Annons:
Etiketttankar-känslor
Läst 4217 ggr
[Tunridan]
2011-02-27 17:56

Du är inte dina tankar

Här är en bra och intressant artikel om meditation och om hur vi genom den kan upptäcka att vi faktiskt inte är våra tankar.

Befriande insikt? Förhoppningsvis, i alla fall om man har en massa negativa och jobbiga tankar som stör.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/du-ar-inte-dina-tankar_1127833.svd

Annons:
szirius
2011-03-02 12:41
#1

Just dessa ord är som ett mantra för mig…och ger mig insikt…jag ÄR inte mina tankar…mina tankar finns där, men jag behöver inte TRO på dem… osvFlört

[Tunridan]
2011-03-02 13:59
#2

#1 Och vilket bra mantra det är dessutom! Skrattande

Jag har tankar (och det är helt okej), men jag är inte dessa tankar.
Jag är den som vet om att jag har tankar, den som kan observera dem. Jag är den som väljer att tro på en viss tanke eller inte.

Wow, vilken power! Flört

[resande71]
2011-03-02 14:07
#3

Intressant artikel du tipsade om!

Många gånger har jag velat klippa av mitt huvud då jag irriterat mig starkt på det som flyger runt där. När man blir medveten ser man hur mycket skräp och onödiga föreställningar som finns i hjärnan… Rynkar på näsan

Tålamodet att invänta ett nytt tankemönster var nästan outhärdligt.

I dag är det bättre, tack och lov! Skrattande

/Lena

[Tunridan]
2011-03-02 14:15
#4

#3 Haha, jag förstår precis. Jag kan bli tokig på allt onödigt jag tänker ibland och så blir jag irriterad på mig själv som inte "lyckas" släppa taget om tankarna. Moment 22 eller hur, en tanke om en tanke föder nästa tanke… Förvånad

Det enda som brukar funka för mig då är att säga till mig själv; Jaja, whatever, nu tänker jag såhär, men det gör inget. Fuck it!

Sen går jag och gör något aktivt, t ex diskar, går ut i friska luften, eller byter i kattlådan. Det får mig ner på jorden igen, definitivt det sistnämnda, haha!

nyborjare08
2011-03-15 13:34
#5

#3 Been there done that ;-) Ooo vad jag ältade! Men nu inser jag att JAG behövde ältandet DÅ, för annars hade JAG inte blivit den JAG som jag är idag. Underbart befriande!! :-)

 

 

Upp till toppen
Annons: