Annons:
Etikettreflektioner
Läst 6281 ggr
ManU77
2010-12-29 19:41

2011 - Mitt bästa år hittills!

(Detta inlägg är även publicerat på Självkänsla iFokus)

Hej alla vänner och alla jag inte hunnit bli vän med ännu!

Snart är det dags för ett nytt år. Huga, vad tiden går fort! Min dotter, som nyss föddes, fyller två i januari. Jag, som nyss blivit vuxen (en del skulle nog argumentera för att det inte hänt ännu), ska fylla 34 till våren. Tiden har en kuslig förmåga att springa ifrån en om man inte tar tillvara på den.

Det är, åtminstone för mig, lite speciellt med ett nytt år. Nu är ju varje dag, egentligen varje ögonblick, en ny början, men det finns något psykologiskt över att det just är ett nytt år som ska ta sin början. Dessutom ska det år som gått avslutas och summeras. De allra flesta har nog en liten vag tanke i alla fall om hur man vill att året som kommer ska bli. Man kanske sätter upp ett antal mål man vill åstadkomma. Det kan handla om vad som helst egentligen. Att gå ner ett antal kilo till sommaren, att klara av sin utbildning, att komma in på den utbildning man vill gå, att byta jobb, att skaffa ett jobb, att starta eget, att bli mer tålmodig, att bli en bättre make/maka, att bli en bättre förälder, att förbättra sin självkänsla, att… ja, som ni förstår kan listan göras hur lång som helst.

Om man inte tar tillvara på tiden är det lätt hänt att inget hänt när man så småningom ska summera år 2011.

Jag råkar vara en sådan som tror att om man vill ha en förändring i livet, vad det än handlar om, så behöver man sätta upp mål. Att inte ha mål är som… kanske att köra bil utan att veta vart man ska? Eller att prickskjuta utan måltavla. Hur ska man veta att man träffat rätt utan mål?

Jag tror också det är ganska viktigt att försöka sammanfatta det år som (snart) gått. Blev det som jag ville? Om inte, vad var det som satte stopp? Vad kan jag göra annorlunda nästa gång för att det verkligen ska bli så som jag vill?

Det är viktigt, tycker jag, att komma ihåg att ens förflutna inte har ett dugg med framtiden att göra. Om man förut satt upp mål, men inte lyckats nå dem, innebär det inte att det nödvändigtvis blir på samma sätt denna gång. Däremot är det också viktigt att förstå att om man gör samma saker kommer man få samma resultat. Ni kanske har hört definitionen av galenskap? Att göra samma sak om och om igen, men förvänta sig ett annat resultat.

Dela gärna med er, om ni vill, vad ni har för mål det kommande året.

Nu blev detta en hel del längre än jag tänkt mig, men om ni orkat läsa hela vägen hit vill jag ändå säga följande:

Du är unik. Ingen människa, varken nu, förr eller senare, är precis som du. Du har en gränslös potential.

Jag önskar dig ett fantastiskt 2011… kanske ditt bästa år hittills?

Annons:
[rore]
2010-12-30 18:50
#1

Hej ManU77!!

Vilken härlig energi du delar med dig av.. Det riktigt spritter i din text måste jag få lov att skriva,,, *glad*

Mmm, en och annan tankeställare kom du med också,,,

Tack!! Önskar dit ett Gott slut och Ett riktigt Gott Nytt År!!

lislotta
2011-01-03 20:21
#2

Väldigt tänkvärt inlägg, instämmer med ovanstående talare (skrivare? ;) )

En sak jag tänkte på under 2010 var att "det var inte såhär jag hade tänkt att mitt liv skulle vara när jag var 28".. Vad som slog mig då var att: vad hade jag tänkt mig då? Jag hade liksom ingen plan heller, så det är inte så konstigt att jag har känt att jag bara har flutit med och sen har det blivit lite som det har velat med det. Ofta rätt bra, men ibland har jag också tagit en del beslut som har varit rätt märkliga såhär i efterhand..

Så helt klart behöver man ett mål att sträva mot, det gör ens val i livet enklare att ta, alla små steg ska leda mot målet..

Mitt mål är också att 2011 ska bli ett riktigt bra år. Förhoppningsvis det bästa hittills. (Varför säger alla att det ska bli det bästa nånsin, det vill man ju kanske inte, måste ju finnas mer att se fram emot sen också?)

Mitt övergripande livsmål, (som jag hoppas, men kanske inte förväntar mig skall uppfyllas under detta år) men som jag strävar efter är att fånga mina drömmars man och skaffa familj med honom.

Under detta år är mina mål:

att må bra och hitta vägar för att göra det

att hitta mig själv genom eftertanke och förkovring i psykologilitteratur och samtal med intelligenta människor

att komma ifrån mitt nuvarande jobb på ett eller annat sätt

Jag vet inte vart vägen bär mig just för närvarande, det är en del strul i privatlivet, men jag hoppas att det löser sig.. Jag försöker att vara optimistisk och tro på att allt är precis som det ska vara. Och att Universum verkligen vill att jag ska vinna och att planen är att jag (och alla andra) ska bli riktigt lycklig. :)

Upp till toppen
Annons: