Annons:
Etiketttacksam
Läst 5445 ggr
GitteL
9/15/08, 12:36 PM

Sökande inåt eller utåt?

Många har säkert hört sökande inåt här på sajten men jag skall försöka förklara vad det innebär. Det jag ser och upptäcker är hur många av oss som går runt i cirklar och söker allt utanför oss.

Sökandet av att fylla tomrummet som vi bär med oss från vi var små. Vi tror och även jag trodde att jag kunde bli lycklig med att ha ett bra jobb, villa, bil, barn, kläder och hela alltet men var fanns min medvetenhet om mina sanna tankar och känslor som gjorde att jag verkligen mådde bra inom mig?

De fanns inte men jag kunde känna att det var något som inte stämde men kunde ej ta på det.

Sökandet utåt med att möta kärleken som jag trodde skulle göra mig lycklig efter en kris fungerade inte och jag hittade 1000 fel på alla jag mötte.

Allt satt mellan mina öron dvs i mina tankar som sedan gjorde att jag började få dessa obehagskänslor inom mig. Jag var en enda stor projektor utåt. Jag kände omedvetet att jag var fel och dög inte som jag var samt var aldrig nöjd.

Tills en dag då det hände då jag plötsligt hörde mina egna ord om hur fel andra är. Vadå fel??

Det är ju jag själv som saknar allt detta. Den största insikten blev istället att söka inåt och ta ansvar för mina tankar och granska dom på djupet. Mitt lilla sårade barn som jag upplevt som liten tog jag med mig i nuet och gjorde det till min personlighet. Det var ju då men allt sker nu. Rensning och mötet började och det är det bästa som hänt mig och på vägen möter vi en smärta men den är inte i vägen den är vägen för att bli medvetet närvarande i nuet. Allt handlar om att acceptera oss precis som vi är utan att behöva förändra oss, förändringen sker när vi stannar upp och har förstått att vi redan är hemma.

Det jag vill komma fram till är att i mötet med oss själva så händer det saker. Vi förstår oss själva och så länge vi inte förstår oss själva kan vi aldrig förstå andra det är en omöjlighet eftersom vi inte ser det. Eller så lägger vi ifrån oss ansvaret om våra tankar och tror det handlar om andra och dömer direkt. Vi skyller alltid på alla och omständigheterna samt vi skapar vårt eget lidande genom att värdera och sätta etiketter på de flesta.

Vi ser det vi själva tänker och det är en vana och ett skydd för att inte visa vår sårbarhet och granska våra tankar och reaktioner.

Sökande inåt istället för utåt gör att hela tegelstenen faller och vi slutar hålla fast vid något som inte är sant. Vi kapitulerar och det är en underbar känsla.

Vi börjar granska våra tankar och ser att vi duger precis som vi är. Vi är redan fullkomliga. Glad Öppna hjärtat och låt det vara öppet för vad är det som kan hända? Vem är det som kan skada dig om du inte tillåter det själv i dina tankar?

Reagerar du på detta inlägg så säger jag Grattis till att söka det som gör att du reagerar. Flört

Sökandet inåt är vägen till upplysning. lev inifrån och ut. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Annons:
[BigMama]
9/15/08, 2:47 PM
#1

Jättebra Gitte. Kan du, kan jag..

Du skriver om mig! Jag har sökt lyckan utåt, kommit till en punkt där jag inser att det inte finns något eller någon annan som kan göra mig lycklig. Jag själv är ansvarig för min egen lycka, och det är inte det lättaste att bli fri från mina osanningar… Men det ska gå!

Soffe
9/15/08, 3:16 PM
#2

Du skriver om mig oxå Gitte ;-) Och säkert om många fler oxå.. Detta är en bra insikt som kan få en att vakna!

Tunrida
9/15/08, 5:16 PM
#3

Mycket bra skrivet, Gitte! Kyss

omelett
9/15/08, 10:12 PM
#4

Usch då vilken påminnelse. Just nu har jag hittat mycket fel på omgivningen. Jag har blivit trött och stressad helt enkelt. Tappat fokus.

GitteL
9/15/08, 11:24 PM
#5

#1 #2 #3 Tack och visst är det många som känner igen sig. Flört

#4 2 steg fram och 1 steg bak i början. Det är ok, acceptera det.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

bjprofit
9/15/08, 11:39 PM
#6

Bra skrivet tycker jag!

Jag begrep inte ett smack när jag först hörde om sök inåt du, då blir det bra …typ

Ska ej skriva vad jag tänkte att sök inåt var då.

Fick det förklarat för inte alltför länge sen och då blir allt genast lättare. Känner igen det du skriver om bra jobb och allt det materiella som ser så bra ut men ingen ser den där klumpen i magen och hur dåligt man mår.

Att det nu känns som bomull i magen är ett gott tecken på att ha fått kläm på vad sök inåt är. Visserligen kommer det mycket smärta av det inre jobbet men oj vad välkommet istället för "klumpen".

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

Annons:
intressant
9/16/08, 1:08 AM
#7

bra skrivet Gitte! ;-)

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

GitteL
9/16/08, 11:02 AM
#8

#6 Härligt Björn, så sant så.

#7 Tack. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Millaris
9/16/08, 3:31 PM
#9

Tack Gitte. Stämmer så bra överens med vad jag pysslar med just nu - söker inåt… Glad

GitteL
9/17/08, 1:47 AM
#10

#9 Ja, du är så rätt på det som det kan bli. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

marias777
9/17/08, 1:38 PM
#11

Tack Gitte för inlägget,har precis fått detsamma till mig,att söka mig inåt i stället för att famla runt omkring mig.Det känns verkligen toppen.kramGlad

GitteL
9/17/08, 5:46 PM
#12

#11 Härlig insikt. Det är toppen och kärnan att nå vårt sanna jag/själen. Flört

Inte förrän vi har behov att förändras tar vi tag i det. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Pias
10/11/08, 10:50 PM
#13

Hur gör man för att börja söka inåt?

Annons:
Pias
10/11/08, 10:50 PM
#14

Hur gör man för att börja söka inåt?

GitteL
10/14/08, 2:02 PM
#15

#13 Hur gör man? Lite klurig fråga.

Det är något som man kommer fram till själv när du är redo för det.

Att söka och bekräfta det inom oss själva och reflektera över vad vi reagerar på för att ta eget ansvar för tankar och känslor när vi hamnar i olika situationer. Vi kan känna när vi behöver söka inåt, kroppen är ofta spänd och en klump i magen. Egot/rädslan har tagit över.

Att söka inåt är att ta fram kärleken inom oss och att bli medveten om när egot har tagit över.

När vi söker inåt så slutar vi skylla på alla andra och alla omständigheterna och vi börjar älska livet som det är. Vi accepterar oss själva precis som vi är för vi är kärlek. Detta är en process.

Väldigt svårt att bara förklara så här, mycket lättare att ta sådant verbalt för mig och ställa lite fler ingående frågor. Glad

Fråga på om du inte förstår. Andra kanske kan förklara på annat sätt.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

omelett
10/14/08, 2:23 PM
#16

#13 Att söka innåt betyder att man slutar vara ett offer för omständigheterna, att se att man har ett ansvar i allt som sker. När man gör det så slutar man att agera utifrån sin rädsla, man förstår sig själv och då först kan man förstå andra. Vi är alla lika.

I förlängningen får man kontakt med sitt innre Den helige anden/Gud eller vad man väljer att kalla det. Svaren vi söker finns innom oss, inte utanför.

Ewa-Marie
10/16/08, 10:35 PM
#17

Jag har både tänkt och aktivt arbetat med just denna insikt!!

Men jag har också hittat en annan sak..och det är någon slags uppgift som jag har med mig i detta liv..saker/situationer/människor som återkommer fast med olika skepnader..Alltså saker som jag arbetat med under många år..kanske är man också en kanal för andra människor..förstår ni vad jag menar?

Tex så lyckas jag ofta hamna i situationer eller bland människor där jag är någon slags katalysator..sanningar som ska fram,saker som legat gömt kommer fram..oftast kan jag inte ens påverka förloppen..

Jag kan ta ett exempel:Jag träffar en gamal väninna till mig från gymnasietiden,vi har inte träffats på över 10 år..av en händelse så ska hennes man och hans band uppträda i min stad..Vi går alltså tillsammans och jag själv får mycket bra kontakt med en annan av bandmedlemmarna..Den mannen och jag har kontakt via brev och ibland telefonsamtal…Han berättar var bandet befinner sig i världen och vad han upplever av andra kulturer..Vid ett av dessa tillfällen så får jag ett brev från en stad i Sverige…medans min väninna hävdar att de befinner sig utomlands…Hennes man visade sig ha en älskarinna,och hade haft under många år…"Tack vare mig"kom sanningen fram..dessa typ av situationer har jag hamnat i ofta i mitt liv..

Detta såg jag faktiskt inte förren jag började arbeta med mina inre speglingar..mycket intressant,men ibland hamnar jag i lite konstiga och jobbiga situationer..

Jag tänker när jag läser att jag tror faktiskt att man har med sig olika saker som man kanske inte ens haft med sig från detta liv?!

Hur tänker ni om detta??

omelett
10/17/08, 12:36 AM
#18

#17 Tidigare hade jag nog tänkt som du. Men nu när jag stöter på ett problem vare sig det är nytt eller om jag känner igen det sedan förut, så frågar jag mig själv: Vad är det jag ska lära mig? Något som jag har fått hårda läxor av i livet de senaste åren är att veta när jag ska agera och när jag inte ska agera.

Ewa-Marie
10/17/08, 9:41 AM
#19

#18 ..Klart jag också tittar vad jag kan lära mig av situationerna..Mitt problem är inte om jag ska agera eller inte..Utan snarare var nog min fråga angående vad man ev har med sig från tidigare liv..

En livsuppgift eller situation som återupprepar sig..

omelett
10/17/08, 2:03 PM
#20

#18 Det florerar en del här på sajterna, huruvida man har med sig karma från tidigare liv eller inte. Jag vet inte. Det kan man ju inte veta. Men jag tror inte det. Här och nu är det som gäller. Det enda vi kan påverka. Om jag lägger min tro på ett dåligt karma från ett tidigare liv, så intar jag offerrollen. Det jag framför allt har lärt mig här på PU är att jag alltid har ansvaret.

Annons:
GitteL
10/17/08, 2:45 PM
#21

Vi lever här och nu och kan enbart ta ansvar för tankar, känslor och handling just nu.  Karma = handling och det sker nu så jag kan inte ta till mig detta om förra liv. Så tänkte jag också förr men har ändrat när jag märkte hur mycket vi kan förändra om vi blir medvetet närvarande i nuet.

Skall jag gå och tänka på den dagen då jag levde i förra liv så skapar jag en tanke och manifisterar denna nu. Jag tror då på det och det är precis det som händer i nuet.

Det är i mina ögon bara ursäkter för att hålla fast vid något och slippa ta eget ansvar nu.

Ibland kan det vara väldigt tufft att ta ansvar just nu ex att starta eget för det finns omedvetna rädslor bakom som att misslyckas och lyckas. Det innebär ansvar att lyckas och blir krav och har vi upplevt detta som små så tar vi med oss detta i nuet men vi kan tyvärr ej skylla på det men vi kan arbeta och möta det inom oss nu. Söka inåt och granska våra tankar, hur vi reagerar och agerar i alla möten och situationer.

Det omelett skrev är hur vi reagerar och agerar är en lärdom och det håller jag med dig #19 om att det skapar vår livsuppgift.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Ewa-Marie
10/17/08, 3:17 PM
#22

#21 Klart är ju att man som du säger oftast styrs av sina känslor etc..men jag vill nog ha ett lite större motiv i det här med livet..det betyder ju inte att man behöver vara martyr eller offer inför sin livssituation..Gud gav faktiskt människan den fria viljan..

Men jag tror tex på astrologi..där kan man hitta både egenskaper från tidigare liv och livsuppgifter..Jag tror inte att man genom att studera sitt horoskop flyr från sina mindre bra egenskaper genom att luta sig mot ett horoskop..De som söker är ju oftast också öppna för att finna förklaringar och lösningar..Det intressanta i denna disussionen är att jag förstår att du tycker att människan allena är "sin egen lyckas smed"Så tror inte jag..Jag tror det är andra krafter som styr..Jag tycker att det är enkelt som västerlänning att säga att man själv är fullt ansvarig för sin livssituation..Vi har både mat,tak över huvudet och sjukvård..Däremot tycker jag man ska vara tacksam för att leva just här..och så länge man är frisk,lever i kärlek etc så har man igentligen allt!

Men i ett globalt tänkande så är faktiskt för mig inkarnationsteorin den enda som jag kan "sväja"..dvs att jag skulle inte vilja påstå att barn som svälter,eller kvinnor som tex stympas enbart har haft otur,medans jag som lever här har haft tur!Jag tror inte heller att de har skapat sin livssituation med sin egen tanke och på det sättet manifesterat detta..för vem vill väll ha så mycket olycka och lidande i sitt liv???Jag tror alla människor drömmer om lycka,glädje och kärlek!

GitteL
10/17/08, 5:04 PM
#23

#22 Givetvis har vi den fria viljan att välja. Vi gör alltid omedvetna eller medvetna val. Det här med svält och stympning är inte något som jag kan skriva om. Det är saker som sker.

Det är utanför det jag talar om när det gäller vårt varande i nuet och möta oss själva.

Alla tror på det de vill och det är också val.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

[Vintersaga]
10/17/08, 5:07 PM
#24

#22 - Som du säkert vet är jag också astrolog och har reflekterat mycket över det här med inkarnationer, karma och tidigare liv etc. Det finns många kända astrologer som hävdar att vi har s.k. karmisk astrologi - dvs. att vi ärver egenskaper och livsutmaningar som har med tidigare inkarnationer.

Jag står öppen för detta synsätt - men jag kan inte säga att det verkligen är så, för jag vet inte… Kanske någon vet/har vetat det i historien, men det är svårt att bevisa - och det är därför som jag inte köper hela konceptet rakt av utan vidare.

Jag är dessutom en sådan som tror på evigt liv - dvs. att själen/anden överlever den fysiska döden. I detta koncept finns också en filosofi om att vi är här på jorden för att lära oss… och att vi själva väljer var och när (och av vilka) som vi ska födas. Sett ur det perspektivet har vi valt att leva som en fattig (men kanske lycklig) kuban eller som en rik (men kanske olycklig) pascha i ett arabiskt land. Men det är bara en filosofi - jag vet inte om det är så heller…

Vad jag däremot vet… är att jag har möjlighet att påverka mitt liv här och nu - oavsett om jag har "bra" eller "dålig" karma med från tidigare liv! Jag är överbevisad om att jag verkligan kan påverka mitt liv här och nu - jag behöver inte känna mig ensam (som jag gjorde i min ungdom och som jag tror var viktigt för mig för att utvecklas till den jag är idag) om jag inte vill det! Jag kan faktiskt välja… Skrattande Sen kanske det inte alltid är så lätt - men det kanske ska vara så i livet… Flört

Med detta vill jag bara säga att varje människa väljer vad h*n vill tro på och leva efter - så gör jag och så gör alla andra. Det som vi tror på har en tendens att bli en del av verkligheten enligt min egen erfarenhet…

Ta t.ex. det här med astrologi. Jag vet ett antal personer som har valt bort en blivande partner för att h*n var född i "fel tecken" - dvs. ett tecken som inte "passar in" på det tecken som man själv är född i. Sen finns det andra som säger att de har ett sånt "besvärligt horoskop" att de omöjligt kan lyckas bra här i livet… Listan på sådana uttalanden kan göras lång - men som tur var hör det trots allt till sällsyntheterna att folk tänker så Glad

Kram Rickard

Ewa-Marie
10/17/08, 6:04 PM
#25

#24 Visst är det som sagt svårt att veta vad som är sant eller inte..Men i min hjärna så kan jag inte få in annat än att allt måste ha en mening,annars skulle jag nog få lite svårt med alla katastrofer och övergrepp som sker i världen..

Dock försöker jag ibland föreställa mig hur det skulle kännas om det faktiskt bara var så att man föddes för att sedan dö..att själva reproduktionen var det viktigaste..eller att muhammed mötte mig när jag kom till andra sidanObestämd..

Att man skulle välja att skylla på sina föräldrar,uppväxt,grannen,skolan eller bara bristen på pengar för att förverkliga sig själv ..eller som du säger välja bort en partner för att den personen har fel tecken..tyder väll mera på rädsla än på något annat..den saken är ju helt klar..om man väljer att välja utifrån rädsla är det ju också det man får leva i..Det samma gäller ju projektioner av alla slag..anntingen ser man sin egen del av historien,eller så väljer man den "enkla"vägen och spyr galla över en annan medmänniska..

Visst är det väll så att det man väljer att tro på också blir verklighet..men jag anser också att det är högmodigt att tro som människa att man kan påverka alla skeenden i livet..att man genom sitt tankesätt helt och hållet kan styra sitt liv..Eftersom jag tror på Gud så kan jag till viss del hålla med dig om att ,klart,så är det ju..men jag tror också på en annan plan..som jag som människa inte har en aning om..

Om jag har ont kan jag välja att acceptera,lära mig leva med det,tom se att det gör mig mera ödmjuk…det väljer man..men jag tror inte att man som människa kan välja bort den här erfarenheten..om man nu inte ber Gud om nåd vill säga..Jag tror på under dock!

[Vintersaga]
10/17/08, 6:31 PM
#26

#25 - "Visst är det väll så att det man väljer att tro på också blir verklighet..men jag anser också att det är högmodigt att tro som människa att man kan påverka alla skeenden i livet..att man genom sitt tankesätt helt och hållet kan styra sitt liv.."

Här håller jag fullständigt med dig och det var inte min mening heller att avspegla något annat! I valet vi gör (om vi nu gör det "från andra sidan", innan vi föds) skapar vi också förutsättningarna för detta liv - dvs. vilka (ibland) livslånga betingelser som vi ska leva under. Det tror inte jag att vi kan ändra på (det tillhör ju "planen").

Vad vi däremot kan ändra på är vår inställning till livssituationen vi lever i, vilket du också säger i sista stycket :-)

Sen är jag av samma åsikt som du - planen som vi valt att leva efter är inte känd ens av oss själva (i varje fall inte medvetet). Kanske för att det då skulle bli en annan händelseutveckling än vad som i praktiken sker! Detta illustreras väldigt bra i boken "Den nionde insikten" när huvudpersonen väljer "fel väg" och hamnar i fängelse… men där inspirerar en präst till att börja tänka i egna banor (istället för i prästerskapets banor)…

Att vi bara föds för att dö - utan någon mening annat än reproduktionen - har jag också väldigt svårt att förstå!

Ewa-Marie
10/17/08, 8:20 PM
#27

#26 Så roligt att få diskutera mina tankar med gelikarGlad..

Ska nog läsa dessa "insiktsböcker"igen..det var länge sedan sist..

Att försöka utröna själva planen har jag också funderat mycket på..

Eftersom jag arbetat mycket med taro och även medialt så innebär det ett stort ansvar att "lyfta"människan i fråga istället för att få människan att känna frustration att få en "sanning"serverad..

Människor är ju olika,jag själv kan mala länge på en obalans och fundera hur jag ska "fixa"problemet..medans andra automatiskt focuserar på möjligheterna och tittar på det positiva direkt..

Eftersom det bara finns en sanning för var och en..och den bor i personen själv..så innebär det stort ansvar i själva kommunikationen med människor..Min fråga är om du tror att man kan ändra den utsprungliga planen med tex en horoskopstolkning eller en taroläggning..Att man kan tänka om,eller välja annorlunda under vägens gång det tror jag..men vad tror du om själva målet?

Nu drar jag iväg här men mina tankar spinner på lite..Långt ifrån själva trådens kärna….

Annons:
[Vintersaga]
10/17/08, 10:54 PM
#28

#27 - Jag säger detsamma - alltid roligt att diskutera såna här livsfrågor :-)

Huvudsyftet med all slags vägledning - medialt, tarot, astrologi, PU - är ju att få människan på fötter, att lyfta henne till högre medvetenhet! Lyckas vi med det har vi gjort vår uppgift tycker jag, oavsett om vi har gett dem vad de ville ha eller ej :-)

Nix, du ändrar inte planen med en astrologitolkning eller en tarotläggning - i värsta fall kan vi vilseleda personen med en sådan, men förr eller senare kommer personen tillbaka på spåret igen :-) Men allra helst vill man ju att personen ska få ökad insikt om meningen med sitt liv - långsiktigt om vi använder astrologin eller mer här och nu om vi använder tarotkorten (så har i varje fall jag gjort).

Målet är och förblir detsamma genom hela livet - men jag tror vägarna kan vara olika… och det är ju inte säkert att vi kommer "i mål"… Men förhoppningsvis har vi lärt oss en hel del av de erfarenheter vi gjort Glad

Ewa-Marie
10/18/08, 12:59 AM
#29

#28 Hej igen:)

Intressant!Jag kommer ihåg när jag var hos en astrolog för många år sedan,så sa han att just mitt beslut att ta en tolkning syntes i mitt horoskop just då..Så oavsett om jag hade tagit tolkningen eller inte hade jag kanske sökt en annan väg,och fått en insikt om mig själv!!

Det verkar för övrigt att vi har samma syn på det här med vägen..att man inte kan påverka,det som är bestämt är just bestämt..däremot kan man kanske bolla lite med tanken om tiden..om den nu inte existerar kanske man kan sjuta upp saker under en hel livstid?Eller tror du som jag att även det regleras av uppsamlad energi?Jag brukar säga att förändringar kommer oavsett,jag tror att man kan skjuta upp saker men till slut blir man "knuffad"över kanten..som att försöka hålla tillbaka effekten av dominobrickor..

Ganska konstigt men i kväll kände jag att jag skulle ringa min väninna..hon hade fått en medial telefon konsultation och mådde riktigt illa..personen i fråga hade verkligen inte lyft upp henne..utan fått henne svag och rädd!!Vi pratade en stund om detta och det blev ändå mera uppenbart hur viktigt det är att lyfta energierna istället för att möta andra i lägre energier..När man söker  råd kanske man ska vara vaksam på om det lyfter eller sänker livsenergin..

Men som sagt så kanske det var meningen..kanske lyssnar hon nu efter detta mera på sin egen magkänsla..Att bygga självkänsla och bra livsenergier är verkligen ett heltidsarbete!!

donnatessa
10/18/08, 5:46 PM
#30

hej!

har nyss hittat hit,och har liknande upplevelser som er. Angående att vara närvarande är det viktigt att inte fly från jobbiga känslor på olika sätt för då kan man inte hitta friden i nuet. Har arbetat med-RESAN-som en amerikansk kvinna skrivit om och det är en terapi där man inte flyr från smärtan utan stannar i känslan tills den upplöses.

De flesta har ett självförsvar när en jobbig känsla kommer och för att fly från den har de olika beroenden som tex. äta för mycket,röka,dricka,arbetsnarkomani,shoppa alla har sina sätt att fly.

Det är därför det gör ont att utvecklas personligt, när du möter dig själv och stannar i känslan möter du också smärta för det ingår i våra liv och ingen kommer undan.Men väljer du att fly kommer den känslan jaga dig ända tills du känner den och upplever den.

Men när man rensat ut-gammalt skräp- har man lättare att vara fridfull och närvarande.

GitteL
10/18/08, 5:54 PM
#31

#30 Välkommen hit och det är sanna ord du skriver här om att fly från varje jobbig situation.

Jag fick en kanon bra mening av en medlem här: Smärtan är inte i vägen den är vägen.

Börjar vi att förstå att det enbart handlar om blockerade energier när det känns som en smärta så blir det lättare att möta en efter en. Vi drar inte till oss detta längre i tanken för vi kan SE det med helt andra ögon.

Tack för dina ord.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Ewa-Marie
10/18/08, 6:07 PM
#32

#31 Jag gillade din Smärtan är inte i vägen den är vägen…

Jag har en bra i samma anda…

"När smärtan blir för stor så kommer förändringen."..

GitteL
10/18/08, 6:14 PM
#33

#32 YES, härliga ord. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

[Vintersaga]
10/18/08, 8:35 PM
#34

#30 - Jag säger också Välkommen hit! Roligt att du skriver om Resan och vad den handlar om - vi har själva boken men har inte plöjt igenom den ännu… Det där var ytterligare ett bra exempel på hur man kan leva - att leva i nuet och inte fly det!

#31, #32 - Härliga meningar som i det här sammanhanget gav ett nytt perspektiv än vad jag hade förut Skrattande

Kram Rickard

Annons:
bjprofit
10/18/08, 9:31 PM
#35

#30 Välkommen hit säger jag också!

"Grow in pain" är ett annat uttryck och jag har sen jag kom hit till PU fått erfara vad det betyder Flört

Skönt efteråt skulle man kunna säga.

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

donnatessa
10/18/08, 10:06 PM
#36

Tack!

Jag hade boken i hyllan o kände inte för att läsa den, sen en sommar var jag tydligen mogen för då ville jag både läsa och praktisera den. tufft jobb men god skörd kan man säga. The work med byron kate har jag också jobbat med som gör att ansvaret hamnar hos oss själva hur vårt liv ser ut och det är kraftfullt att veta att det därmed är vi som styr vårt eget liv.

Har jobbat med inre och yttre utveckling o inveckling i 20 år drygt, utbildad friskvårdskonsult med massor av kurser och initieringar.

kram

donnatessa
10/19/08, 2:44 AM
#37

Det där sista luktade nästan skryt det var inte meningenOskyldig

får ta och träna mer på ödmjukheten tydligen.

[Vintersaga]
10/19/08, 2:49 AM
#38

#37 - Ha ha, det upplevde inte jag i varje fall - snarare som en beskrivning av vilka starka sidor du har Flört

Kram från en friskvårdsinspiratör till en dito, med lite mer kunskap inom området… Skrattande

Rickard

ojrip
10/19/08, 11:26 AM
#39

…tanken om tiden..om den nu inte existerar kanske man kan sjuta upp saker under en hel livstid?

Bortom tiden finns inga livstider. Det är omöjligt. Det finns bara tomhet och energi som ständigt ändrar form. Det enda eviga livet.

Lite om hur jag ser på saken. Tack för en intressant diskussion!

Pirjo

Waara
11/21/08, 11:37 AM
#40

Tack Gitte och övriga trådskrivare, underbart och läsa^^.. har oxå jobbat med detta i flera år,.. hur har jag kunnat missat denna härliga sajt..?.. måste läsa mer sen,, allt gott till er alla!

GitteL
11/21/08, 3:36 PM
#41

#40 Välkommen hit Waara. Roligt att du också hittade hit och HUR kan du ha missat denna härliga sajt. Flört

Det kommer till oss när vi är redo och är uppmärksamma.

Kram på dig

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Annons:
Waara
11/21/08, 3:46 PM
#42

#41 Tack Gitte! .. redo är jag ;).. men behövde det nu, så sant så :)

Kram!

bellablock
12/18/08, 12:07 PM
#43

Allt som man någonsin behöver finns inne i oss. Älskar jag inte mig själv kan jag inte älska andra och känner jag ingen respekt för mig själv så kan jag inte heller respektera andra. Det strömmar som en energi innifrån och ut.

Och våra känslor är vårat vägledningssystem. Känns det inte bra så är det inte bra. Det är därför det är bra att må bra.

Tankar är skapande. Det du tänker skapar du. Det du skapar upplever du. Det du upplever är du. Det du är tänker du. Och så är cirkeln sluten. Tankar är energi som är vibrationer som attraherar till sig liknade tankar. Lika attraherar lika. Så om jag fokuserar på allt jag inte har så kommer jag inte få det förrän jag ligger på den frekvensen. Till skillnad från människor så kan inte universum manipuleras. Tänker jag: Åhh jag vill ha mer pengar." Så får man just det, en känsla av att vilja ha mer pengar. Men eftersom det inte är en plånboksfråga utan en fråga om att vara så måste jag först ändra det jag är just nu så jag kan vara något annat.Jag kan inte lyssna på riks fm och jag har p4 på. Min signal måste stämma överens med signalen på det jag vill ta emot.

Vi har fullständig makt att påverka allt som händer i våra liv. Tillfälligheter som kommer till oss, människor vi träffar, erbjudnaden vi får.

Och som vanligt har jag ett boktips!

Be så ska du få skriven av Esther & Jerry Hicks. Har för mig den finns på bokus.se för ca 200 kr.

Den tar upp och är mycket tydlig i beskrivningen hur vi kan skapa våra egan liv genom att vara medvetna om vad vi tänker.

Det är inte lätt, men hjälp finns att få. Hjälp och kärlek i överflöd.

Indiania
12/27/08, 10:04 AM
#44

Nu har jag suttit här och läst alla intressanta inlägg och jag måste få säga till er alla att det har varit mycket givande GladTack och kramar från mig.

" Var nära naturen - var när dig själv "

GitteL
12/30/08, 4:54 PM
#45

#44 Tack själv. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

lenmor
1/1/09, 1:21 PM
#46

Säger som någon annan här i tråden "hur har jag kunnat missat den här saiten" ?

Tack för väldigt intressanta inlägg och tack för boktipset. Jag har blivit rekommenderad den tidigare men glömde bort namnen på författarna, nu ska jag genast skicka efter den.

GitteL
1/1/09, 5:18 PM
#47

#46 Välkommen hit lenmor, roligt att du hittade hit. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

[Vintersaga]
1/2/09, 12:55 AM
#48

#46 - Nämen vad trevligt att se dig här Lena Skrattande

God fortsättning på det nya PU-året… Flört

Kram Rickard

Annons:
lenmor
1/2/09, 11:44 AM
#49

#47

Tack GitteL, mycket trevlig sait, här finns mycket som intresserar mig.

#48

Hej Rickard, trevligt att se dig också. God fortsättning önskar jag dig och alla andra här på PU.

Kram Lena

[Vintersaga]
1/4/09, 12:49 AM
#50

#49 - Ha ha ha - önskar dig detsamma Glad

Kram Rickard

Loet_old
1/4/09, 11:54 AM
#51

Hej, säger som lenmor hur kan man ha missat den här sajten.

 Nya situationer som vi ställs inför och utmaningar är väl någonting som kan omkull kasta våra liv oavsett hur starka vi känner invärtes.

Kan berätta att jag under den sista tiden har jag byggt opp drömmar som jag gjorde till verklighet. Drömmarna (illusionerna) tog all min energi,kändes som att man var fastlimmad på väggen och kunde inte ta mig därifrån. Inte föränn igår tog jag en promenad (brukar lösa värdsliga problem under mina turer). Vaknade jag upp och rev ner mina illusioner och eldade upp dom,gissa om det var en befrielse.Kändes helt underbart.

Ser framemot att deltaga i era diskussioner som är så viktiga för vår utveckling. 

Hälsningar Roger.

GitteL
1/7/09, 12:45 AM
#52

#51 Välkommen hit du också Loet och känn dig hemma här hos oss.

Intressanta ord du skriver här i ditt inlägg om illusionerna. Sanna ord.

Skriv så mycket du orkar. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

BigBear
3/16/09, 3:35 PM
#53

Hmmm….jag kanske ska börja skriva lite här jag också. Eller vad tycker du Rickard (som känner mig till en del)?

Men man är ju överallt på andra ställen och skriver å lägger sig i allt möjligt. Och så är jag ganska lat av mig, så jag får se om jag orkar. Men PU är förmodligen det viktigaste man kan ägna sig/lägga sitt fokus på om man vill utveckla sig själv och sina egna möjligheter i livet. Snarare än att sitta och gnälla och skrika framför TV:n på kvällarna, och sedan sätta upp ett fånigt flinande fejs i vardagens ständigt pågående teaterföreställning.

Sökandet kan nog handla om att söka både utom och inom sig ibland….men det avgörande är nog om man överhuvudtaget törs släppa sin egen rädsla och verkligen titta på sig själv på ett ärligt sätt. Och att låta andra säga det de vill om hur de uppfattar just mig. Om de sedan är ärliga eller ej, det känner du när du verkligen lyssnar, tror i alla fall jag. 

Om du kan sätta ditt bekräftelsetörstande EGO åt sidan alltså…..Flört

 

 

[Vintersaga]
3/17/09, 12:46 AM
#54

#53 - Ciao Jerry :-)

Du är ju inne på exakt samma linje som jag - PU! Fast jag gör det här på denna sajt - du hos Terry Evans. Samma mål, olika vägar ;-)

Jag har ända sedan jag kom hit förstått att detta med PU ger så mycket mer till oss medier än de andliga sajterna! De har sitt berättigande, men för att utvecklas som medium behöver man också utvecklas som människa och då är såna här sajter guld värda!

Ha ha - att vara teatermänniska kan nog vara roligt ibland, men för att trivas behöver man vara sann mot sig själv! Att då bara spela upp en roll dagarna i ända känns inte riktigt som att leva… trist.

Kram Rickard

[peter54]
4/14/09, 1:57 AM
#55

För mig innebär nog att söka inåt mer ett slags stegvis uppvaknande insikt. Exempelvis när jag första gången begrep att jag faktiskt också har tillräcklig kompetens och kapacitet för att kunna ta körkort.

Eller att insikten om att det finns (eller fanns, jag är tingad nuFörvånad) kvinnor som kunde tänka sig att leva med en sån som jag med jordens största bagage av fysiska och medicinska tillkortakommanden.

Annons:
solarcarl
4/21/09, 2:57 PM
#56

Vilken bra tråd du tog upp, Gitte! Grattis till dig, du är fin! Och många spännande inlägg här! Såg sen att det var länge sedan detta startade, men tråden har tydl startats upp igen, kul

#27 t ex, du har mkt vettigt att säga känns det som. Bra poäng där med att du ser/känner att du vill jobba med att "lyfta" inte bara ge "färdiga svar" till dina klienter (det var kanske inte exakt dina ord, men samma innebörd ung).

jag tror många medier, astrologer, terapeuter, andliga vägledare vad det nu är, har mkt att vinna på att se/lära sig av dessa pedagogiska och psykologiska aspekter också. Även hur mötet fungerar energimässigt, ngt jag jobbar mkt med, både i mitt eget liv o i mitt arbete med människor.   

Att "söka inåt" blir ju idag alltmer poppis, t ex genom mindfulness. Människor tvingas mer eller mindr att vända blicken inåt. Sedan sker det föstås i många olika steg. "Inåt" för en person är en sak medan för ngn annan är det ngt helt annat. Men det är en mkt god utveckling tror jag. 

Inåt är ju inte "bortåt" som många tolkade det förut, dvs som en flykt eller rädsla för att vara del av samhälelt osv.

är det inte så med dessa inåt och utåt, att det är också en spegling av andningen, vår egen andning, men också den "större livsandningen" (jorden, solsystemet, kosmisk andning)? vi vänder oss inåt, vi vänder oss utåt.

Det viktiga verkar vara att behålla vår medvetenhet, genom olika faser, dessa olika vackra  växelspel.

GitteL
4/21/09, 11:06 PM
#57

#56 Tack, det är härligt när man kan söka det inåt och ta eget ansvar istället för att lägga ansvaret utanför oss själva. Vi blir ofta då ett offer för oss själva.

Men vi behöver det yttre dvs våra realtioner för att spegla vårt inre när vi reagerar. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Delfinen
8/31/09, 1:48 AM
#58

Jisses som jag går igång på en del inlägg här Skrattande

Någon skrev om att inte vara ett offer. Att man har ett ansvar i allt som sker.

Där gick jag igång fullständigt och hela jag skrej nej nej nej stämmer INTE.

Om man har ett ansvar i allt som sker betyder ju det att man även på sätt och vis har skuld i det som sker. Kan inte se vad en person som t.ex råkar ut för en våldtäkt, misshandel, rån etc skulle kunna ha för ansvar eller skuld i det hela.

Sen var det någon som skrev om att man kan inte älska eller respektera någon annan människa fören man älskar och respekterar sig själv. Håller inte med om den saken heller. Jag kan inte påstå att jag älskar mig själv och handling visar att jag även har svårt att respektera mig själv….men besitter ändå förmågan att verkligen kunna både älska och respektera andra. Har flera gånger fått kommentarer som " du som visar sådan respekt och kärlek måste verkligen vara tillfreds, älska och respektera dig själv" Folk skulle bara veta hur fel dom har många gånger.

[rore]
8/31/09, 10:12 PM
#59

#58

Om Jag inte respekterar och älskar mig själv så har Jag oerhört svårt för att vara ärlig i mina relationer. Om mig själv och Mina känslor.

Jag har alltit älskat andra och sett ner på mig själv. Vilket gjort att jag hamnat i svåra känslomässiga situationer.

Eftersom jag inte har uttryckt mina känslor och behov. Det blev aldrig en ömsesidig relation. Eftersom jag gömde mitt jag, önskningar och behov.

Eftersom jag gav gav och gav. Och jag mådde bara sämre och sämre för detta beteende sänkte mig ytterligare.

Idag ser jag att detta inte alls var kärlek.

Det var en oerhörd rädsla som jag bar med mig inombords och hade absolut ingenting med kärlek att göra.

Rädslan var rent egoistisk. För jag sökte bekräftelse i andras gillande och våndades ständigt över rädslan att inte duga eller räcka till. I hemlighet kväste jag mitt varande, försökte tysta mitt jag.

Med övertygelsen om att jag älskade. I dag frågar jag mig vad det var jag älskade.

Jag var Blind av tron på att finna kärlek på detta vis.

Jag levde mitt liv i en lögn som jag inte ens var medveten om under många år.

Delfinen
9/1/09, 3:43 PM
#60

#59

På det sättet du beskriver det hela ger du mig en hel del tankar. Mycket av det du skriver ser jag klart och tydligt hos mig själv.

Det enda som jag känner inte stämmer är att rädslan skulle vara egoistisk hos mig.

Att vara egoistisk är ju att sätta sig själv i första rum, att tänka på sig själv bara. Om man då bara ger och ger, inte beaktar sina egna önskemål och behov hur kan det då vara egoistiskt?  Det kan bottna i en rädsla men har svårt att se att den rädslan skulle bero på egoism.

[rore]
9/1/09, 3:49 PM
#61

För mig bottnade den rädsla i att bli övergiven och ratad…

Så på sätt och vis så tycker jag att det var egoistiskt utav mig,, eftersom jag trodde att jag skulle vinna samhörighet.

Eftersom jag höll fast någonting för att själv känna mig behövd.

Jag var väldigt duktig på självbedrägeri

Delfinen
9/2/09, 4:01 AM
#62

#61

Vet inte varför men det känns nästan som att det är min självbiografi du skriver om på något vis. När jag läste ordet "självbedrägeri" hajade jag till ordentligt. Fick mig att tänka på då jag separerade för drygt 6 år sedan och helt plötsligt upptäckte att jag inte hade den blekaste aning om vem jag egentligen var. Var helt plötsligt inte säker på att varken mina tankar, åsikter och vilja var mina. Kändes lite som att jag levt hela mitt liv i en enda stor lögn.

Annons:
[rore]
9/3/09, 3:04 PM
#63

#63

Det är tufft när insikten kommer * små ler*

Antar vi utmaningen, så har vi massor att vinnaFlört

DinJejja
10/21/09, 2:27 AM
#64

Väldigt bra skrivet.

Jag har inte läst igenom alla kommentarer så jag vet inte om ngn skrivit nåt liknande.

Men jag känner att ingen rikgit duger åt mig.. Att jag inte kan hitta någon som uppfyller mina krav, är det ungefär det du menar?

Jag träffar massa trevliga och goa människor. Men hellst vill jag inte släppa in någon i mitt liv. Stänger alla ute och nästan alla i min bekantskapskrets har förhållanden. Men jag dömmer dom ibland för det känner jag. Att jag är den som lyckas och dom som misslyckats bara för dom (som jag ser det) bundit upp sig till en person. Att dom slösar bort sin tid på en person, som förmodligen kommer såra dem eller att dom sårar varandra.

Många av mina vänner ser mig som bitter när det kommer till förhållanden och sånt. Men allt jag ser omkring mig är misslyckade förhållanden. Ingen har nåt som håller livet ut.

Jag är en glad person för övrigt. Social och uttåtriktad, men just de där med förhållanden gör att jag fåt ont i magen.

Vet inte ens om detta har med ditt inlägg att göra, Skönt att få skriva av sig iaf.

raggorgeous
11/15/09, 10:25 PM
#65

Just det här med förhållanden är ju supersvårt..

Jag har växt upp i ett hem med mycket kärlek, men även med 3 skilsmässor mellan mina föräldrar. De har hittat tillbaka till varandra flera gånger men i slutet blev det ändå skilsmässa. Grunden till detta var otrohet från min pappas sida….

Jag hade själv ett långt förhållande (9 år) från jag var 15-24 år. Efter det tog det lång tid fö rmig att hitta tillbaka till mig själv igen, flyttade till Gotland och verkligen lyssnade på mig själv. Otroligt nyttigt.

Så här flera år senare (är idag 31) har jag fortfarande inte hittat en ny stabil relation till någon man. Jag, som flera skrev, hittar nästan alltid nåt fel på de jag dejtar och ingen "duger" …. börjar bli jobbigt… Haft 2 kortare förhållanden men.. ja.. nu står jag här ensam igen..

Börjar ju faktiskt tänka så mycket på att felet inte ligger hos dem utan det måste ligga nåt i mitt undermedvetna… kan det vara så att jag är rädd för relationer efter att ha sett mina föräldrars slitande mellan bra och dåligt.. Jag har idag ingen kontakt med min pappa men en underbart nära relation till mamma.

Man vänjer sig ju vid att vara ensam, och det känns lite läskigt att släppa in någon, fast egentligen vill jag inget hellre…

ja jag vet inte var jag vill komma med det här.. men det var skönt att skriva av sig lite.. kanske nåt känt nåt liknande..?

******************************************************
Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Delfinen
11/16/09, 3:20 AM
#66

Känner igen mig både om det som skrevs i inlägg 64 om att inte släppa in någon i sitt liv och det som skrivs om fel och att motparten inte "duger"

Har otroligt svårt att släppa någon inpå livet, oavsett om det är en partner eller en vän. Känns lite som " ju mer dom får veta desto mer kan användas emot mig" När det gäller vänner tror jag det handlar om att jag alltför många gånger blivit utsatt för det, blivit sviken och förd bakom ljuset. I alla fall delvis. När det kommer till förhållanden tror jag det delvis handlar om att ju mer man vet, desto närmare kommer man varandra både psykiskt och känslomässigt och desto ondare gör det om man blir sviken. Har även svårt att lita på att personen jag har ett förhållande med verkligen är ärlig och menar det han säger. Vilket gör att min misstro skapar problem mellan oss. Vet inte om det hela beror på att när jag var väldigt ung i två olika förhållande blev misshandlad vid ett par tillfällen varav det sista även fanns otrohet med. Och att det sista förhållandet jag hade som tog slut för drygt 6 år sen efter 9 års samboskap med en man som hade ett enormt kontrollbehov, svartsjuk och ganska duktig på att manipulera.

Har svårt att inte hitta "fel" på dom som har visat intresse av mig. Letar efter kännetecken hos "nya" jag möter från tidigare män för att se dom tecken som varningssignaler att dom är likadana. Kan vara ett utryck, kroppspråk sätt att umgås med alkohol eller vad som helst som jag känner igen så blir tanken " jasså han är likadan som xxxxx"

Så ja visst känner jag igen mig i både inlägg 64 och 65 och svaret är nog att det handlar om rädsla.

Anarvi
1/6/10, 9:53 AM
#67

Har kommit till punkt på det materiella liv jag levt. Mitt sökande inåt började för 1,5 år sedan och har nu nått ett vägskäl. Artikel kunde vara jag!

GitteL
1/9/10, 6:34 PM
#68

Jag har inte skrivit här på länge och vill tacka er alla för den öppenhet ni delger. Det är en fantastisk gåva till er själva i skrivandets ord. Det kommer mail till mig lite då och då att de får många insikter genom att de läser vad ni skrivit och att denna sida finns.

Det sätter igång tankar, känslor och vem är jag egentligen.

Som ni alla vet så har jag fått mer nu i verkliga livet och har ej så mycket tid för att svara i alla trådar.

Tack för att NI finns. <3

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

millam
1/10/10, 12:44 AM
#69

Har verkligen arbetat med detta i minst 5 år, varje gång jag tror jag kommit en bit på vägen upptäcker jag att jag fallit tillbaka till gamla mönster igen..så jag är tacksam för påminnelsen, att fortsätta på den vägen jag börjat!!

Ibland undrar jag i alla fall varför vissa personer inte vill förstå saker som är så självklara utan att det blir en massa frågor och i mitt tycke tjafs, tills jag tänker igen..man kan ju inte förstå andra om man inte förtår sig själv..

Annons:
GitteL
1/10/10, 1:54 PM
#70

#69 Det tar tid att rensa ut saker och ting för att sedan kunna acceptera och det handlar om vår egen självbild.

Vi alla behöver någon annan utanför oss så vi kan se oss själva.

Så du har rätt vi kan ej förstå andra om vi inte förstår oss själva och att vi ändrar på våra värderingar samt blir närvarande.

Keep on going. Glad

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

ManU77
8/1/10, 8:23 PM
#71

Detta var en lång tråd och jag har inte riktigt lyckats ta mig igenom alla inlägg, men…

Jag kom att tänka på en del citat när jag skumläste här.

"What lies behind us and what lies before us are tiny matters compared to what lies within us" - Ralph Waldo Emerson

Jag kom också att tänka på denna…

"It doesn´t matter what happens to me. What matters is what happens in me." - John C Maxwell

Ibbe
10/2/10, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Jag finner mycket intressanta inlägg här :-) Själv har jag gjort ett handlingsprogram för just "att möta mig själv" och en sak är säker, det var enormt! :-) Mitt lilla barn och jag skulle mötas… tufft, starkt men skönt att ha gjort!

Jag är handledare inom detta och andra livsutvecklande realtions- och händelseförlopp. Läs mer här: www.livsgnista.se och hör gärna av dig om du vill gå detta för mig.

Tack för ordet
... och du... take care out there!

 

Inga-Britt I-B Gustafsson

Upp till toppen
Annons: