lyssna utan att låta tankarna om vad den andra säger ta över. Så upplever jag det.

Jo, jag lyssnar inte bara med öronen på den andras ord. Jag lyssnar med hela mitt väsen, efter intentionen bakom orden. Vad sänder människan ut för energi? För man kan ju säga en sak men egentligen mena en helt annan…

Det är ju stooor skillnad på att lyssna på någon som säger något helt från sitt öppna hjärta och någon som "konverserar" (prat om väder och vind, artiga, tomma fraser osv).
Den sista bär sin mask och den kan jag inte ta på allvar…Jag bär själv denna artiga mask ibland och mår lite illa när jag gör det, för det är så tydligt inte den jag är!! Jag älskar genuinitet och närvaro, både vad gäller mig själv och andra…

Ibland kan det ju också vara så att man inte alls känner att man ska stå och prata med denna person, energierna stämmer inte med mina kanske. Man måste inte svara eller ens lyssna på vad alla har att säga, även om vi kanske tror det. Vi har ju fått lära oss att vi ska vara "artiga". Vad det nu innebär…

Detta utesluter förstås inte att man ändå är respektfull mot andra, även om man inte alltid gör som folk vill…

Upp till toppen
Annons: