Annons:
Etiketthantera-konflikter
Läst 5607 ggr
Musiken
5/9/10, 5:32 PM

Att saga upp sig utan att bli ovan med chefen

Jag har alltid haft problem med att lamna ett jobb utan att bli ovan med chefen. Det ar nog bara tva jobb (sommarjobb jag hade nar jag fortfarande gick i skolan) jag lamnat utan problem, och det var for att i kontraktet sa var det klart nar jag skulle sluta, och att det inte fanns nagon chans till fortsatt jobb efter perioden. Alla andra jobb har slutat i konflikter.

Pa en arbetsplats blev jag erbjuden fortsatt tjanst efter att min anstallningsperiod gatt ut om jag gick pa en intervju tre dagar senare. Da jag var hemma i Sverige och firade jul sa forklarade jag att jag inte kunde vara tillbaka i England forrens om fyra dagar, och bad om en dags dispens. Detta gillades inte, och jag blev lite stott och beklagade mig till en kollega. Naturligtvis spreds detta till chefen och som resultat sa blev jag anklagad for bade det ena och det andra och vi pratar inte langre.

Pa en annan arbetsplats var tjag tvungen att sluta med mycket kort varsel da jag blev bostadslos. Blev lovad fortsatt tjanst nar jag hittat nagonstans att bo och kunde ateruppta jobbet. Tog upp erbjudandet, men pga en massa missforstand och att jag inte kunde jobba lika mycket som tidigare (pga studier) sa dog liksom hela grejjen ut och jag var valdigt forvirrad over hela situationen - skulle jag fa jobba eller inte? Men da han inte pratar med mig langre sa antar jag att jag inte kan rakna med nagot.

Pa den har arbetsplatsen kanner jag att samma sak kommer handa. Har bara jobbat dar i fem veckor, men chefen verkar redan avig mot mig. Haromdagen skallde han ut mig for att forvara min mobil pa nedervaningen (har forklarat att jag vill ha mobilen nara ifall att pojkvannen behover ringa i nodfall da han hade en TIA for nagra veckor sedan och blev inlagd akut). I fem veckor har det inte varit nagot som helst problem, och nu helt plotsligt sa ar jag varldens samsta manniska trots att resten av personalen ocksa har sina mobiler nara till hands och till och med anvander dem till att gora personliga samtal pa arbetstid! Blev aven utskalld for att inte ha tagit hem min dricks(!!!).

Jag vet inte om det ar mig det ar fel pa, for chefer verkar alltid vara ute efter att leta efter fel med mig. Jag fungerar alltid super-bra med mina kollegor och blir alltid rekomenderad for vidare anstallning/promotion eller liknande, men far det aldrig. Jag jobbar effektivt, jag ar omtyckt av kunderna och jag kommer ofta med ideer om hur saker och ting kan forbattras och peppar mina arbetskamrater for att bygga upp deras sjalvfortroende om de kanner sig osakra inom nagot omrade.

Det satter ju dessutom kappar i hjulen nar jag soker nya jobb! Jag kan aldrig skriva ner en referens, for det finns ingen som skulle kunna ge mig ett bra omdome!

Vad kan man gora? Jag ar absolut ingen manniska som skapar konflikter, jag ar otroligt konfliktradd och flyr hellre an faktar (eller tiger kanske man bor saga), sa att ringa upp och be om en forklaring, eller be om en positiv referens som utesluter varan personliga konflikt kanns inte aktuellt. Jag brukar ha tur och fa jobb utan referenser pga min personlighet, men nagon dag sa vill jag ju klattra pa karriarstegen och ga upp fran servitris/butiksbitrade, och da behover jag ju referenser, vilket jag inte har nu.

Annons:
[rore]
5/9/10, 6:00 PM
#1

Hmm, kan det vara så att du har en läxa framför dig??

Återkommande problem.

Du säger själv, bättre fly än illa fäkta,,, En del människor nosar sig till konflikträdda människor, (precis som bina söker nektar,,)

Bara det att effekten blir negativ i ditt fall.

Så ta dig själv på större allvar och låt dem inte sätta sig på dig.

Säg ifrån,, och även om resultatet från den angripande personen uteblir,,

Så känn in din egna känsla när du faktiskt vågar stå upp för dig själv,,,

Den är fantastisk och värd mödan… Tro mig!

Jag vet att steget kan kännas stort och hotfullt, men du bryter ett obehagligt mönster, allteftersom du övar i detta.

Lycka till!

Huygens
5/11/10, 9:38 PM
#2

Jag har väl inte heller en massa referenser, en man kan ju försöka se efter om det finns någon arbetskamrat där man arbetar som man kan ha som framtida referens. Det här med referenser är ju något man får jobba på över tid.

Kanske finns det en livsvandring där vi alla ska lära oss att prata med folk som är chefer o dyl?

asvensso
5/19/10, 5:21 PM
#3

Chefer ar ocksa manniskor. Alla ar inte oresonliga.

Jag har haft manga chefer och jag har varit chef sjalv lange. Den personal som har vissa problem, inser sallan att de har saker de ska ta itu med. Kommer man i tid, jobbar sina pass, kommer bra overens med sina arbetskamrater, inte gor en massa privatgrejer och ar bra med kunder sa gar det nastan alltid bra. Jag har aldrig traffat en chef som har problem med det.

Mirjami-78
5/27/10, 1:51 AM
#4

Jag har haft bra och mindre bra chefer. Jag gillade inte att säga för mycket till chefen, men nuförtiden så säger jag rakt ut saker som det är. Har jag något att klaga på ang. chefen säger jag det med rakt ut och står för det och förklarar med varför jag känner som jag gör….Sen vill de fort. diskutera det hela så går jag gärna med på det, men jag har min åsikt som jag står för och säger det med.

Det är många gånger väldigt svårt just detta med konflikter, ska man ta det eller inte och vad orkar man med själv.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Mrjag
6/5/12, 9:26 AM
#5

Ibland har jag haft bra chefer ibland mindre bra. Jag jobbade som lokalvårdare och hade den typsika "missnöjda" chefen. Det var inte skoj. Han hittade alltid något att klaga på. Jag tror han gillade att klaga. Jag fick foten till slut :)

Upp till toppen
Annons: