Annons:
Etikettgränser
Läst 3394 ggr
[Vintersaga]
2009-07-26 00:36

Less is more!

Vad tänker ni när ni ser detta uttryck? Skulle vara intressant om ni som vill delger era tankar kring denna paradox. Här kommer en av mina egna exempel:

Hur kan något som är mindre ge mer? Ja det beror på hur man ser det! Idag har vi en fantastisk valfrihet inom mängder av områden - allt från ett dussin olika sorters kaviar på tub, till tusentals olika modeller av mobiltelefoner!

Tänk förut så fanns det inte mycket att välja på, vare sig när det gällde kaviar på tub eller ens frågan om att skaffa sig en mobil telefon - då var det mycket lättare, less is more! Inga problem att välja då…

Idag vill jag för säkerhets skull ha en så avancerad mobiltelefon att det mesta täcks in - om jag har råd! Säg att jag köper värstingarnas värsting och att det finns hundratals olika funktioner - då kommer nästa problem, att bland alla otroliga menyer hitta rätt funktion med en enkel knapptryckning!

Nä, då var det enklare förut - då kunde man tala i telefonen och var den modern så gick det att skicka sms med den också! Försöker jag köpa en mobiltelefon idag som bara går att ringa på så existerar den väl knappt… Som sagt - när det fanns ett par telefoner att välja mellan så var det verkligen mycket lättare att välja  och köpa en telefon, less is more…

Kram R

Annons:
[BigMama]
2009-07-26 01:18
#1

Betalar gärna mer och handlar på ICA nära i byn än att åka in på ICA Maxi och gå mil efter mil och inte hitta mina matvaror bland det enorma utbud som finns där. Det är min spontana reaktion på less is more, dessutom sparar jag några liter bensin när jag handlar på orten…

bjprofit
2009-07-26 01:24
#2

#0 Min första tanke handlar om pengar och värde när jag läser det uttrycket.

Pengar …som icke är helt obekant för de flesta men som de flesta har begränsat av, för att inte säga för lite av (less)

Om jag har mycket pengar och kan köpa allt jag vill så tror jag inte det ger mig samma värde som om när jag köper något jag vill ha med begränsade resurser.

Jag tror att när jag väl köper något jag vill ha med begränsade resurser har jag fått mer tid på mig att fundera om jag verkligen behöver detta och om det skänker mig något av värde.

Kram

"Om inte NU........när då?"

"Vad som än händer......så är det OK"

[Vintersaga]
2009-07-26 01:53
#3

#1, #2 - Japp, jättebra exempel på less is more.

Det kan också handla om möbler…

Säg att jag bor i en etta och har möjligheten att välja hur mycket möbler jag vill ha i rummet. Jag skulle kunna tapetsera alla väggar med alla tavlor jag samlat på mig under åren som gått… men det ger mer effekt att ha en ensam tavla på söderväggen…

Jag har tusen olika skåp, byråar, hurtsar och skrivbord att kunna ställa in i ettan och få plats med alla saker jag samlat på under de år som gått - men vad skönt det vore om jag hade ett skrivbord för mina pennor och en bokhylla för Harry Potter böckerna och få plats på golvet att lägga ett pussel jag ännu inte har skaffat mig… eller dansa på… Flört

Less is more…

Kram

[Tunridan]
2009-07-26 16:49
#4

Precis detta slog mig igår när jag befann mig på ett mysigt café mitt ute på landet, långt bort från stadens stress.
Där på gården, där man kunde sitta och fika omgiven av fågelsång och små kattungar som sprang omkring och lekte, fanns en svart tavla där det med krita stod skrivet;
Idag serverar vi..och sen fyra eller fem olika bakverk.
Jag blev jätteglad, jag som ibland har så svårt för att bestämma mig, haha. Det var en lättnad och valet var enkelt. (Valet var dessutom mycket gott.) Glad

Jämförde med när jag ska beställa pizza på vilken pizzeria som helst. Jag blir snurrig i huvudet, för många sorter! Det slutar oftast med att jag väljer samma varje gång….det är enklast och jag gillar när det är enkelt. Skrattande

Tack Rickard för att du tog upp detta, jag känner att det är jätteviktigt att vi kommer ner på jorden igen och börjar förenkla livet. Man måste ju inte leva ett tråkigt eller torftigt liv för det, snarare är det nog tvärtom. Jag misstänker annars att många kan tycka så. Men stressen minskar med färre val och på något sätt känns det mer genuint och jordnära också.

Indiania
2009-07-26 18:20
#5

Kort och gott, mindre stress mera harmoni………Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

omelett
2009-07-26 20:49
#6

Less is more i alla lägen tror jag.

Har man en liten chipspåse med 50g så smakar dom underbart, medan man blir lätt äcklad av en jättepåse.

Har man mycket pengar så får man det man vill ha direkt, medan om man får vända och vrida på slantarna så blir glädjen stor när man äntligen kan köpa det man vill ha.

När det bara fanns en tv kanal så var det en hederstund när ett bra program sändes, nu när vi har hundra kanaler finns det inte något som blir viktigt.

Det är jobbigt att välja på ett stort utbud. Det ger egentligen ingen frihet alls.

Annons:
szirius
2009-07-27 01:18
#7

För mig ser jag först uttrycket i ett andligt perspektiv.Jag ser en munk uppe på en bergstopp som sitter i mediterar ,haha.Är man harmonisk inuti så har man inte särskilt höga krav på nånting, less is more - man ser att de där stora häftiga känslostormarna och upplevelserna också skapar sina efterskälvningar…medan att ligga på gräset o titta på molnen kan fylla en med fullkomlig kärlek och tillit till att livet är underbart precis som det är.Motsatsen till girighet kanske, som bara vill ha mer o mer o mer…

Apropå stress och urval pratade vi en del om detta på lärarutbildningen, att vi har fått en enorm stress pga denna frihet, och ungdomarna idag har det ännu värre.Man har fått höra i skolan " du kan göra precis vad du vill!Hela världen ligger öppen" .Och det är sant.Men inte alls enklare för den skull att finna sin väg!!  Många känner också automatiskt en press av denna frihet, för man vet inte vad man ska göra med den.Obestämd

Det var väl inte bättre förr heller ,då man bara hade valet att gå i föräldrarnas fotspår o bli skomakare precis som far o farfar o farfarsfar, men jag känner ändå att det är en GÅVA att kunna inse sina begränsningar iblandFlört…vilket många inte riktigt kan.All frihet kan skapa stress, man tror att man MÅSTE göra allt, bara för att man kan.

#6

När det bara fanns en tv kanal så var det en hederstund när ett bra program sändes, nu när vi har hundra kanaler finns det inte något som blir viktigt.

Haha, ja visst är det intressant fenomen ändå -  jag kunde sitta o kolla på testbilden läänge läänge, det fanns en liten rektangel som åkte från kant till kant längst ned minns jag.Undrar hur många barn som skulle nöja sig med det idag?Flört

Upp till toppen
Annons: