Annons:
Etikettpersonlig-hjälp-coaching
Läst 7396 ggr
copy
1/28/11, 6:12 PM

Coach eller Psykolog, eller...?

Jag är en man på snart 40 som bara har följt livet som det lagts ut framför mig, undvikit beslut och egna initiativ in i det längsta, alltd kännt mig osäker och inte fullt delaktig, livrädd att inte bli illa omtyckt och göra eller tycka fel, MEN trotts allt fått ett rätt bra liv med välbetalt jobb, hus, barn och allt det där.

Under de senaste fyra fem åren har jag dock mått sämre och sämre i min jobbsituation. Det "känns" som jag inte passar in, som jag inte duger till, som jag inte fattar hur jag ska agrea. Jag har under den tiden bytt jobb en gång, inom samma företag, funderat och läst mycket om självkänsla och självförverligande, och även varit i kontakt med två olika coacher. Men det känns som att ju mer jag grottar i detta och kring den populära föreställningen "tänk positivt & du kan göra vad som helts bara du tror på det", ju mer ångest får jag och det bara snurrar i huvudet.

Mitt problem är att jag kan inte mana fram några mål eller intressen, i alla fall inte starka nog att ge mig drivkraft och inspiration, och då faller alla coachingmetoder.

Frågan nu är hur fan kommer jag ur den här gigantiska svackan (som ibland känns som hela mitt liv)? Hur ska jag hitta inspiration och någon mening och glädje i mitt liv? Ska jag betala en förmögenhet för en ny coach, eller behöver jag psykologhjälp för att jag kanske lider av en depression? Eller ska jag säga upp mig och…?

Tilläggas kan att alla valmöjligheter jag kan komma på gör mig livrädd, att det ska vara fel, att jag ska förlora något (oavsett om det är något bra eller inte), vad folk ska tänka, etc…

Lägger ut detta i förhoppnigen att få någon kommentar med ny infallsvinkel på det hela eller något annat tips.

/Anders

Annons:
[Tunridan]
1/28/11, 7:08 PM
#1

Hej Anders, mina tankar kring det du beskriver är att du söker något som du tror och hoppas ska "göra allting bra", som ska vara den där pusselbiten som gör att allt hamnar på plats.

Så att DU hamnar "på plats", blir "rätt". För du känner dig ju utanför livet, inte delaktig (som en del av) och jag kan mycket väl känna igen detta i mitt eget liv, så du är verkligen inte ensam.

När man tänker så som att något är fel eller åtminstone inte riktigt stämmer (med ens liv, med en själv), så blir den automatiska responsen i oss människor att något ska "fixas", det måste ju finnas något som är ett problem.

Men vad ska fixas, vad är det som egentligen är fel? Om man inte vet vad det är riktigt, så börjar man leta. Man letar "därute" i sitt liv och tänker att om jag bara hittar det rätta jobbet, den rätta partnern, huset, platsen, vännerna, hobbyn, DÅ. Då blir allt säkert bra.

Problemet är bara att det inte funkar, för man hittar inte det någonstans, man mår kanske tillfälligt bättre på ytan men som vi vet så finns det ingen känsla som varar för känslor och stämningstillstånd förändras hela tiden i oss.

Och dessutom; hur ska man kunna hitta det man söker när man inte ens vet VAD man söker efter? Det kanske är så att det man söker efter inte är ett objekt, inte en viss känsla eller ens en tanke? Det är kanske något helt annat? Medvetenhetet börjar vakna i en…

En dag inser man att man kommit till vägs ände, att det inte funkar att söka "det där" (lyckan kanske?) ute i världen, i ens livsomständigheter, i omständigheter, i andra människor, känslor, tankar och objekt. Då börjar man vända sig till inåt som vi säger.

Man börjar söka i sina egna tankar och känslor om sig själv och livet och börjar studera vem man är, egentligen. Vem är du, som fått namnet Anders? Vem är du bakom allt du tänker om dig själv?

Kanske är det där du befinner dig? Kanske ska du vända dig inåt, verkligen gå på djupet och se efter vem som egentligen söker?

Allt gott till dig.

chiefen
1/29/11, 11:50 PM
#2

Hej Anders, är ny här och jobbar professionellt som coach. Jag känner igen det du berättar om hos en del av mina klienter. Det du bör göra är att kontakta mig för en kostnadfri konsultation, sen tar vi det därifrån. Jag ger alltid mina klienter en "Pengarna-tillbakagaranti", så det enda du riskerar är lite av din tid. Det hjälper oftast inte så mycket att läsa ännu fler böcker. "Talk is cheap - Action i king!" Kolla in min hemsida www.puremastery.se och hör av dig för en tid. Mvh Tobias

chiefen
1/30/11, 11:45 AM
#3

Hej igen Anders! Läste nu igenom användarreglerna här och insåg att jag brutit mot den gällande marknadsföring. Sorry gick inte att ta bort mitt tidigare inlägg mer än 1 timme efter det skrivits. Det jag naturligtvis menar är att testa en ny coach eller terapeut som hjälper dig att nå det du verkligen vill. Mvh Tobias

copy
1/31/11, 2:16 PM
#4

#1 tack för dina tankar och resonemang. Jag förstår vad du säger. Det är nog där någonstans problemet ligger, jag vet inte riktigt VAD jag söker eller vad som är problemet. Det är det som gör det så svårt att be om hjälp, man vet inte riktigt VAD man vill ha hjälp med eller VAD problemet är.

Att söka inom sig är dock inte så lätt. Det är fullt upp med allt som måste göras i livet och att fundera på allt man borde göra. När ska man ta sig tid till detta. Man får små snuttar här och där, och varje gång man får lite tid för sig själv så känns det som man börjar från början.

Hur som helst har jag bestämt mig att på något sätt göra ett försök. Man kan ju liksom inte bara ge upp. Och det jag känner starkt är att jag behöver hjälp, av något slag.

Nu gäller det bara att hitta någon och ett upplägg som känns bra.

/Anders

[Tunridan]
2/3/11, 6:05 PM
#5

#4 Jag tror det kommer gå bra för dig, första steget är ju att man bestämmer sig för att man VILL göra en förändring. Och du har ju bestämt dig, så då kommer resten lösa sig eftersom du öppnar upp dig för en förbättring. :-)

maxkomhem7
2/11/11, 1:28 AM
#6

Att söka inom sig är den ända vägen, men naturligtvis inte alltid så läät, det kan leda till att man hittar saker man inte ville känna vid, obehagliga, kanske trauma som man har förnekat,etc. Jag själv har gått dem vägen, och tycker att et är modigt att göra det.

De flesta människor gömmer sig bakom fasaden av, em massa olika världsliga ting. Men för eller senare kommer de fram till att de inte kan fly längre.

Jag tycker att redan börjat din resa inåt, efter som du inte vet vad du söker. Det är banne mig att ha kommit en bit, inte så dåligt.

Fortsätt Anders din resa i själen, även om det ibland kommer att göra ont.

Men det är värt

En bra terapeut är nog nödvändigt känns det som.

Jätte lycka till. 'trevlig resa'

Annons:
Mrjag
5/29/11, 4:30 PM
Upp till toppen
Annons: