Annons:
Etiketthantera-konflikter
Läst 4617 ggr
Tuva-Lena
1/29/08, 1:18 AM

Bita sig i tungan?

Ibland måste jag bita mig i tungan för att inte ramla in i lönlösa diskussioner som enbart är till för att såra. Själva sakfrågan hamnar i bakgrunden, och när argumenten tagit slut så använder en del människor sig av personliga angrepp för att slippa undan. Jag måste erkänna att jag har ett hett temperament, och när en person endast går in för att få mig att explodera, då krävs det en vilja av stål och att jag inte låter mig förledas in på ett sidospår som aldrig löser själva frågeställningen, för att inte gå i taket.

Jag försöker medvetet att inte tappa fattningen, men ibland kan det vara svårt när en antagonist endast är ute efter att såra.

Hur hanterar ni såna situationer?  Fundersam

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Gronstedt
1/29/08, 9:06 AM
#1

Om en person uppenbart är ute efter att såra, tycker jag man kan ha lov att bli arg! Kanske man kan bemöta det med så att säga samma mynt? Alltså att man säger "Om du inte har något att tillföra i sakfrågan, utan bara vill diskutera mina eventuella utförsgåvor, så finns det ju inte mycket att prata om!"

Kan det fungera, tro?

Hoppfull
1/29/08, 9:11 AM
#2

Förr trillade jag dit varenda gång! Även jag har hett temperament och har förr haft bekymmer med att tygla det. Inte så att jag blir otrevlig men jag kan blir riktigt het i en diskussion. Problemet är precis som du beskriver Inga-Lena när det gäller personer som egentligen inte vill diskutera utan dominera (för det är vad jag anser att den här typen av människor vill). De är egentligen bara ute efter att platta till den andra parten, kosta vad det kosta vill, för att visa sin dominans.

Jag lärde mig dock en klok sak av en god vän, hon sa att i en boxningsmatch tar det mycket mer energi att slå och slå och missa än att träffa gång på gång. Så jag har utvecklat (och håller fortfarande på) en teknik där jag bara duckar för alla slag! Ingen kommer åt mig, ingen kan vinna och motståndaren får "slå sig trött" :) jag har fortfarande inte förfinat tekniken så att jag alltid tycker att det går himla bra, men jag undviker de värsta smällarna i alla fall.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
1/29/08, 10:35 AM
#3

#1 Har nog testat det, men då blir man förb… över att personen inte har nåt intresse av att lösa ev konflikter…Ledsen

#2 Intressant Hoppfull. Skulle du kunna berätta lite närmare vad denna "duckarteknik" går ut på? Stänger du av, eller..? Oskyldig

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Hoppfull
1/29/08, 10:55 AM
#4

Hm… det handlar nog snarare om att inte ge motståndaren något motstånd… alltså inte låta sig provoceras och ge sig in i diskussionen utan leende säga typ -jaha, ja så kan man ju oxå se på det… Sådant retar nästan den här typen ännu mer eftersom de inte kan dominera då… de får ju inte visa upp sin styrka när ingen mäter sig med dem. Jag har flera gånger fått kommentaren: går det inte att få igång dig längre? när jag gjort så… vilket tydligt visar att det var exakt vad de var ute efter för att sedan trycka till och visa sin dominans. Men man får testa sig fram lite vad som funkar bäst för en själv.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Gronstedt
1/29/08, 10:58 AM
#5

Så sant, Hoppfull - eller ett inåtvänt "Mmmm" medan man bläddrar i en tidning … De tappar fart då!

Hoppfull
1/29/08, 11:03 AM
#6

:) precis :) bara vara så där påtagligt ointresserad av deras provokationer :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Ina123
1/29/08, 1:51 PM
#7

#0 Jag brukar också försöka hantera det så, att inte ge mig in i det precis som Hoppfull och Gronstedt skriver. Det tar så mycket energi och personen som håller på med det här går ju igång på all energi den får av dig och kan fortsätta hur länge som helst. Utan din energi så finns det ju inget över till dom och då orkar dom inte hålla på. Visst är det alltid bäst om man kan lösa en konflikt men vissa personer kanske inte är villiga överhuvudtaget att hitta nån lösning, då tycker jag det är bäst att inte lägga mer energi på dom.

Tuva-Lena
1/30/08, 1:13 AM
#8

Uuupsan! Ja, det bli en utmaning - hetlevrad som jag är, men jag skall försöka för det är som Ina skriver, det tar all energi ur en. Sedan kan det vara svårt i vissa fall, om det rör sig om personer som man har ett nära samarbete med. Då krävs det att man löser ev konflikter för att få arbetet att flyta.. Fundersam

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ina123
1/30/08, 1:27 PM
#9

#8 Då förstår jag att det är extra kämpigt. Ett annat bra sätt kan vara att när man försöker prata med den här personen säga "jag känner…"jag blir… när det blir en konflikt. Då känner sig kanske den andre personen inte angripen och intar inte heller nån försvarsställning. Men jag vet det är svårt ibland så vill ju en del personer bara liksom ha "drama" runt omkring sig hela tiden och det hjälper inte hur lugn man än försöker hålla sig själv. Hoppas det löser sig för dig. Kram

Hoppfull
1/30/08, 1:38 PM
#10

Jag håller med Ina, tänk igenom vad det är som inte fungerar och avsätt lite tid för att prata igenom. Lägg fram sakliga argument som jag upplever, jag skulle vilja, jag tycker och ha en lösningsfokuserad inställning. Alltså, -jag tycker… hur tror du att vi skulle kunna hjälpas åt med att lösa det?

Fast du kanske redan har testat…?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

mapo
11/4/11, 9:02 PM
#11

OJ ja jag känner igen mig Tuva-Lena. Längesen du gjorde ditt inlägg men jag gör ett inlägg i anknytning till det ändå

Det har tagit en hel del funderingar och tid och framförallt kraft att komma på att den här personen som är min egen mamma,vill få igång mig göra mig arg(för jag blir j*vligt arg) så JAG är den som blir den onde…då hugger min pappa in och försvarar henne när jag börjar skaka inombords och jag säger att hon ska sluta och blir arg (men behärskar mig rätt bra nuförtiden för annars blir det av erfarenhet mycket hårda ord från mina föräldrar)

har lärt mig gå undan..oftast, men nu har hon börjat ge sig på ungarna särskilt min dotter på tio år, hon gör inte på samma sätt med min son som är fjorton..

det är fruktansvärt jobbig situation och energislukande!!!,, det finns inget bättre sätt att ta bort livslustan och bli en levande död mamma när min mamma sätter igång, och jag avskyr det

jag har brutit med dem i perioder, men eftersom jag är singelmamma med litet nätverk så blir det av praktiska skäl att jag tar upp kontakten igen och tänker att vi ska ses korta stunder och lite och att jag ska lära mig #slå av" när det blir en massa tugg och negativt snack från hennes sida.

och nu ska vi åka till dem imorrn pga att mina däck är där (13 mil bort)

och jag är orolig för att kraften helt tar slut för sist vi sågs för ca 4 mån sen var det inte särskilt trevligt

/Mapo

Upp till toppen
Annons: