Annons:
Etikettpersonlig-hjälp-coaching
Läst 4109 ggr
evab86
2010-10-08 19:39

Var börjar man?

Jag har flyttat hem till sverige efter att ha jobbat ett flertal år utomlands. Jag hade ett väldigt stressigt jobb och jobbet var i stort sätt det viktigaste i mitt liv.

Jag försökte hela tiden bevisa att jag klarade av saker själv och bad aldrig om hjälp, allt jag ville var att bli framgångsrik etc. Det slutade med att jag blev sjukskriven pga av stress och panik attacker. Men jag fortsatte ändå jobba ett halvår till.

Jag sa tillslut upp mig, gjorde slut med min sambo och flyttade hem till sverige.

Jag har nu varit i sverige i 2 månader. Jag orkar inte träffa kompisar eller har ingen ork att bry mig. Det är självklart en stor omställning men det känns som jag är på rätt väg iallafall.

Men jag känner ett behov av att granska mig själv och bygga upp självkänslan och lära mig av mina erfarenheter och gå vidare samt hitta mig själv.

Så var börjar man? Har ni några tips på vad man kan göra? Är det bra med meditation och har någon gått kurs i mindfulness? Läste även att man kan ta en kurs i personlig utveckling via den här sidan, har någon info om det?

Hoppas jag kan få några goda råd :)

Annons:
[rore]
2010-10-08 23:15
#1

Hej och välkommen evab86!

Du kan alltid Pm:a Gitte som är saitvärd, det är hon som håller kurserna i personligutveckling.

JA, som jag ser det så är du redan på gångFlört. Bara genom att ta dig hit in och formulera de ord som du har gjort. Det är stort.

Att skriva är också ett sätt att bli medveten om sig själv och de känslor som ryms inom oss. Om man nu tycker om att skriva vill säga.

Sen finns det en hel del smått och gott att läsa i trådarna här inne.

Jag hoppas du finner det du söker.

Lycka till!

Kram Rore

evab86
2010-10-13 01:46
#2

Hej Rore!

Tack för ditt svar :)

Jag ska kontakta henne samt kolla runt lite i forumet. Ja, jag har förstått att skriva av sig är väldigt bra och man får lite perspektiv på allt.

Kram

[JeanetteK]
2010-10-15 12:06
#3

Hej!

Prestationer, prestationer… du är inte ensam om att hamna i det läget du är i. Vi är många här inne som gått kursen här. Det är ett bra redskap att ta sig framåt.

Det svåra är att börja fokusera på DIG när du har fokuserat på annat tidigare. Det är ju bara en del av dig som får näring när man kämpar för att bli framgångsrik. Din själ och ditt inre hinner ofta inte med då. Det är mycket man måste tillåta sig att känna - ilska, trötthet och sorg över att man hamnat där man är. Sen kan man börja gå vidare. Ta ett steg i taget. Skriv massor - antingen hit (det blir ju endast synligt för dem som går kursen om du väljer att gå med där) eller skriv till dig själv. Det hjälper verkligen till att reda ut tankar och känslor.

Meditation funkar jättebra för mig. Även promenader i skogen där man kan låta tankarna flöda utan att någon ser en (jag som har svårt att gråta kan även släppa loss dem i skogen).

Lycka till! Vi är många som finns här för varandra.

kram/jeanette

[Tunridan]
2010-10-15 13:15
#4

Hej evab86! Du har ju redan fått bra svar och så, jag ville bara tillägga lite om det som JeanetteK pratar om att vara i skogen.

När jag behöver mer energi eller komma till klarhet med något, så går jag gärna ut i skogen eller åker till havet eller en sjö. Och det känns alltid bättre sen, som att jag landat igen i mig själv och kan se saker ur ett större perspektiv.

Att överhuvudtaget spendera mer tid i naturen är i sig läkande och helande, eftersom vi är alla en del av naturen.
Där finns ju heller inget vi måste prestera för att duga eller vara okej (som vi annars i vårt samhälle så felaktigt kan tro), utan vi kan vara oss själva helt och fullt och vi känner oss accepterade precis som vi är.

Upp till toppen
Annons: