Annons:
Etikettmental-träning
Läst 1739 ggr
KitoBonito
10/10/15, 1:16 AM

Har du blivit disciplinerad?

Finns här någon som varit odisciplinerad, rutinfattig, omotiverad - som vänt på detta? Lyckats bli disciplinerad, lyckats behålla sina rutiner och lärt sig behålla motivationen?

Jag sitter och vill så mycket, försöker peppa mig varje dag, tänker och tänker och tänker men jag lyckas banne mig inte. Försöker släppa kraven, försöker att inte ha några "måsten", jag gör scheman, ställer klockor, påminnelser… Det fastnar inte. 

Inom parentes kan jag berätta att det är så här jag växt upp. Jag var aldrig tvungen att göra någonting och det ställdes aldrig krav. På så sätt har jag byggt min grund.

Hjälp mig, kan man lyckas? Jag har aldrig hört talats om någon som gjort detta. Och om så är fallet tänker jag mig att jag ska bli den första. Det måste ju gå någon gång.

Annons:
KitoBonito
10/10/15, 10:45 PM
#1

Verkar som att det är precis som jag fasar; det har inte gått att genomföra. ;) Eller så är alla här väldigt disciplinerade från start!

allhealing
10/11/15, 2:18 AM
#2

#0,

på samma sätt som man bygger ett hus från grunden och upp. Så går det när huset är färdigbyggt att vända på processen, dvs plocka ner det man behöver, ibland hela huset för att sedan bygga upp sitt hus på ett annat sätt och kanske med andra komponenter.

Tänk dig att människan från när hon ligger i mammas mage sparar all information  på en hårddisk. Människan definieras av de val hon gör. Valen är baserade på den information som finns lagrad på hårddisken.

Informationen är ibland kopplad till väldigt starka känslominnen som laddats med tankar och idéer om hur livet fungerar. Ofta är dessa gestaltningar inlånade från omgivningen som delat med sig av sina erfarenheter till oss.

När ett minns skapas som vi sedan refererar till resten av livet när vi befinner oss i en liknande situation. Kommer vi agera utifrån den mentaliteten vi då befann oss i. Även om det är från den förståelse en tre månaders bäbis eller en fyraåring mentala förståelse av hur världen fungerar. Lägg nu till förståelsen att minnet skapades i en starkt stressad situation där personen befann sig under stark psykisk press. Och ilska var det som personen kommer att minnas kring situationen.

Förstå vilken begränsning den här inlärningen kommer att sätta på personen som sedan i vuxen ålder inte förstår varför det inte går att komma fram till en lösning hur mycket personen än försöker och anstränger sig.

Oavsett vilket minne det är som präntats in i en persons medvetande så är det så längre rädsla är en komponent i det minnet alltid en potentiell spärr när minnet framöver kommer att anropas för att ta ett beslut. Ett beslut som då kommer att begränsas i vad som är möjligt att uppnå.

Ja det går att uppnå det du efterfrågar. Jag vet eftersom jag själv utvecklat en metod som fungerar. Den fungerar eftersom energi inte kan förstöras endast omvandlas till ny form. Det betyder att allting som någonsin inträffat existerar som åtkomlig information. Jag har lärt mig hur man når den här informationen. Jag har lärt mig hur man presenterar informationen för en persons medvetande i nutid. Därmed blir det möjligt för en person att i nutid studera såväl det såväl tidigare tagna beslutet och jämföra det med hur ett nytt beslut kan se ut. Ett nytt beslut som inte skapar konflikt mot det personen nu önskar uppnå.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

KitoBonito
10/12/15, 5:01 PM
#3

Tack för ditt svar!! Jag ska läsa igenom den några gånger innan jag svarar igen, känns som en text som jag behöver fundera över några gånger innan jag förstår den helt. Tack!!!

allhealing
10/12/15, 8:08 PM
#4

#3,

du är så välkommen och tack för ditt öppenhjärtliga välmenande i ditt tack, det värmer verkligen =)

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[Ruffsetuss]
10/17/15, 7:52 PM
#5

Till en början måste du bestämma dig för vad det är som du vill förbättra i ditt liv , ta en sak i taget och öva fortsätt till nästa när du tycker att du fått grepp om det första . Sakta men säkert hittar du strategier för att klara av det du behöver för att få en bas att utgå ifrån . Ingen Quick fix men öva , öva och öva . Ge inte upp om du missar , börja igen att öva tills det sitter 😊

KitoBonito
11/5/15, 12:28 PM
#6

I nuläget känner jag oerhörda spärrar. Jag finner ingen motivation till att göra någonting, inte skapa nya rutiner och inte någonting egentligen. Jag kan ställa mig upp och tänka att jag ska göra någonting, någonting nytt, men jag ser mig omkring och finner ingenting. Jag känner mig tom.

Annons:
[rore]
11/8/15, 12:02 PM
#7

KitoBonito.

Stanna där i tomrummet. Känn vad som händer i din kropp, i ditt sinne. *Se* de tankar som dyker upp. Lita inte på dem. Ifrågasätt dem. Glöm inte bort att andas. Tillåt allting vara som det är………

NiklasTyreso
11/29/15, 10:10 AM
#8

Jag håller med, man behöver ändra en sak i taget, skapa en bra vana åt gången. En bra vana tar mellan 6 veckor och 1,5 år att jobba in. Sen kan man skapa ännu en bra vana.

retep
12/19/15, 9:26 PM
#9

Tänker att det egentligen handlar om att göra sig av med sina ovanor! Att börja där betyder som jag ser det att balansera och harmonisera livet, skapa utrymme för goda vanor. Disciplin är bra att ha tills ovanorna och det odisciplinerade inte längre är där och styr.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

allhealing
12/20/15, 1:11 AM
#10

#6, KitoBonito,

Ibland letar man livet ut och finner ingenting. Man är handlingsförlamad och förstår inte varför. Då är det läge att be om hjälp utifrån.

När man inte hittar vägen ut ifrån sig själv. När man inte lyckas expandera sin tillvaro. Istället kvarstannar den i läget man befinner sig. Då har man inlärda mönster och beteenden som är orsaken till varför det blir så.

Ta hjälp utifrån och ta reda på vilka dessa mönster är. När du sedan vet varför någonting blir som det blir. Då och förstå då är det möjligt att skapa en varaktig förändring.

Därför hjälper det inte alltid när man får rådet att stanna kvar i stunden och leta. Eftersom det kan vara så att man hela tiden återgår till tidigare mönster. Oförmögen att skapa den förändring man så innerligt önskar.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

KitoBonito
12/25/15, 8:02 PM
#11

Jag tycker era svar är fantastiska, tack så himla mycket!! Jag tar åt mig av allt och lär mig allt ni säger. Tack! <3

Upp till toppen
Annons: