Annons:
Etiketthantera-konflikter
Läst 4212 ggr
Anngerd
4/15/17, 10:18 AM

Elaka människor och hur man bör hantera dessa

Hej!

Under åren har jag stött på människor som initialt smält in men efter ett tag visat en sida som är mindre attraktiv, ren och skär elakhet. Alltså genuin medveten elakhet. Detta är för mig helt främmande då jag själv aldrig skulle komma på tanken på att göra elaka saker mot andra. Lyckligtvis är dessa individer få men jag kan inte släppa tanken på varför är de på detta sätt? Hur har de blivit sådana? Vad får dem att bli sådana? Mår de bra av att vara elaka kort och gott vad får dem att ticka och gå? Och hur bemöter man dessa individer på bästa sätt?

Annons:
Mirjah
4/15/17, 11:36 PM
#1

Intressant fundering. Jag har alltid smält in bra i alla sociala sammanhang, på olika arbetsplatser, fester mm. Gamla kollegor som hör av sig och undrar hur jag har det idag osv. Nu har jag stött på någon som ständigt är arg på mig. Vilket fått mig att tvivla på mig själv och min sociala kompetens..samtidigt som jag undrar vad den stackars människan fått vara med om som måste behandla andra illa på detta sätt? Vill tro att det finns en bra förklaring och att det bor något gott i alla. Träffade en medial person som sa att det finns onda människor. Tror inte på det i mitt fall men..fortsätter nog hellre att naivt tro gott om alla tills motsatsen bevisas i stället för att misstro allt och alla, utifall?

Sjuttan
4/17/17, 12:10 PM
#2

Under mitt ganska tuffa liv, har jag tvingats lära mig en hel del om det här fenomenet. Alltså av egen erfarenhet. Varenda liten unge som föds har ett grundläggande behov av kärlek och respekt! Tyvärr har inte alla föräldrar förmågan att ge detta. Det kan i stället förekomma olika sorters kränkningar o trakasserier utan att man förstår detta. Barnet förlorar ofta förmågan att bygga upp sin självkänsla. Känner sig oduglig o värdelös. Det beror på att förälder eller vårdnadshavare mår dåligt. Effekten blir att det långsamt byggs upp ett hat inom barnet. Om detta fortsätter förvärras hatet med tiden. Är man fylld av hat bildas även en inneboende ilska utan att man själv är medveten om det. I tonåren brukar det börja uttryckas. Ofta i missbruk o kriminalitet. Våld mot gamla och/eller djur eller andra svaga. Så här skapas värstingar o anorektiker. Följderna kan leda till vad som helst. I min egen familj har det lett till mord! I mitt arbete med missbrukare kunde man tydligt se orsak och verkan. Likaså när jag under några år arbetade i kvinnojouren. De kvinnor som söker hjälp där har i regel utsatts för allvarlig elakhet och våld. Tyvärr fortsätter eländet i generationer. De barn och unga som växt upp så här får ju ofta sedan egna barn. Det enda sätt man då vet att vara mot sitt barn, är det man själv upplevt! Det blir självklart det sätt man själv behandlar mina barn på! Utan att man förstår detta. Den här destruktiva utvecklingen kan dock brytas om någon visar kärlek och respekt till den som mår så fruktansvärt dåligt. Under barnaåren kan det vara en släkting eller kanske skolkurator. Kanske finns det en möjlighet att bryta den här förfärliga kedjan för någon eller några om vi alla hjälps åt genom att visa kärlek och respekt för våra medmänniskor.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[rore]
4/18/17, 9:17 AM
#3

#0

Att grubbla över varför och hur andra människor blivit som de blivit kan ju vara en sysselsättning för ens tankar, som gör att *vi* fastnar i frågan, istället för att hitta någon form av lösning.

Den viktigaste frågan är nog enligt mig den sist nämnda, men i stället för *man* skulle jag vilja sätta dit ett jag:

*Hur bemöter jag dessa individer på bästa sätt?*🤔

Och då finns det inga generella svar på frågan längre.

Mortiscia
6/30/17, 9:08 PM
#4

Bemötande mot sådana människor: bara gå. Du behöver inte sådan negativitet i ditt liv, de blir bara energivampyrer.

NiklasTyreso
8/22/17, 10:42 PM
#5

1# Människor blir personlighetsstörda ex narcissist eller psykopat för att de dels råkat ärva sådana genetiska arvsanlag. Arvsanlagen gör dem känsligare än andra barn för neglekt, kränkningar eller misshandel. Utsätts barn med dessa anlag för trauman är risken stor att de utvecklar personlighetsstörningar. När personlighetsstörningen väl är där är den mycket svårbehandlad och en del av personligheten resten av livet. Att veta varför folk blir personlighetsstörda svarar inte på frågan om hur man ska förhålla sig till dem. Det är något helt annat.

retep
8/23/17, 2:39 PM
#6

Med tanke på hur du uttrycker det i #0 så var de inte elaka från början, utan smälte in. Säkert var de inte elaka som barn och säkert kan det också vara att det finns något genetiskt bakom. Det gör det för oss alla och vi kan inte veta om, hur, när genetiska egenskaper eller defekter…bryter ut. Men jag är alltid medskyldig och medverkande till det som händer. 

Ett sådant påstående kräver klart en djupare fundering och förklaring…så vad… ?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Upp till toppen
Annons: