Annons:
Etikettdagens-affirmation
Läst 5338 ggr
intressant
7/10/09, 4:43 PM

tveksamt med affirmationer enligt vissa

gick en kurs i personlig utveckling som menade att affirmationer INTE funkar när det drar ihop sig

de menade att tex att när något hemskt händer i livet så är det svårt att tro på sina affirmationer och det stämmer ju

Å andra sidan

Byron Katie menar att vi blir olyckliga när vi tror på våra tankar

och menar att vi inte ska tro på det vi tänker.

I idrott är det viktigt att tro att man kan tex vinna.

Att tro på sin förmåga. Så jag får inte ihop det riktigt.

Att ifrågasätta sanningshalten i det vi tänker som får oss att lida.

ja det finns många vägar till Rom

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Annons:
[rore]
7/10/09, 5:00 PM
#1

Jag tror att det där med affirmationer funkar lite olik för oss alla.

Sen tror jag att det verkligen gäller att arbeta rent mentalt med dessa bilder, texter eller vad man nu väljer.

När jag började med affirmationer tyckte jag att det lät hur avigt och barnsligt som helst och kände mig nästan dum.

Precis som om lite lappar som satt uppe lite här och där skulle hjälpa(?)

Det var min attityd till det hela,från början.

Sen blev jag ju frustrerad och för benad på mig själv när jag ständigt traskade tillbaka i samma fotspår som tidigare.

Det kändes kort sagt hopplöst emellanåt

Men faktum är att dessa ord som jag satte upp. Hjälpte mig se när jag trillade dit på gamla invanda tankebanor/mönster och succesivt så blev det bättre.

Rom byggdes inte på en dag och framför allt som du skriver, vägarna dit är många.

Allt som krävs är ett första steg och tålamod med sig själv/ Kram

szirius
7/10/09, 6:04 PM
#2

Det är ju egentligen först när något hemskt händer som vi kan se om vi verkligen har förstått kraften i affirmationer! Flört Och har man VERKLIGEN förstått det hela, så finns det inte ens några hemskheter, verkligheten är som den är - att den gör ont beror på att vi satt etiketter på denTungan ute

Kruxet som jag ser det, är ju att man behöver tro på det man säger/tänker, att verkligen känna att det är sant.Och att inte använda detta som ett mål mot någon framtid som man vill ska skapas - utan för att förändra just denna stund!

Utmaningen ( heheFlört) ligger ofta i att inse vad det är man egentligen VILL med det hela.Det kan ta tid.

Har man tex väldig dålig självkänsla så kan man ha ett enormt behov av att bli bekräftad och sedd utifrån och lägger hela fokuset på affirmationer som " jag är älskad och uppskattad var jag än går" Jag möter enbart kärlek" osv. Och likväl så finns hålet kvar inombords…man matar sig själv med yttre bekräftelse, och får den kanske också, men man mår inte bra ändå.Och så tror man att man behöver få ÄNNU mer kärlek och uppskattning…

Jag läste nån konstig bok Tyst som sa att man ska vända alla negativa tankar till positiva.Det fanns ett exempel i boken: Om man håller ett föredrag och nån gäspar så kanske man först tänker " oj, han tycker det här är värdelöst och tråkigt".Då ska man i stället enligt boken tänka " han har kanske varit uppe hela natten med ett sjukt barn, ändå kommer han hit - han måste tycka att jag är helt fantastisk!".

 Alltså…jag ser att den inställningen matar fel bekräftelse…den yttre i stället för den inre.Man fortsätter ha behovet att andra ska tycka om en, i stället för att tycka om sig själv! Jag vill i stället fokusera på att det inte spelar nån roll vad personen som gäspar tycker, för jag är trygg i det jag gör och tror på mig själv och det syfte jag vill framföra.

Jag har flera vänner som känner skam för att de inte lyckas med sina affirmationer. Många ber ständigt om att bli älskade tex - men man kanske ska vända fokus - hur står det till med den kärlek jag ger UT? Och hur ser kärleken till MIG SJÄLV ut?

Intressanta saker,  detta…

Hopoksia
7/10/09, 6:57 PM
#3

Felet är nog att begreppet "affirmationer" har basunerats ut som lösningen på alla problem, men jag tror inte det är så enkelt. Man måste nog arbeta med sina problem först så att jag vet att ens inre inte ger mig felaktiga känslor. Man måste tro inifrån mitt hjärta, annars fungerar det inte. Då har man bara målat upp en "fasad" som man gömmer sig bakom.

Det är lätt att säga affirmationer fungerar när man är frisk, mätt och varm. De fungerar inte om man är sjuk, fattig och fryser.

Indiania
7/10/09, 8:00 PM
#4

#0 Vad det gäller tankar så är det ju vi själva som skapar våra tankar…..Då är det ju bra om man kan vända de negativa tankarna till positiva tankar i stället.Tankens kraft är stark, ger jag ur goda tankar kommer det gott tillbaka, tänker jag positiva tankar om mig själv blir jag både gladare och mer positivt inställd till livet i stort.

Det finurliga är att inse att det är jag själv som skapar mina tankar och mitt liv, det kan ingen annan göra åt mig………..Däremot kan jag få goda uppslag och ideer som passar just mig om som gör mig mera harmonisk.

Man måste ju kunna kopromissa och inse vad som är möjligt just nu och som du skrev, Rom byggdes ju inte på en dag men första steget till förändring måste jag själv ta.

" Var nära naturen - var när dig själv "

bjprofit
7/10/09, 11:01 PM
#5

#0 Kan vara så att när något hemskt händer så funkar inte affirmationer. Jag undrar lite vad affirmationerna ska göra i det läget. Vi kanske ska möta det "hemska" och lära oss av det istället för att fly från det med hjälp av affirmationer? Jag vet ej…en tanke bara.

För mig fungerar affirmationer alldeles utmärkt fast inte som någon "quick fix". Jag har t ex använt en affirmation som hjälpt mig oerhört mycket under höstens och vinterns arbete med mig själv då jag knappt kunde se mig själv i spegeln (iaf inte med ljuset tänt) till att nu garvar jag bara åt det jag kände som en omöjlighet då! Skrattande

"Fake it till you make it"……typ

Kramar

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

[rore]
7/10/09, 11:15 PM
#6

När jag tänker efter så Räckte det inte bara med själva ordet, eller en hurtig typ * Jag duger,Jag är älskad eller vad det nu kunde vara)

Det kändes bara så ur genom falskt så jag klarade inte av det

Jag skrev små lappar med frågor: typ vad är tex lycka? ( och tänkte: VAd betyder det för mig?)

Vad är Kärlek?(Vad betyder det för mig?) sen avsatte jag en stund till detta i tystnad och stillhet för mig själv.

Jag behövde reda ut mitt egna begrepp runt detta, för att ta bort alla negativateter som hade etsats in i mitt medvetande sen barnsben

Sen hjälpte det ju att jag skrev mycket och gick i terapi också. Det

stärkte mig oerhört mycket.

Annons:
omelett
7/10/09, 11:23 PM
#7

Jag är övertygad om att affirmationer fungerar. Det blir som man tänker. Jag kan medvetet programera om mina tankar, vilket jag också har gjort sedan jag hamnade här på PU och efter det har jag fått ett fantastiskt liv.

Negativa affirmationer fungerar också. "En olycka kommer sällan ensam" visst är det så! Det händer något jobbigt, tanken blir negativ "jag har sån otur och råkar ut för en massa tråkiga saker" så vips kommer det mer av den varan. Så står man där med det ena problemet efter det andra.

ojrip
7/11/09, 12:33 PM
#8

Hej

när något hemskt händer i livet så är det svårt att tro på sina affirmationer och det stämmer ju

Tror/tänker man att det inte fungerar… ja, då måste det ju bli så Glad

Som omelett skriver, det är ett medvetet omprogrammering. Det tar tid. Och ja, man kan få ett fantastiskt liv. Det vi kallar för livet är som en dröm. När vi lär oss hur lagen om attraction fungerar lär vi oss att manipulera drömmen. Drömma en behaglig dröm istället för en mardröm. Och varför inte Skrattande

Byron Katie menar att vi blir olyckliga när vi tror på våra tankar

Om jag tänker negativa tankar blir jag olycklig, om jag tänker positiva tankar blir jag lycklig. Eller…? Glad Jo, om det inte fanns dualism. Vilket betyder att lycka kan inte existera utan olycka. För eller senare kommer olyckan att drabba mig. Oss alla. Det Byron Katie säger är att INGEN tanke är sann.

Vi kanske ska möta det "hemska" och lära oss av det istället för att fly från det med hjälp av affirmationer?

Precis! Det hemska är en gåva. En inbjudan att vakna. Tackar du nej… va inte orolig, livet kommer att ge dig fler chanser Flört

Kram, Pirjo

Hopoksia
7/11/09, 1:15 PM
#9

Jag är absolut inte emot att tänka positivt, tvärtom. Jag är mycket väl medveten om att vi själva styr våra tankar och om vi vill nå ett mål så måste vi ha en sann känsla utifrån vårt hjärta för att manifestera denna känsla. Det handlar inte bara om hjärnan utan det handlar först om vad hjärtat säger, vad hjärtat tänker. Tänk med hjärtat så kommer du närmare sanningen - din egen sanning!

Sen får vi ju inte glömma att det snurrar en värld omkring oss. En värld med naturkrafter som styr och ställer. En värld med galna politiker som styr. En värld som styrs med ekonomisk vinning som motto. Där hjärnan styr och inte hjärtat. Och vi ser alla hur världen ser ut.

intressant
7/13/09, 12:31 AM
#10

tack alla för svar men då hade kursledarna "fel" ååååå varför går jag alltid till kurser som kommit så kort i sin utveckling

tack Pirjo bra sammanfattat

Byron Katie jobbar bara med smärtsamma tankar….

Ex från mitt liv; pappa har ett beteende som går ut på att kritisera andra människor han säger tex att golftränaren på klubben är tråkig som person

han har lärt mig att det är ok att kritisera andra…..

och han har rätt det är lätt att kritisera andra lättare än att försöka se ngt positivt

men han gör mig deppig

ska jag affirmera

pappa berömmer mig pappa berömmer mig

och sen när jag träffar honom så kommer han berömma mig

nej du det kan du glömma att gör

nja man kan inte älska alla

jag älskar inte det beteendet hos pappa hur jag än försöker manipulera min hjärna till det

enligt byron katie

ska man ifrågasätta

tanken sann pappa gör mig deppig

är det sant ja det är så jag upplever det för jag delar inte hans livsfilosofi

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

intressant
7/13/09, 12:43 AM
#11

men jag är fast i hans beteenden tex att vara snål/ekonomisk och säker

att välja det säkra

hur lossar jag det

genom att affirmera jag bestämmer själv

visst det vet jag men det sitter liksom i kroppen i mina celler

jag har varit instängd i hans fängelse hela jävla livet

så affirmationer känns patetiskt naivt

(och jag vet då har jag rätt om det oxå)

som louise Hay säger

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

intressant
7/13/09, 12:57 AM
#12

lyssnade på hennes Cd där hon säger att frigör dig från dina föräldrars otrygga affirmationerm livet

då handlar universum på dessa inlärda mönster

så JAG FRIGÖR MIG NU FRÅN MINA FÖRFÄDERS ALLA NEGATIVA LIVSMÖNSTER/AFFIRMATIONER

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

ojrip
7/13/09, 12:07 PM
#13

Hej intressant!

När jag läser dina kommentarer undrar jag om du har förstått det här med affirmationer lite fel…

pappa berömmer mig pappa berömmer mig. och sen när jag träffar honom så kommer han berömma mig

Du kan aldrig - ALDRIG NÅGONSIN - förändra en annan människa. Poängen med affirmationer är att berömma sig själv. Som Byron Katie skulle säga: Det är inte hans jobb. Det är DITT jobb.

Vad är det du vill ha? Ta tid på dig. Sök i ditt inre. Var ärlig mot dig själv.

Vill du ha beröm? Säg: Jag är fantastisk. Jag är underbar. Eller: JAG DUGER SOM JAG ÄR.

Kursledarna hade inte fel. Visst, i teorin är det möjligt att affirmationer funkar när det blir för jävligt, men knappast i praktiken. Det är nämligen så att vi är medvetna bara av en liten del av alla tankar vi tänker. Så egentligen är vi styrda av det undermedvetna. Våra mönster. Tankar vi tror på utan att ens veta det. Meningen med affirmationer är att aktivt ändra dessa tankar. Och som du förstår - det tar tid.

Finns det snabbare väg? Ja. Tex Byron Katies The Work. Om det görs ordentligt. Vad menar jag med det? Jo… när du sitter där med svaren… du gråter… för det gör så jävla ont… för du har insett… att du hade fel…

Det finns inga genvägar. Lycka till.

Kram, Pirjo

Annons:
Hopoksia
7/13/09, 12:22 PM
#14

Om du ska affirmera något om din pappa så ska du säga:

- Jag bryr mig inte om att pappa inte berömmer mig. Det betyder inget eftersom jag själv vet vad jag kan och inte kan, och detta räcker fullt ut för mig.

53rd
7/14/09, 12:09 PM
#15

Om en affirmation funkar eller ej har, som någon annan tidigare nämde, mycket att göra på om man tror på sina ord eller inte. Något som jag skulle vilja lyfta fram är att det är kännslorna som man kopplar till affirmationen som gör att de får sin kraft.

Om man bara upprepar en mening gång på gång som man ej tror på eller kan knyta an riktiga kännslor till, kommer det inte få något större effekt (detta är  iallfall min erfarenhet). Det man måste göra är att verkligen tro på sina affirmationer, vilket gör att det kan vara en bra idé att börja lite försiktigt istället för att gå ut med något i stil med "Jag är bäst i världen".

Det som jag finner mest kraftfullt är när man verkligen kan "känna" sin affirmation. När man verkligen kan se sig själv uppfylla det man upprepar för sig och känna hur det känns. Om vi skulle ta "jag är bäst" som exempel. Se dig själv verkligen var bäst, hur skulle du stå om du vore bäst? Hur skulle du andas? Vad skulle du tänka på? Försök leva dig in i det.

Jag tror att detta har mer kraft än vanliga affirmationer. Det är trotts allt kännslor som styr våra handlingar och det är de som är grunden till verklig förändring.

szirius
7/14/09, 12:51 PM
#16

#15 fast varför  just "BÄST"…? I ordet ligger nästan en underliggande känsla av tävling…nån annan är mindre bra…ett mätande… Är " jag är bäst"  verkligen den sannaste känslan man kan komma åt för att få frid… Flört 

Effekten kommer bara om man är i nuet, i stunden och inte ens har för avsikt att något ska förändras i framtiden….Tolle säger att om du inte kan må bra NU ,hur kan du då må bra i framtiden? Framtiden är bara ett senare NU…det finns ingen skillnad…

ojrip
7/14/09, 1:41 PM
#17

#15 Ja. Du har en poäng där! När jag började med affirmationer för två år sedan fanns det många ord jag inte kunde säga utan att känna mig uppblåst Glad. Ändå visste jag att jag behövde tänja på mina gränser. Det räckte liksom inte att babbla "Jag är bra"

Så jag började med ordet unik. Idag finns det inte ett enda ord jag inte kan ta i min mun och säga att jag är det.

Kram, Pirjo

Indiania
7/14/09, 1:43 PM
#18

#15 Ja, jag har haft stor behållning av att läst Tolles bok. jag hade en härlig känsla när jag läste den boken.Tex " Kroppspredikan " på sidan 101, där föll allt på plats! Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

intressant
7/14/09, 2:59 PM
#19

man ska allstå tro på sina affirmationer men inte på sina tankarKyss

men herregud affirmation och tanke är väl snarlika

och man ska KÄNNA  att det är sant när man uttalar jag är FANTASTISK

JAG ÄR BÄST om jag kan känna att det är sant (om jag tex spelar en tennismatch) då ökar säkert oddsen att jag kan vinna

universum svarar ju då jo du är bäst men bara om jag tror på det och känner att jag verkligen är bäst

men visst jag är sugen på affirmationen "jag är bäst" gentemot pappa där det föga duger tänka att jag är bra….i hans ögon är jag är bra lika med dålig

pirjo! ja jag kan inte ändra på andra människor

JAG BERÖMMER MIG SJÄLV

JAG SKAPAR MIN MILJÖ

JAG ÄR UNIK

JAG ÄR BÄST

jag anar att jag kommer att uppfattas som falsk snart…. det sticker i ögonen på folk att skryta i sverige min uppfostran har lärt mig att

inte tro att jag är unik el speciell vem tror du att du är? kommer frågan från jantelags-föräldrar och skola

det gäller strunta i jantelagen

jag är störst bäst och vackrast

kram j

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

intressant
7/14/09, 3:40 PM
#20

#16

vad är fel med att tycka att man är bäst vad är det som triggar dig när nån annan säger så?

inom idrotten och livet så finns konkurrans överallt

tänk på det du! du är värd det bästa för du är bäst

louise hay säger som du att du inte är bättre än nån annan…..men vad svarar universum på det just det att du är likvärdig

men det är ju bara en som vinner tävlingen……så om du ska öka dina odds att vinna killen/tjejen /jobbet /matchen så bör du affirmera

JAG ATTRAHERAR VINST GLÄDJE OCH FRAMGÅNG

JAG ATTRAHERAR DET BÄSTA JAG DRAR VINST TILL MIG

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Annons:
intressant
7/14/09, 3:44 PM
#21

OJRIP  affirmationer är en genväg ;-)

byron katie känns skumt! det verkar leda till sorg och ledsenhet ;-)

Jag skapar och attraherar min egen fantastiska miljö därför att jag är unik

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

omelett
7/14/09, 4:20 PM
#22

#15 Från början trodde jag inte alls på mina affirmationer. Jag kände mig som en idiot och att jag ljög, men jag fortsatte ändå. Efter ett tag så vände det och blev sant. Känslan kom med.

szirius
7/15/09, 12:13 AM
#23

# 20

vad är fel med att tycka att man är bäst vad är det som triggar dig när nån annan säger så?

Det är ju fantastiskt om alla kan känna och tycka att de är bäst - så länge man inte menar bäst som i bättre än någon annanFlörtTungan ute

inom idrotten och livet så finns konkurrans överallt

tänk på det du!

Tja,det är också en affirmation som man kan välja att tro på…Flört

Min egna personliga erfarenhet är att den sortens mentala träning som finns inom idrotten lätt blir till en identitet med sin prestation….jag är själv fd elitgymnast och har fått "omprogrammera mig" efter att under så många år se både mig själv och världen utefter vad man presterar…det är ett oerhört stressfyllt sätt att leva…ofta inser man det inte förrän man fått smaka på friheten hur det är att leva helt utan den identiteten…och inse att man duger ändå!

bjprofit
7/15/09, 1:45 AM
#24

Jag säger som omelett…..jag är övertygad om att affirmationer fungerar. Har samma upplevelse att det från början kändes både fånigt och obekvämt men jag fortsatte likt "fake it till you make it" och idag är det inte ett dugg fånigt.

Att vara andra till lags och prestera för att få bekräftelse och att bli sedd var en stor och tung sten att bära. Ju längre jag bar den ju tommareoch likgiltigare kände jag mig. Idag känner jag mig lätt utan den bördan fast kan komma på mig ibland då jag är på väg in i mitt gamla mönster. Jag är tacksan att jag numera är medveten om det och kan avstyra det om jag vill.

För mig har det handlat om att gå från att inte ens tycka om mig själv till att älska mig själv och acceptera mig själv precis som jag är (ska erkänna att jag inte är färdig än till 100%).

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

intressant
7/15/09, 8:23 PM
#25

wow har kommit på att jag ska NEKA pappa att få spela golf med mig

men jag lovar er alla att han kommer bli ledsen

och jag kommer känna skuld

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

intressant
7/15/09, 8:29 PM
#26

#20 konkurrans kan väl ses som positivt eller?

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

intressant
7/16/09, 2:55 PM
#27

byron katie är ute och cyklar I guess

kan nån förklara hur denne blivit hjälpt av byron katies the work

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Annons:
ojrip
7/16/09, 3:35 PM
#28

intressant…. Affirmationer är ingen genväg. Det är ett heltidsjobb i resten av ditt liv…

Du hittar inte "sanningen" i the work. Det du hittar är vad som INTE är sant.

Och det är ingen genväg det heller…

Det finns ett enda sätt att få det du vill ha. Tex beröm. Och det är att GE BORT DET.

Från hjärtat. Villkorslöst.

Kram, Pirjo

GitteL
7/16/09, 3:42 PM
#29

Har läst dina inlägg och min fråga blir. Vad är du mest rädd för?

Du behöver inte skriva det här om du inte vill men känn efter inom dig och fundera inte med intellektet.

Sedan har jag en länk här där du kan se lite hur vårt undermedvetna påverkar i alla situationer. Våra skuggsidor som vi behöver omvandla och se hur stor nytta vi har av dem istället.

http://personligutveckling.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=406a15f3-a992-4457-96c6-580cad96f79b&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup

Positiva Affirmationer/bekräftelser fungerar men inte ovanpå lort. Det behös ibland förstå var vi kommer ifrån för att sedan kunna omprogrammera och vara här och nu. Vår prägling sätter sina spår och vårt sanna jag kommer i skymundan.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

szirius
7/16/09, 6:50 PM
#30

#29 Positiva Affirmationer/bekräftelser fungerar men inte ovanpå lort.

Det här tror jag är en jätteviktig aspekt kring varför många inte "får till det" med affirmationer.Det går inte att hoppa över arbetet med självinsikt, att se sina skuggor och rädslor i vitögat…då blir det som att måla över vattkopporna med färg…de finns likväl där under …

Hopoksia
7/16/09, 9:40 PM
#31

En jämförelse kan vara att jag vill gå ner i vikt men jag kan inte riktigt komma igång. Om jag kör med en affirmering här så fungerar inte affirmationen med att förbränna fett. Däremot så kan den fungera genom att jag orkar genomföra en viktminskning, att jag gör något åt saken.

ojrip
7/16/09, 9:53 PM
#32

Hej igen

Positiva Affirmationer/bekräftelser fungerar men inte ovanpå lort.

Jag måste säga att jag har förstått saken annorlunda…

Är inte det just det som är meningen med affirmationer? Att ersätta negativa tankar med positiva. Upprepa tills det blir "en sanning". Att medvetet ändra sin själbild.

Tar man bort "lort" tex med hjälp av the work behövs ju inga affirmationer längre.

Lite som att klippa bort ogräs gång på gång eller ta bort med rötterna på en gång.

Kram, Pirjo

intressant
7/17/09, 2:31 PM
#33

oj nu blev det än mer ovisst vem har rätt gitte eller Pirjo????

måste in i mitt hjärta och finna min sanning

gillade uttrycket att affirmationer ej funkar på lort

byron katie kan vara tex min pappa förstör mitt liv till att det är sannare att jag själv förstör mitt liv den insikten får mig att älska pappa

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

GitteL
7/17/09, 3:04 PM
#34

#32 Visst är det så med affirmationer att förändra självbilden så du har förstått det helt rätt. Det är jag som har min egen teori om hur viktigt det är för många att rensa i skiten för att sedan kunna förstå affirmationerna.

Vad jag menar med lort är att innan man går in och börjar med affirmationerna så kan det vara bra att se hur uppväxten var, att spåra vissa känsloladdade situationer, sedan att se mönstret som vi kanske har vissa likheter av dvs projektionerna som vi lägger över hos andra omedvetet.

När orden vi tänker och säger blir negationer och när vi blivit medvetna om när detta sker kan vi ta till oss en annan sanning/affirmation och bli vän med mörkret och alla våra sidor.

#33 Det är ibland olika tolkningar och pirjo har helt rätt med hur hon förstått det.

byron katie kan vara tex min pappa förstör mitt liv till att det är sannare att jag själv förstör mitt liv den insikten får mig att älska pappa

Exakt, det är hur du tolkar och upplever situationen när han säger saker. Kan vara något du upplevt som liten som du nu gör till en upprepning. Därför är The work kanon bra för at undersöka våra tankar om de verkligen är sanna. Så en stressfull tanke är inte en sanning.

Denna är lätt att ta till sig. En osann tanke inom oss gör alltid ont, en sann tanke känns väldigt behaglig inom oss. Glad

Fortsätt göra the work. Det finns en mall här som du kan ta och skriva ut. Välkomna alla osanna tankar för det är en guldgruva för att se vad som är sant.

Att älska verkligheten precis som den är för det är ju vad som händer. Flört

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Annons:
omelett
7/17/09, 3:04 PM
#35

#33 Det finns väl inget rätt eller fel här. Affirmationerna fungerar ingen tvekan om det. Meningen är ju att dom ska utplåna den gamla lorten. Men ibland sitter det så djupt att man kan behöva rensa i det gamla. Ta upp det, titta på det och ta ett nytt beslut.

För det är klart att om jag affirmerar positivt och samtidigt bestämmer mig för att hålla fast den gamla tanken, så är det två krafter som drar åt olika håll. Då står det still eller så börjar det rotera och blir väldigt snurrigt. Så här ser de fysiska lagarna ut. Det vi är är energi.

intressant
7/17/09, 11:08 PM
#36

ja det känslomässiga tar över----

idag träffa jag pappa och jag kände bara värme och kärlek

förstod honom från ett annat perspektiv

men hur det kom sig vet jag ej

men jag måste garva nu hahhahha

jag är tydligen oberäknerlig

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

[Vintersaga]
7/18/09, 2:00 AM
#37

En parallell till det här med affirmationer och lort slog mig när jag läste om det idag i tråden.

När vi börjar rensa i den gamla skiten så kan det faktiskt bli värre än vad det var innan! När man diskar en kastrull som har en massa ingrodda matrester i sig så kan det till en början se värre ut, eftersom de lossnar från sidorna och slammar igen diskvattnet. Men så småningom, när man har hållit på tillräckligt länge, så blir kastrullen ren! På samma sätt är det när vi rensar i vårt inre, det tar lite tid att byta ut den gamla skiten mot nya och renare tankar :-)

Kram Ricke

tittili
7/19/09, 9:07 PM
#38

En affirmation är för mig att trampa upp en ny stig, att lära mig ett nytt sätt att tänka eller se på tillvaron.

Det är annars väldigt lätt att ramla tillbaka i gamla spår när man vill förändra sig.

Sen är det ju inte själva affirmationen som hjälper i tex en svår situation, utan resultatet av den.

Jag har lärt mig ett nytt sätt, alltså kommer jag vidare i min utveckling! Har lärt mig min "läxa" och kan gå vidare i livets skola!

intressant
7/20/09, 1:50 AM
#39

min mamma älskar mig villkorligt….

är det sant?

nja

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

intressant
7/20/09, 2:15 PM
#40

gitte

ja lorten i mitt liv är tex att jag är programmerad att det finns BRIST på pengar

istället för överflöd som är mer sant

att affirmera för mig att jag lever i ett evigt överflöd (denna affirmation känns skum för mig till att börja med men det kanske klarnar….)

eller du är det du presterar

när det är sannare att

jag är villkorslös kärlek

mvh

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Upp till toppen
Annons: