Annons:
Etikettsjälvkänsla
Läst 3532 ggr
sheilaspicasso
12/28/08, 7:02 PM

Bestående förändring?

Ska det vara alldeles omöjligt att åstadkomma en bestående förändring? Jag kämpar med min låga självkänsla, som tar sig allt mer konstiga, dramatiska och smärtsamma uttryck. Läser allt jag orkar om mental träning, psykologi, självkänsla och liknande. La ned femtontusen på terapi för ett drygt år sen. Ingen förbättring. Ibland kan jag ha ljusa stunder, men de blir allt färre. Jag är rädd för hur det ska bli till slut. Kan man komma ur självhat en gång för alla?

Annons:
Soffe
12/28/08, 7:09 PM
#1

Nej.. Det ska inte vara omöjligt.. Kanske det inte är för bra att kämpa för mkt heller, inte ha så bråttom.. Låt det ta sin tid och i den takt du behöver.. Du kan komma ur ditt självhat! Jag tror att du behöver jobba med dina tankar o känslor mer, acceptera det du känner o släppa sådant som du inte behöver.. Har du läst artiklarna här på forumet? Finns många bra o nyttiga! Kan det va så att du ger upp för lätt?

Hoppas jag hjälpt dig lite på traven iaf..

bjprofit
12/28/08, 7:15 PM
#2

Tankar tankar tankar, visst är det hemskt vilken påverkan våra tankar har på oss när vi dessutom börjar tro på dom.

Jag har själv varit där och tänkt att jag ej duger mm men det går att komma ur det och mycket handlar om vad vi tänker om oss själva.

Vilka tankar har du när du har dina ljusa stunder?

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

ojrip
12/28/08, 8:00 PM
#3

Hej

En gång för alla? Ja Skrattande  Vakna upp!

Det finns massor med andliga lärare och stilar. Mina favoriter: Eckhart Tolle, Adyashanti, Byron Katie och Don Miguel Ruiz.

Det andra alternativet:

Läser allt jag orkar om mental träning, psykologi, självkänsla och liknande. La ned femtontusen på terapi för ett drygt år sen. Ingen förbättring

Läser… jag måste fråga… gör du övningarna? Alltså handlar. Tränar nya sätt att tänka. Tränar nya sätt att handla. Gör du det? Varje dag?

Bestående… hmm… Det tror jag inte. Jag tror att man måste välja hela tiden. Det räcker liksom inte att ha medvetet valt glädje en gång. Det är ett "jobb". Inte bara när man har lust och solen skiner.

Pirjo

omelett
12/28/08, 9:11 PM
#4

Jag läste också massor, förstod vad jag skulle göra, men förrändrades inte nämnvärt. Så gick jag med i Gittes kurs här på forumet. Hon gav mig den där sparken i den berömda bakdelen som jag så väl behövde. Nu är jag helt förrändrad. Stark, modig, gränsättande och glad.

I boken "Flodhästen i vardagsrummet" liknar han det med att läsa resebroschyrer eller resa. Det är en avsevärd skillnad!

Tummelisa1
12/28/08, 9:14 PM
#5

Hej!

Börjar med några av dina egna ord : " Kan man komma ur självhat en gång för alla?"

Svar ja det kan man oftast, om man tillåter sig själv att älska och förlåta sig själv. Mycket handlar om val och tillåtelse, även du har rätt att må bra nu - ge dig själv den rätten.

Att hata o förakta sig själv gynnar varken en person själv eller dennes omgivning.

Om du t.ex. grubblar på situationer där du anser att du kunnat göra bättre, eller t.ex. att du är som du är, så gäller det ju bara situationen nu.

Man gör det bästa man kan i de situationer man är i, efter de förutsättniongar man har eller hade då. Sedan utvecklas man, antingen man tror det eller ej. Reflektion, grubbel, självhat mm är alla olika egenskaper på vägen mot frihet om man tar steget dit.

Utveckling sker hela tiden så ta ett litet steg och när du ser framsteg så gläds osv.

Förresten så har alla vi människor full hand av något, det är bara olika saker, som för övrigt värderas på olika sätt i olika "kulturer" eller sammanhang.

Alla vi människor bara är, varken mer eller mindre och det du lär dig på din resa mot självkänsla är en gåva. Likaså finns det de som endast har spelad självkänsla och det är ju ändå ingen höjdare precis.

Ingen annan människa vet eller kan egentligen mer än någon annan människa totalt sett heller, så höj din självkänsla.

[Vintersaga]
12/28/08, 9:44 PM
#6

Jag brukar se det lite grand som vädret - när det är ett stabilt högtryck en vacker sommardag tenderar det att trycka undan mindre lågtryck. Ju mer jag känner mig i fin form och har en bra självkänsla desto lättare är det att fortsätta skapa samma goda självkänsla.

Men ibland kommer det starka lågtryck in och det blir regn eller snö. Det kan också hålla på ett tag, eftersom högtrycken inte riktigt förmår sig att flytta på dem. Det kommer såna perioder i mitt liv då det är lite extra motigt och då är det lätt att den ena motgången följs av nästa… Det enda som hjälper då är att börja med att acceptera att det finns såna tillfällen - sen får jag lov att envist göra sånt som jag vet brukar hjälpa mot mentala lågtryck (och det finns det gott om exempel här inne på PU)! Skrattande

Som jag ser det är det värsta som kan hända att jag blir handlingsförlamad - att jag inte gör det minsta för att ta mig ur sängen och bara ligger där och tycker synd om mig själv… och sånt har hänt, men gör det sällan numera… Flört

Kram Rickard

Annons:
Upp till toppen
Annons: