Annons:
Etikettjobb-karriär
Läst 1266 ggr
Caylina
3/21/17, 11:19 AM

Hur ska jag kunna tro på mig själv?

Hej:) Jag står inför ett nytt vägval i livet, yrkesmässigt. Eller, rättare sagt, jag står inför ett senario som antagligen betyder ARBETSLÖS:/ Jag får panik över tanken! Efter nästan 20 år på en arbetsplats kommer jag troligen att bli arbetslös. Nu har jag iofs vetat om detta ett tag, att stället jag jobbar på ska läggas ner, eller säljas. Jag har i flera år visserligen vantrivts på jobbet och halvhjärtat sökt flera andra jobb, utan resultat. Nu det senaste halvåret har jag gått in för sökandet, men trots att jag jobbat timmar med personligt brev, cv, läst på om hur man bäst skriver osv så står jag här fortfarande, utan framtid.  Jag är ganska bra på att formulera mig i skrift, så jag inbillar mig att det jag skrivit inte är direkt dåligt. Men visst svider det när man inte ens kommer vidare på intervju. Jag har ingen utbildning att falla tillbaka på, förutom komvuxstudier. Har heller inte möjlighet ekonomiskt att utbilda mig, och är 40+. Det är många faktorer som spelar in förstås, och jag vet ju att vi är många som sitter i den här sitsen och väldigt många som har det mycket värre. Känns futtigt att beklaga sig när man tänker så, men detta är min verklighet och jag vill så gärna komma vidare. Jag vet inte hur man gör! Jag verkar misslyckas i allt mitt jobbsökande (bor dessutom i en mindre stad- det är väldigt många som jagar de få jobben och de flesta lediga jobb kräver en viss utbildning) Känns riktigt hopplöst! Jag är inte den som sitter stilla, jag vill alltid ha något att göra. Driva eget? Ja, men vad? Funderar så det knakar.

Jag har alltid haft svårt för att hitta rätt och gå vidare i livet. Vad det än gäller. Tog mig 10 år att skiljas, är kvar på ett jobb jag vantrivs med. Ja, ni ser ju. Det är lite patetiskt. Jag försöker så mycket och det blir så lite. Jag fattar inte vad det är som begränsar mig. Jag vet inte hur man går vidare, det är som att allt bara stoppar upp. Skulle vilja skaka av mig all tyngd och kasta mig ut- men vet inte hur.

I grund och botten har jag nog ganska god självkänsla och är egentligen ganska positiv av mig. Men detta med ovissheten inför framtiden, hur man ska klara sig i en tid av oroligheter och arbetslöshet- det gör mig förtvivlad. Jag lever idag ganska så Svensson aktigt. Har bostadsrätt, 2 barn som bor hemma, sambo, bil, husdjur. Och ett jobb att gå till. Har inga större krav på att behöva resa över världen 2-3 gånger om året, jag vill bara kunna försörja mig och mina barn. Min sambo har inget fast jobb heller, men har ändå möjlighet att jobba heltid. 

Känner att jag behöver några goda råd, eller bara skriva av mig. Säkert finns det någon som känner igen sig lite. Hur gör man för att gå vidare? Hur får man jobb?

Annons:
GitteL
3/21/17, 6:31 PM
#1

Hej Caylina Låter som du kommit på en väg där du nu faktiskt kan få det bättre än innan. Då mensr jag att du kan bu välja riktning och det är enbart dina tankar som begränsar dig. Vad får du för stöd? Har du tagit kontakt med Trygghetsrådet? Är du uppsagd har du rätt till en coach där som lotsar dig rätt. Det finns även linkedin och grupper på Facebook där du hittar jobben eller så skriver du ett inlägg vad du söker och tydliggör din kompetens. You can Do it ❤

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

[7w875]
4/23/17, 3:45 PM
#2

Du ska nog hellre lägga tid på att gå runt till företagen och knacka dörr, och/eller ringa direkt till chefen på mindre företag. Att sända in sin CV är idag att spela på lotteri. 

En annan fundering är om du funderat på att utbilda (omskola) dig till undersköterska? Det tar tydligen ett år (60 veckor). Fundera mer på hur du ska kunna komma åt att lösa de vart och ett av de problem eller hinder som stoppar dig från att fullfölja utbildningen, än att tänka "det går inte". T.ex. du säljer bilen så länge för att delfinansiera din utbildning, och så vidare.

[Jbgs]
5/2/17, 9:36 PM
#3

Håller med #2 att gå in på företaget/ ringa direkt slår ett cv !

Caylina
5/10/17, 6:39 PM
#4

Jag är inte uppsagd i dagsäget och kommer att ha detta jobb kvar så länge det finns kvar. Dvs max 1-1½ år eftersom ägaren vill lägga ner företaget jag jobbar på. Utbildning har jag klurat lite på, att kanske läsa på distans/halvtid medans man jobbar samtidigt.  

Jag har så svårt för att tänka "klart" utan fastar så lätt i ett dåligt tankemönster och en situation kan etsa sig fast utan att jag vet hur jag ska ta mig ur den. Oron blir så stark att den fyller upp hela hjärnan (har adhd, vill inte skylla på det men klargör lite av problematiken att få ihop saker och ting till rätt spår) 

Tack för fin feedback! <3

Upp till toppen
Annons: