Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2515 ggr
[Vintersaga]
6/15/08, 12:16 AM

Årstidsmänniska?

Nu när sommaren har kommit så slår det mig att människor har olika åsikter om den - den ena älskar värmen och bad och sol, den andra tycker illa om insekterna, solen som steker osv.

Hänger det ihop med att vi tycker bättre om vissa årstider tro?

Vilken årstid tycker du är bäst då? Motivera gärna varför :-)

Annons:
[Vintersaga]
6/15/08, 12:22 AM
#1

Jag börjar med att berätta att varje årstid har sin charm, sin speciella karaktär som jag kan njuta av.

Men hösten har alltid varit en favorit - kanske för att jag är född på hösten, men framför allt för att jag älskar färgerna och att det blir lite svalare.

Zaphix
6/15/08, 12:23 AM
#2

Jag tycker om vintern mest, en mysig årstid. Sitta inne och äta soppa och dricka te, läsa en bok. Eller varför inte vara ute och åka pulka!

Det enda jag ogillar med vintern är att det blir mörkt för tidigt.. Mörker är msigt, men inte när det kommer vid tre-tiden.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[BigMama]
6/15/08, 12:59 AM
#3

Är så glad och tacksam att jag lever och bor i Sverige, så jag får uppleva alla årstidsskiftningar. Varje årstid har sin charm.

Tycker om vintern ända tills efter strax efter jul. Då är jag trött på mörkret och smider planer inför sommarens trädgård. När väl solen kikar fram, dagarna blir ljusare och allt blir så härligt GRÖNT, då lever jag upp igen - och därför valde jag VÅREN.

Ijin
6/15/08, 1:57 AM
#4

Min kropps trivs bäst under vintern..

marias777
6/15/08, 8:17 AM
#5

Jag tycker nog mest om hösten- alla vackra färger ute,och luften är så mycket lättare att andas,som god tvåa kommer sommaren gillar solen och värmen(i måttliga mängder)..:)

GitteL
6/15/08, 12:30 PM
#6

Jag svarade sommar för att det är varmare och allt slagit ut. De andra årstiderna är också vackra på sitt eget sätt.

Precis som vi människor ;-)

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Annons:
Faith
6/15/08, 5:24 PM
#7

Absolut sommaren! Jag bor nog i fel land, skulle bo i ett sydligare land. Egentligen tycker jag om våren också för då har jag hela sommaren framför mig,sen är det så underbart på våren när den första värmen kommer och allt börjar slå ut och bli grönt (även om jag är superallergisk för pollen bla, men shit the same.:)

Sen måste jag säga att när våren och sommaren är här, då ploppar alla människor upp/ut, alla umgås på ett helt annat sätt, det är som när björnarna går i ide och vaknar till våren, perfekt! Hur många ggr som helst har jag önskat att jag var en björn som kunde få gå i ide och vakna till våren, sova över hela vintern. Allvarligt alltså!

När hösten närmar sig då går jag in i en depression, heeela vintern framför mig..Burr! Har även önskat mig att det bara skulle vara vår, sommar och en fin kort höst här hemma, men kanske är lättare om jag flyttar ist. Cool 

Detta med årstider är som baken, delad.. :)

Soffe
6/15/08, 5:36 PM
#8

Jag valde sommar, men jag gillar både vår o sommar.. För att efter en lång höst o vinter, så känns det så härligt när våren äntligen kommer o sen sommaren när det är varmt o skönt, om det är svalare till o från oxå..

didis
6/15/08, 8:56 PM
#9

Jag tycker nog bäst om det faktum att vi har årstidsväxlingar. Vintern har sin charm, sommaren sin etc men det bästa är just växlingarna.

Tror inte jag skulle trivas i Florida…

Jenahbella
6/15/08, 11:20 PM
#10

jag valde sommar :) älskar sommaren :) värmen, solen, att bada *suck*
men så har vi ju hösten med.. alla trädensfärger. blåsten och regnt :P de tycker jag e charmigt :)

[Vargnatt]
6/16/08, 12:25 AM
#11

Jag trivs bäst på sommaren, älskar solen och värmen. Anledningen till det är att jag fryser väldigt lätt, så vintern, hösten och våren är hemska då jag fryser nästan hela tiden. Sommarn ger mig värme :)

I-am
6/16/08, 2:14 AM
#12

Hösten helt klart. Färgerna, luften, och sköna kläder. Jag är född på våren. Men hösten har alltid varit den årstid som jag bara älskarGlad

Mizzi
6/16/08, 7:45 AM
#13

Jag tycker bäst om våren, när ljuset kommer tillbaka och grnskan slår ut och man vet att sommaren är på väg.

Annons:
supermoccine
6/16/08, 1:47 PM
#14

Liksom flera andra här uppskattar jag mest själva det faktum att vi har våra olika årstider. Jag älskar dem alla på olika sätt. Men vintern har jag svårt fär om det inte är snö, vilket det inte var i vintras här i mälardalsområdet. Kanske två dagar snö eller något. Utan snö blir det olidligt mörkt. Med snö, is och sol kan det vara så rysligt vackert. Vackrast av allt.

Hösten har sina myspoäng både i soliga färgglada dagar och i regnruskiga lövyrande mörka kvällar. Våren är underbar då man kan se hur allt väcks till liv igen, knoppas och slår ut och ljuset återvänder. Och sommaren.. då kan man verkligen njuta av att vara ute utan att behöva bylsa på sig och begränsas av kyla och mörker. Och världen är grön och skön.

omelett
6/18/08, 12:02 AM
#15

Alla årstider har sin speciella charm, men hösten är min favorit. Hög klar luft, vackra färger och livet återgår till vardagslunken efter sommarens intensitet.

Ayena
6/19/08, 8:34 PM
#16

Jag är ett sommarbarn, född i juli månad som jag är. På sommaren lever jag.

Hösten är vacker och lugnar ner allting, den är skön.

Vinterna vill jag inte ens tänka på  - då vill jag inte vara här i detta landet. Jag avskyr kyla och mörker, hua!

Våren är underbar, men kan vara något slitsam ibland.

Jag är nog född i fel land!

Rosan
6/20/08, 12:19 AM
#17

Allt blir lättare. Mindre kläder, mindre mat, fåglarna kvittrar, blommor lyser med sina färger och doftar, träden grönskar, havet är blåååttt, himlen har en speciell blå ton, sommarlätta vitta moln, fönstret öppet, människor öppna. Speciellt försommaren är underbar.

Doris
6/20/08, 6:47 PM
#18

Jag valde våren gillar när ljuset kommer och det blir grönt ,men det är även fint på sommaren. jag älskar blommorna och grönskan ute.speciellt mina äppelträd när de blommar.

Allting är möjligt

Martin
6/21/08, 12:43 AM
#19

Älskar värme sol och bad i havet. Visst kan insekter blir för jobbiga, men i Malmö har vi varken svidknott eller mygg (ja, lite mygg har vi men inte som i norrland, där jag för övrigt gärna sommarvandrar).

Sverige på sommaren är det bästa och då åker jag om inte aldrig så väldigt sällan utomlands (skulle vara Danmark/Köpenhamn el Helsingör då) då Sverige har allt det jag önskar.

mvh Martin

MariannE11
6/21/08, 2:48 AM
#20

jag gillar våren mest… för då ligger hela sommaren orörd framför mej med längre dagsljus… växtligheten sätter fart… solen tittar fram… underbart….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Annons:
Engla
7/13/08, 11:58 PM
#21

Jag gillar sommaren bäst. Jag tycker att mörkret på vintern gör mig trött och deppig. Älskar dessa ljusa sommarkvällar! Glad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

David
7/14/08, 2:39 AM
#22

Hösten! Älskar färgerna, och lugnet. Att gå ifrån stekhet sommar mot svalare tider.

Lättare att motivera varför jag inte tycker om de andra årstiderna :). Vintern - förr var svensk vinter det bästa som fanns, nu är det bara grått, plask och slask. Vår, alla "krav" som finns, man ska vara sååå lycklig, allt ska fixas och trixas. Det skapar bara en enda stor stress för mig. Sommaren, puh! Är ingen soldyrkare, mår konstigt nog sämre när det är varmt ute. Också här är nog "kraven" som spökar. Att man själv sätter krav på sig själv att man SKA tycka om det. Man ska vara social, ha roligt osv…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[mia-38]
7/14/08, 10:16 PM
#23

Jag gillar både våren och hösten….Dom är lagom varma…

Våren då alla blommor och träd lever upp….då allt folk kommer ut ur sina stugor…

Hösten då färgerna är fina…då löven släpper från träden…

nera
7/15/08, 2:34 AM
#24

Jag är höst och vintermänniska. Älskar den höga klara luften och alla färgerna på hösten, och riktigt härliga vinterdagar då snön gnistrar och kylan biter i kinderna..

Våren är vacker på sitt vis, men tyvärr så förstör pollenallergin all den fina tiden.

Men såklart så har alla årstider sin tjusning = )

mymlanbus
7/15/08, 11:11 AM
#25

Sommaren… jag älskar sommaren och värmen och solen framför allt. När hösten och vintern kommer då går jag in i någon sort av koma känns det som. Sover dåligt höst och vinter :) och har inte energi till alla måsten :)

ChristinaSylejmani
7/15/08, 7:54 PM
#26

Alla årstider har sin charm (skulle inte vilja vara utan årstidsväxlingarna) men våren och framförallt sommaren tycker jag bäst om. Är en utpräglad sommarmänniska som älskar sol och värme och på något sätt "blommar ut" på sommaren. Tycker att "allt blir lättare" på sommaren, på något sätt. Hösten är roingivande med sina vackra färger.

blombuketten
7/15/08, 7:57 PM
#27

Tycker om alla årstider men den som gillar mest är våren. Då vaknar allt till liv igen och man själv tinar fram. När tussilagon börjar komma mår jag som allra bäst.

Annons:
chik
7/16/08, 8:46 PM
#28

 jag tryckte för våren, men jag tycker lika myke om hösten.     våren.Det är klar luft inga insekter , ja  man kan ana att det börjar spira lite över allt o det käns så rent. Hösten det börjar mörkna man kan sitta inne o göra små saker.o inga insekter o alla finna färger som är ute. Det ändrar sig för varje dag..Vinten är himmla bra, ingen gräsmatta att klippa ingen rensning av rabbater  Sommaren!! Varmt, insekter stora som elefanter inget vatten hästarna kan inte vara ute, Insekter soleksem.ja man kan skriva hur mycke negativt som hälst om sommaren..O.B.S. Jag har aldrig varit utomlands skulle aldrig göra det..

                                       PDT_Love_06

Lena.P är jag i verkliga livet.

Hirit
7/19/08, 1:58 AM
#29

Jag vill nog inte vara utan årstiderna, tänk vad trist det skulle vara om det plötsligt såg likadant ut året om. Vi skulle ju ha något jämföra med eftersom vi har fyra årstider. Men visst är det skönt med sommar,då man inte behöver bylta på sig. Hösten är vacker med sina färger, vintern är väl ok så länge snön är ren och fräsch, så lång vinter som vi har så längtar man till våren då allt börjar vakna till liv.

wrappe
7/20/08, 10:28 PM
#30

Jag tycker bäst om vintern. Mörkret som lägger sig tidigt och lämnar oss sent. Det är så mysigt när man får tända de lampor man har, får tända lite levande ljus och när man kan ta sin kvällspromenad i månljus trots att klockan bara är 18:00.

Det är en go känsla också när man höjer blicken från datorskärmen på kneget och tittar ut genom fönstret där stadens alla ljus glimmar tillbaka.

Alla årstider har sin speciella tjusning, men vintern är bäst för mig. Tusan nu börjar man ju längta lite… bara lite. :)

squaw
7/21/08, 12:37 AM
#31

jag tycker alla årstider har sin charm..men tycker sommaren med sol och bad och den fina naturen när allt står i blom..men tycker även att hösten är fin med alla färg spel ja.hela vädret som råder på hösten

GitteL
7/21/08, 1:17 AM
#32

Alla årstider har sin charm och hösten är speciell med alla dessa färger.

Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Hennum
7/21/08, 1:25 AM
#33

alla årstider är bäst på det dom är bäst på :) Ingen av dom är generellt bättre enl. mej. Framför allt tycker jag om att det är omväxling, och att det går runt. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Vera-Trollet
7/21/08, 2:09 PM
#34

Alla årstider är underbara, men hösten står mig allra närmast.det har den gjort redan från jag var liten. Älskar alla dess färger,doften av naturen som vissnar. Denna doft är så jordnära och trygg för mig. Är luften hög och himmlen klarblå som den bara kan vara på hösten så känns det gott i kropp och själ. Hösten står för mig också att allt som händer under vår och sommar lägger sig till ro, man kan kura skymmning med levande ljus och en bok.Men vi behöver alla årstider varför vi har fått dessa att njuta utav med sina speciella gåvor.Skrattande

Annons:
EllinorOlsson
7/25/08, 1:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Jag älskar våren inför varje år! Det känns som om jag kan andas och slänga vinterjackan åt helsike !

Ledin
7/25/08, 2:59 PM
#36

Jag gillar väll värmen när den är 20 grader men kan inte sitta still o sola i 25 grader ne då mår jag illa. Jag är den som inte kan bara sitta still myror i brallan :P men jag kan sitta o rota i landet i värmen ja göra något annat.

 Jag rösta hösten till min bästa period men den tänker jag då fina färger på alla träd en varm höstdag å ge mig ut i skogen då mår jag som en prinsessa.  Kanske tar jag hästen o med mig fika o en påse för att plocka svamp på det viset gör jag flera saker jag gillar bäst *natur* *häst* *fika* *njuta av bara vara* :) nu lider jag vissligen av höst o vår depp men det e ju mera vinter då ute.

ulraxe
2/17/09, 8:16 PM
#37

Håller med dig vintersaga..hösten är bra härlig..Tänk alla dessa vackra färger..allt prasslande när man går…och bara stå rakt upp och ner och låta vinden strömma över en..och ta bort all gammal energi.känns som frihet…

enda nackdelen är att snart kommer den tråkiga och kalla vintern…

DinJejja
2/17/09, 11:21 PM
#38

Vintern! ^^ Trivs i mörkret som lysses upp av snön.. :) En riktig vinter då :P

CatarinaJ
2/18/09, 9:02 AM
#39

Jag röstade på våren, då börjar allt liv vakna, solen börjar bli varm och jag känner hur jag själv lever upp. Jag hade kunnat rösta på sommaren och hösten också för sommaren är det oftast varmt, man kan bada, slipper en massa tjockkläder och så. Och hösten ja då är det mysigt när man hör vinden piska utanför, regnet strilar ner, man tänder ljus och öppnar ett gott fylligt rött vin Skrattande

Indiania
2/18/09, 12:53 PM
#40

Jag tycker om alla årstiderna, just växlingarna i naturen gör att varje årstid blir lite speciell.Det lustiga är att det skiftar från år till år vilken årstid jag tycker mest om.Tycker om våren när allt börjar gro och växa upp igen.Sommaren är skön med långa cykelturer och känna vinden. Hösten kommer med lugnet och vintern med det rena, kyla och lite eftertänksamhet. Flört

" Var nära naturen - var när dig själv "

Maddo
2/21/09, 3:53 PM
#41

Kommer inte ihåg vad jag svarade,HaaHaa!! Men jag älskar väl alla årstider egentligen.Men när man bor på kusten är ju vintern inte så trevlig.Råkallt å blåsigt,värk jör sig påminnd.Så det får bli våren för min del.Känslan av att allt som varit dött börjar få liv igen,fågelsång,alla knoppar på blommor å träd SOLEN med sitt underbara ljus.Ja man blommar ju upp själv också.Jag tycker jag följer årstiderna så tydligt inom mig.Men hade jag fått vara i norrland på vintern hade jag ÄLSKAT den med,frisk luft i lungorna är inte dumt.Glad

Lev livet, det går inte i repris.

Annons:
[lanns]
2/21/09, 5:41 PM
#42

Svarade alla årstider. Alla har sin charm.

Cathy
2/22/09, 9:55 PM
#43

Hej! Tycker att våren är härligast.Det blir ljusare och ljusare. Naturen börjar vakna till liv igen, grönska och blommor. Mmmm härligt!Glad

Fixar inte riktigt de mörka årstiderna, blir trött och lite deppig då. På våren kommer en massa energi tillbaka.

kkarinn
9/4/12, 12:42 PM
#44

jag gillar april-okt. Glad

Tarotstollan
9/5/12, 3:32 AM
#45

Bäst gillar jag hösten, sen våren.
Sommaren och vintern har sin charm, men för varmt (över 23') då blir jag dålig huvudvärk, yr mm och på vintern om det blir isigt är jag hela tiden rädd att ramla och förstöra ryggen ännu mera.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Fridaaaa
9/6/12, 9:00 AM
#46

Sommaren helt klart. Varmt, skönt och bäst av allt: INGEN SNÖ! haha

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: