Annons:
Etiketthantera-konflikter
Läst 4440 ggr
Undi
2008-04-30 20:02

Bemötande

Kan ni hjälpa migGråter

vad är ett dåligt bemötande när man jobbar natt på ett sjukhem med vanliga och dementa personer?

Får arbetsgivaren ta in referenser som arbetssökande inte uppgett?

Jag får inte sommarjobb för jag hade ett dåligt bemötande och mer än så vet jag inte ännu, personal med semester Skrikandes

Annons:
Ijin
2008-04-30 20:14
#1

Lite gran hur man beteer sig, glad/hjälpsam eller jobbig/irreterande…

Dåligt bemötande är alltså då man inte direkt är trevlig eller liknande med nya människor…

Ungefär..

Ja, Arbetsgivaren får väl ta in hur mycket uppgifter han vill.. Det är ju han som ansöker?

CatarinaJ
2008-04-30 22:48
#2

Jag kan bara säga vad jag tycker är ett gott bemötande: respekt för individen, respekt för integriteten, hänsyn, ett gott innerligt leende. Det finns mer men detta tycker jag är grundlägande….

Arbetsgivare är alltid färgade av sitt eget tyckande och tänkande, de kanske inte ser allt…

Och just vad det gäller dementa personer.. Det jag har lärt mig (jag är utbildad arbetsledare inom den biten men har inte jobbat så mycket..) så är det att "spela med" för personen "ser" och kanske "hör" men det är ingen större meningen att ge sig in i en diskussion just då!?

Sovgott
2008-05-01 17:26
#3

Jag arbetar inom vården bl a med dementa. Det är sällan vi klagar på vikarier, men de gånger vi har klagat på dem är t ex: när de pratar över huvudet på vårdtagaren, har attitydproblem, aldrig passar tider, är otrevliga, sover på jobbet, vanvård av vårdtagare, är passiva, stjäl sömnmedel mm. Ganska extrema fall m a o.

Vi har regler på vårt jobb. T ex: alltid ringa/knacka på dörren innan vi går in i någons hem, alltid hälsa och presentera sig, aldrig anmärka på vårdtagaren, visa respekt, aldrig prata över huvudet på någon, aldrig kränka någon, aldrig utnyttja vår position i förhållande till den enskildes beroendeställning, uppträda värdigt, klä oss passande, aldrig beklaga oss över vår arbetssituation i närheten av vårdtagare, aldrig missbruka uppgifter vi har fått i förtroende mm.

Undi
2008-05-01 20:56
#4

Tack för era svar.

Jag var glad och hjälpte till med allt jag bara hann, jag pratade trevligt med vårdtagarna hela tiden och aldrig över deras huvud för dom är människor, behövde jag fråga någon om dem så gjorde jag det ute i koridoren. Jag kom alltid 10 minuter före utsatt tid till avdelningen, hälsade alltid mm. Inget av det negativa gjorde jag.

Det enda var väl mina kläder, ett set med dennis och ett sätt med nallar. Jag är en fattig student som inte ville göra som de andra vikarierna, dvs stjäla kläder från kommunen, utan fick sy mina egna av resttyger.

Men jag har fått förslag på JANTELAGEN och det köper jag för när jag är klar så kan jag bli chef över hela stället, stackars dom dåFlört

Undi
2008-05-09 17:55
#5

Nu har jag fått reda på alla mina fel: Jag är en krävande personlighet som pratar barnspråk. Vad betyder det egentligen?

Hon vet inte när jag var krävande mer än när jag har hållit på och jagat henne i 5 dagar nu och krävde ett svar till sist när jag blev frusterad. Och min man skrattade för jag har inte pratat barnsligt med mina barn ens. Hon trodde att det var bättre för mig att jobba dag! HALLÅ det var en dagtjänst jag sökt *asg*

Ledsen sovgott, men jag ger inte så mycket för personalen som tar hand om våra gamla längre. Eller deras chefer ska jag säja.

siddelina
2009-07-26 01:16
#6

#5 Vad grundas det påstående sig på (krävande personlighet som pratar barnspråk)? I mina öron låter det som en stereotyp uppfattning där det generaliseras.

Jag tror att många chefer lyssnar mest på medarbetarna istället för att ta en pratstund med den personen det berör egentligen.

Jag jobbar med dementa och jag tycker det är självklart att man ska visa respekt för vårdtagarna och INTE prata över huvudet på dem, vara snäll och vänlig och tänka på att vi faktiskt är på jobbet av en anledning, nämligen för att vi ska ta hand om dem.

Annons:
Sovgott
2009-07-27 22:37
#7

#5. Vad menar du med det? Att alla chefer inom vård och omsorg är dåliga bara för att du har fått negativ kritik av en chef? 

#6. Våra chefer lyssnar inte alls bara till medarbetarna. De pratar alltid med de som är berörda efter att kritik från flera Medarbetare har framkommit. Men om inte medarbetarna håller cheferna informerade så skulle cheferna inte veta ett dugg om vårt jobb eller hur vi sköter det. Jag är nämligen personlig assistent och träffar bara min chef på personalmöten.

siddelina
2009-07-28 10:48
#8

#7 Det är ju så det ska vara, att chefen ska prata med sina Medarbetare. Det är viktigt att tala om för chefen om det upplevs att något är problem.

donnatessa
2009-07-29 22:37
#9

#5

Det kan också vara jantelagen i kombination med personkemin som inte är bra er emellan.Då kan personen som är emot dig vara den som har problem men projicerar ut det på dig.

Kram,du är bra precis som du är. Låt inte nån få dig att tro nåt annat.Glad

Upp till toppen
Annons: