Vi blir alltid upprörda när något sånt här händer, vilket ju är helt naturligt och mänskligt.
Själv rös jag när jag läste det och tyckte det var hemskt. Jag fann inga ord, kunde inte fatta det. Obegripligt att något sådant kunde ske.
Sen finns det en djupare syn på det, som är att även om jag förfäras över vad denna man gjorde, så vet jag att det inte alls är den han egentligen är.
Hans "två personligheter"; ingen av dem är han. Om jag kan öppna upp mig och se djupare i såna här stunder, så fastnar jag inte i tron att han är ett monster, eller en psykopat.
Jag gör inte det till hans identitet. Liksom jag inte gör barnens identitet till offer i mina ögon.
Mannen är totalt vilse. Han vet inte vem han faktiskt är.
Detta är inte en ursäkt eller förringande av det som skedde, vill jag förtydliga. Bara ett djupare sätt att se på det.
Ett annat perspektiv på det hela är också att vi inte har den blekaste aning om hur Livet verkligen fungerar och varför saker sker som de gör. Livet är ett ofantligt mysterium.
Vi vet alltså ingenting om varför människor upplever det de gör. Vi tycker både det ena och det andra, vi har starka åsikter om hur saker borde vara eller inte borde vara. Men det är bara åsikter. Inte verkligheten. Vi har inte den blekaste om hur det "ska" eller "borde" vara, fast vi tror det.
Så vi kan egentligen inte döma, för vi har inte den större bilden. Ändå dömer vi, men det är bara mänskligt och helt okej.
Min syn på det...