Annons:
Etikettreflektioner
Läst 2208 ggr
Redclover
2017-07-23 19:56

En personlig utveckling

Jag vill dela med mig av min personliga utveckling jag har genomfört denna sommar på en kort tid; drastiska förändringar kräver drastiska åtgärder - right?😉

Jag har under det senaste halvåret mått ganska dåligt invärtes. Mitt självförtroende har legat på bottnen och likaså självkänslan. Jag var fast i mig själv och fast i min comfort-zone. Mitt sinne var så försvagat och känsligt att vid minsta knuff så föll jag över till Negativiteten, platsen där jag för det mesta höll hus.

Detta var inte så enkelt att inse när man väl befann sig där - jag visste att något var fel men kunde inte lista ut exakt vad som var fel. Jag kände bara att jag inte mådde så bra emellan åt.

Men det hade gått så långt att jag inte klarade av att träffa mina vänner; det var alldeles för jobbigt och tungt för mig. Tanken att möta någon utav dem fick mig att bli trött och bara vilja lägga mig i sängen. Att spela spel på datorn var inte så roligt längre heller. Vad är det ens som är roligt i livet? Varför lever jag? Tankar om livet, döden och syftet med livet blomstrade fram. Djupa frågor och i ett tappert försök så trodde jag mig finna svaret; hundar! Jag älskar ju hundar, de är så underbara, söta och snälla. Riktiga glädjespridare. Men skulle jag orka att ta hand om en hund? Skulle det ens vara så kul? Jag tvivlade innerst inne på mig själv men höll endå fast vid att hundar, det var mitt kall. Mitt svar på livet och min lycka.

Och vid en varm dag i början på sommaren så kom en vändning efter att mitt liv nådde en krispunkt där jag mådde väldigt, väldigt dålig och hade upplevt väldigt starka och negativa känslor. Två drastiska händelser inträffade strax efter varandra och det tog hårt på mitt inre. Man går igenom många känslor i livet och dessa var väldigt tunga för mig. Jag behövde mina vänner.

Så jag träffade en av dem, den där varma dagen i början på sommaren. Och titta! Jag mådde redan bättre! Vi gick runt och pratade mitt bland den svenska grönskan. De natursköna vyerna och det goda sällskapet gjorde verkligen gott.

Mitt svar på livet var inte hundar; det är människorna omkring mig. De nära och kära; vännerna. Att ibland gå utanför min comfort-zone och göra något jag normalt sätt inte riktigt vågar. (som inte skadar en) 

Några exempel på vad jag har gjort för att gå utanför min egna comfort-zone:
- Frågat en främling om han stod i kön eller inte.
- Inte hållt i stången när man åker tunnelbana utan försökt hålla balansen själv. (jag är väldigt rädd av mig)
- Frågat vänner som aldrig förr ifall de vill spela eller träffas.
- Hejat på en tant när hon cyklade upp för en backe.
- Gått barfota.

Andra saker jag har börjat göra är att ha säkerhetsbälte på bussen, tränat smått utomhus, lyssnat på bra musik som inte får mig att känna negativitet. Läsa lite bok och vila i solen. Sitta i gräset eller äta lunch/frukost utomhus. Jag har tagit några raster från jobbet där jag utforskat området på egen hand och det har varit rätt så mysigt.

Och resultatet?

Jag mår väldigt bra idag. Känner mig levande och mina kärleks-känslor är återuppväckta. Jag upplever mig själv dansa fram och känner mig väldigt glad och stabil i mitt psyke. Världen finns helt plötsligt inom räckhåll och jag siktar på att sträcka mig ut till den. Jag tar var dag som den kommer och om jag vill gå barfota så gör jag det. Jag träffar de människor som ger mig energi och som jag kan ge energi till. Jag har mer energi över till att hjälpa andra, städa, träna.

---

PS(1). Men livet är inte en dans på rosor; endast om man inräknar dess taggar. Mitt liv är inte problemfritt och har varit ganska mörkt och jag är förmodligen olyckligt kär just nu,--igen. Men det är okej. Isåfall kommer jag blicka framåt och fokusera på det som gör mig glad. 🌈

PS(2). Detta har varit som en liten uppenbarelse för mig; jag återupplever känslor av frihet och lycka som påminner mig om min barndom när allting var fun and games. Så det var därför jag ville dela med mig av den här, kanske kan denna text hjälpa någon annan? 

Är så glad.

Annons:
Mirjah
2017-07-26 23:51
#1

Fint redclover! Fortsätt att skriva, tror det är en nyckel för dig oxå ;-)

Redclover
2017-07-28 10:43
#2

#1 Tack! Jag älskar att skriva så det kommer jag definitivt göra. 😉

Redclover
2017-08-13 17:32
#3

#0 En liten uppdatering:

Nu har det gått en tid och jag upplever fortfarande dessa svallvågor av mitt "uppvaknande". Med solkysst hy och öppna ögon så känner jag att jag har en helt annan ork än tidigare när det gäller den sociala delen - en positiv energi som blomstrar fram ur ens inre. Riktigt intressant är det och precis så känns framtiden. Oavsett vad som händer.  Det är bara att stå spjärn och ta tjuren i hornen. Hoppa och ta chansen, stig fram och ta initiativet, tveka inte, ta kontakten.  Så får alla faktorer avgöra hur resultatet blir. 

Jag hoppas jag får fortsätta att surfa på denna våg av känslor. Kärleken till den man älskar, hundar, familjen och vänner och alla de små och stora sakerna i vardagen. Hoppas ni alla får en underbar vecka! :D 

---

PS(1). Och vill bara påpeka att jag gärna sitter hemma en dag och kollar massa anime, spelar m.m. så är inte särskilt aktiv av mig. Men känner bara en sådan skillnad inombords, ungefär som att det pågår en sorts förändring. Pånyttfödelse? Uppvaknande? Vet inte riktigt vad jag ska kalla det. Äter lika onyttigt/nyttigt som jag brukar, sover lika dåligt m.m. (har dock fått lättare att somna nu tror jag)

PS(2). Och en liten fågel har landat i min hand, något jag inte vågade tro på men som nu har skett. Ska försöka ta hand om den så gott jag kan och vara ärlig mot mig och den så får vi se om den stannar kvar hos mig. 🌺

Mirjah
2017-09-22 22:28
#4

Många vill skriva av sig sina känslor speciellt när de mår dåligt. Att du tvärtom sprider goda energier antar jag är en del av ditt uppvaknande, och älskar att du delar med dig! :-)

Redclover
2017-10-04 17:54
#5

#4 vad kul att höra! ❤️Tack så mycket :D Man blir så glad ibland- älskar den känslan. Nästan att man inte vet var man ska göra av den, fick lite så idag när solen sken genom dismolnen och jag var ute på en lite extra lång promenad med hunden. Hade min rosa kappa på så man kände sig lite extra fin och även om inga ord sades mellan mig och lillhunden så kände jag endå en uppfriskande känsla när vi rörde oss framåt och följde solens spår. Det var en skön paus från vardagen att bara leva i nuet. :) 

Både bra och dåliga saker har hänt sedan jag sist skrev här och jag känner att jag hanterar allt så mycket bättre nu än vad jag gjorde förr, är så glad och lättad för det. Dock så är man inte oövervinnlig och jag har haft en del blåa dagar. Men känner att jag är påväg tillbaka igen för miljonte gången (promenaden var ett bevis på det) och tror att ifall min "inre styrka" var en muskel så har den fått arbeta en del och blivit rätt så stark nu.👍 Känner lycka för småsaker, tycker om att få idéer på vad man kan göra och känner att jag har mål i livet som inte är höga men endå något att sträva mot. 

Heja framtiden!! Så mycket spännande, så många möjligheter - ett mysterium. Och heja nutiden, för att vi får ännu en dag att uppleva saker på. ❤️ Kanske låter lite cheesy men det är så jag känner just idag. 😃

Upp till toppen
Annons: