Tankar/känslor!

Kontroll av sin egen reaktion

2011-05-28 21:00 #0 av: [resande71]

Vår reaktion är en startsignal till vad vi kommer att känna och uppleva inombords. När vi förändrar vår reaktion startar inte längre en kedja av känslor, utan nu noterar vi i stället det vi ser och upplever utan några tankar eller känslor om det.

Varför blir vi många gånger arga och ledsna?

Orsaken till detta ligger i att vi har energier inom oss som uttrycker det vi reagerat på. En människa börjar med att reagera och en känsla skapas sedan av reaktionen. En zombie eller en kraftigt drogad människa med mycket svag eller obefintlig reaktion känner heller inget. Denna icke-reaktiva person behöver därför inte släppa ut eller uttrycka något. En reaktion är skapad ur tanken och av reaktionen skapas en känsla. En människa som lärt sig kontrollera sina reaktioner har därför också följaktligen lärt sig kontrollera känslan. Människan kontrollerar alltså från början inte känslan utan reaktionen, den del som startar känslan.

Om reaktionen är negativ skapas en negativ känsla som bäst överensstämmer med reaktionen. Om reaktionen är positiv skapas den goda känslan. Att lära sig reagera på ett annat sätt än vad som normalt brukas är en konst. Det går att lära sig detta men det kräver en del träning. Låt oss säga att vi just fått ett dystert sjukdomsbesked. Vår första reaktion blir: NEJ!

Vad sker nu inom oss? Kroppen vet helt klart att ordet NEJ inte är positivt. Kroppen svarar därför an på ordet med känslan som bäst överensstämmer med tanken, som skapats kring reaktionen över sjukdomsbeskedet. Vi kanske tänker tankar såsom ” tänk om jag dör” eller ”hur kommer det nu gå med min ekonomi”. Vilken sorts känslor kan kroppen skicka fram ur detta? Kroppen vet att det inte finns något positivt i tanken kring det hela. Självklart gör kroppen sitt jobb på ett mycket bra sätt och skickar fram allt ont som finns och som bäst passar i hop med tankarna. Att forma om sina reaktioner är ett arbete som först och främst sker i huvudet.

I tanken skapas reaktionen då all gammal information ligger just där, baserat på tidigare inlärda mönster och erfarenheter. Att omvända en gammal reaktion till en ny kräver träning. Går det inte att sluta värdera finns också ett annat sätt. Det sättet är att omvända reaktionen genom att först reagera och sedan forma om tanken direkt efter reaktionen. Det tar längre tid att affirmera tanken innan reaktionen. Att reagera först och sedan direkt efter skapa en ny tanke om situationen är en effektiv metod.

Låt oss säga att det exempelvis åskar ute och vi reagerar negativt på mullret. Vi hör mullret och blir rädda men tänker sedan snabbt att detta inte är farligt. Det är okej, det får mullra. Nästa gång vi hör åskan blir vi mindre rädda då vi återigen byter ut vår tanke om det som sker, och tredje gången vi hör åskan blir vi inte rädda utan noterar bara att det åskar, utan vidare tankar om det. När vi slutat tänka tankar om situationer och händelser är vi fria från rädslan. Vi reagerar inte längre, nu noterar vi bara. När man noterar en sak skapas inga känslor då tanken varken är positiv eller negativ. Känslor skapas endast av den negativa eller positiva tanken om det man upplever. Tanken om, innehåller alltid värderingar.

Alltså, att reagera negativt skapar onda känslor. Att reagera positivt skapar goda känslor. Att notera skapar ingenting. Vi bara noterar eller uppmärksammar att saker förhåller sig på ett visst sätt utan vidare tankar om det hela, det bara är så. Det är varken skönt eller smärtsamt, det är just precis ingenting för det är helt enkelt ett konstaterande av en viss situation utan vidare känslor kring det hela.

Ett bra sätt att slippa ha tankar OM saker är genom att TILLÅTA. 
När tillåtelsen finns -  försvinner också tanken om det.

En människa som enbart konstaterar eller noterar sin omgivning kan uppfattas som känslokall, då många andra känslostyrda reagerar negativt kring ett flertal saker i livet. Dessa känslostyrda människor tror sig fel om den känslokalla personen. Den ”känslokalla” är inte kall, den har bara lärt sig kontrollera sin egen reaktion. Personen i fråga vet att det inte finns något att vinna ur rädslan eller sorgens tunga energier och väljer därför att inte ens höja ett ögonbryn åt det negativa som sker. Om man är överkänslig får man lida mycket i livet för man rycks med i både det ena och det andra. En överkänslig person har många tankar OM saker. De har ofta ont för andras skull och känner smärta över sådant som inte går att påverka. De överkänsliga människorna tror kanske att den noterande människan är känslokall och ”stänger av” sitt känsloregister. På sätt och vis stämmer detta, men det är inte känslan som stängs av, det är själva reaktionen som i stället bytts ut till ett noterande. Den människa som lärt sig notera har märkt och lärt sig att den negativa reaktionen enbart ger sorg och förtvivlan, ett onödigt lidande helt enkelt.

 

 

Anmäl
2011-11-22 13:25 #1 av: lmns

Hej,

Jag ramlade in på den här sidan av en slump igår och tycker att den är spännande. Det är skönt att ha ett forum där man kan diskutera just personlig utveckling.

Jag hade bara en liten invänding på texten. I första stycket i brödtexten skriver du "En människa börjar med att reagera och en känsla skapas sedan av reaktionen". Jag har en annan uppfattning om det.

Är det inte så att vår tanke/föreställning ger upphov till en känsla och tillsammans triggar det igång en reaktion. Men det kanske var det du menade?

I övrigt en bra och intressant text som många skulle må bra av att läsa.

Anmäl
2011-11-23 21:32 #2 av: [Ravenna]

#0 Jag noterar ;-) att detta fina inlägg skrevs i maj i år, har lästs 629 ggr men har först nu, med #1, fått svar. Jag har själv inte sett detta inlägg förrän just nu. Kanske finns det en mening med det, vem vet.

I alla fall, ett riktigt värdefullt inlägg att läsa. Bra skrivet!

 

Min hemsida Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot


Anmäl
2011-11-26 13:31 #3 av: Otroulig

#1 Jag tror att det var så resande 71 menade. Reaktion = tanke/föreställning/värdering. Tyvärr har Resande71 avslutat sitt konto. Saknar hennes kloka inlägg Kyss

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Anmäl
2011-11-27 09:17 #4 av: rore

Även jag har missat detta inlägg av resande71. Mycket bra o tänk värd artikel. Saknar också hennes kloka inlägg

 VågDet förflutnas läxa. Blir framtidens lärdom Regnbåge



 

 


Anmäl
2013-01-08 02:26 #5 av: -Dennis

Jag letar efter en bok om just det här, vore tacksam om någon känner till och vill dela med sig om något läsvärt.

Anmäl
2013-01-18 10:26 #6 av: Monky

Jag kan varmt rekommendera den här;

http://www.youtube.com/watch?v=6JCgAKCtIzE

Eckhart Tolle, The power of now (Lev livet fullt ut! är den svenska titeln) Länken är till hela ljudboken i alla fall.

Det berör mycket i det ovanstående och går på djupet, förenklar och ger bra och enkla övningar för att kort och gott sluta tänka (så mycket) och börja vara i nuet.

 

Anmäl
2013-01-21 19:01 #7 av: KakaN_95

Jag letade efter ett annat inlägg som jag läst tidigare, för att påminna mig själv om hur jag ska agera i en situation som jag snart kommer att utsätta mig själv för, och hamnade på denna tråd. Det sista stycket säger mig enormt mycket, och får mig verkligen att tänka på ett annat sätt. Jag är väl den där "överkänsliga människan", då jag alltid tänker "om" och "varför" och jag tänker mest hela tiden, men om jag bara noterar, så kommer jag säkert må mycket bättre, jag har iaf en känsla av det!

Anmäl
2013-01-25 23:43 #8 av: -Dennis

Tusen tack Monky, jag gjorde en sneakpeak på länken och ska beställa den svensköversatta boken snarast !Glad

Anmäl
2013-01-26 06:02 #9 av: Monky

Glad

Anmäl
2013-01-26 14:47 #10 av: -Dennis

Vill meddela att jag precis fått hem en ny bok som jag fått rekommenderad utav en mental coach, som heter:

"The relationship handbook: A simple guide to satisfying relationships" av George S. Pransky, som ska bygga på något som han kallar "a Change of Heart", dvs, huruvida man släcker elden för otrygghet hos sig själv (exempelvis, outtryckta negativa känslor)...

Har som sagt inte hunnit läsa den ännu, men jag tror att den berör ämnet. Och kanske så kan den vara till glädje för fler än mig.

Finns att beställa här för dom som vill:

http://store.pranskyandassociates.com/the-relationship-handbook/

 

Anmäl
2013-02-23 15:00 #11 av: zorro2

men blir det inte lite fel att jämnföra mullrande åska med en alvorlig sjukdom?

men det är klart har man lärt sig hantera sina reaktioner och bara noterar dom så kanske det isin tur hjälper kroppen att läkas. Men har man inte övat sig på det så är det jo jättesvårt och inte jämnförbart med en mullrande åska.


 

Anmäl
2013-02-24 01:20 #12 av: -Dennis

Förstår nog inte vad du menar. Vad är det som är en allvarlig sjukdom?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.