Annons:
Etikettreflektioner
Läst 2645 ggr
[rore]
8/8/15, 2:16 PM

Blod är tjockare än vatten

Är det sant? Eller är det en falsk illusion som vi människor håller fast vid för att vi är rädda för att ta ansvar för våra egna liv. Istället för att fokusera på andra.

Jag vet inte om jag börjar uppfattas som känslokall eller om det öppnas upp större dimensioner inom?

Att sätta gränser. Anses oacceptabelt.

Att våga stå kvar i sig själv. Anses egoistiskt

 Detta kommer att stå "dig" dyrt! Är ett luft buret hot från rädda munnar.

Egon som vill styra, som inte vill kliva ur ramen, rädd för det okända. I okunskapens namn hålls vi som fångar i vårt eget vara, i vår egen struktur.

Och ändå visar det sig att dessa spelregler på det planet är allt annat än Livsbejakande.

Det vill vara som det alltid har varit och Vi tillåts inte växa i kärlek till oss själva eller våra medmänniskor.

När vi följer dessa regler föds och göds missbelåtenheten. Den fräter sig in och blir till hat och bitterhet och detta gör Livet tungt, svårt och snudd på outhärdligt. Det gör oss otrevliga och bitska. Den placerar oss i offerkoftan som skaver.

Jag släpper taget om det gamla trossystemet och vandrar vidare ut i det okända.

Blod är tjockare än vatten i praktiken. Ingenting annat!

När vi följer vårt hjärtas längtande röst öppnas dörren till Tacksamhet. Det är innan vi når dit som vi kämpar efter att passa in i en norm som vi inte vill ha som gör oss olyckliga.

Annons:
[Ruffsetuss]
10/1/15, 6:44 PM
#1

Mycket tänkvärt 👍

allhealing
10/2/15, 5:11 PM
#2

#0,

Sanning är vad man gör den till. Det handlar om vilket perspektiv man utgår från när man definierar det som är sant.

Är avståndstagandet från gemenskap det jag söker i livet? Är en verklighet baserad på separation jag då kommer att uppleva det jag söker? Är ramen jag gör samtliga dessa val i grunden redan frånkopplad vissa valmöjligheter? Och om det är sant. Hur ska jag då ens förstå att det är ett liv jag lever och skapar som redan innan jag föddes var den verklighet jag kom att befinna mig i när jag snart kommer att leva mitt liv? Ett liv i en fördesignad fångenskap omöjlig att förstå när tron på instängdheten i boxen är det jag hela tiden utgår från när jag skapar det jag definierar som verklighet.

Ja, det här är ett sätt att leva sitt liv på. Göra som alla andra. Tro blint på det andra förmedlat till dig. Och i ivern att vara alla andra tillags stänger jag av mig själv och blir till en kopia av omgivningen. Då är du normal. Då är du accepterad. Då är du ytterligare en som bli en medlem av den skaran. Skaran som inte säger ifrån, som inte av rädsla för att förlora sin gemensamhet med gänget fortsätter acceptera öppenheten mot sin omgivning samtidigt som man accepterar avstängdheten mot sitt inre väsen och sin inre sanning.

Vi vet det vi vet. Det vi inte vet kan vi ännu inte förhålla oss till. I grund och botten handlar det om att alla människor behöver kärlek. De behöver bli sedda. Vi behöver det eftersom i grund och botten hänger allting samman. Är allting ett. Därför är kärlek ursprungsdrycken och gemensamheten ursprungsgravitationen vi alla redan har inom oss. Men när vi befinner oss i den miljö som ovan beskrivs så är vi istället i uppfattningen att det inte är normalt att lita på sin egen naturligt inbyggda instinkt eftersom den strider mot nästan allting vi får lära oss är sant och så som livet ska fungera.

Inte undra på att människor mår dåligt och har svårt att förstå att det är så. Alla människor är i grund och botten kärleksfulla varelser som söker gemenskap med varandra.

Livet är ett val och nya val kan hela tiden ersätta tidigare en längre önskvärda val. Du kan på nytt välja i vilken riktning alla dessa val du hela tiden efterföljer ska leda dig. Är det i riktning bort från eller i riktning till mer gemenskap och kärlek? Där gemenskapen och kärleken alltid är för ditt såväl som för alla andras bästa skull?

Om det är riktningen mer kärlek och gemenskap. Ställ då alltid frågan, vad skulle kärlek göra nu?

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

[rore]
10/2/15, 5:24 PM
#3

Yes!! Allhealing.

SuzanneV
10/12/15, 10:59 PM
#4

Sanna ord Rore och Allhealing! Känner igen och håller med. Tack för intressanta inlägg och fina ord. Har kommit dit nu i min inre resa och andliga utveckling. Jag följer mitt hjärtas innersta längtan och har tillit till att allt är i sin ordning. Nu och allTid. Vad andra säger eller tycker är inget som påverkar mig längre. Det är oviktigt och kommer inte åt mig. Fastnar inte som förr. Inre ro, harmoni och en stor befrielse. Går min egen väg, och vad som anses normalt eller inte av andra styr inte mina val i livet. För vem bestämmer vad som är "normalt" egentligen? Nu när jag äntligen är fri att vara den jag är, mitt Sanna jag, börjar också rebellen i mig vakna till liv. DET känns normalt för mig. Visst tar Egot över ibland, men nu känner jag bara att okej då blev det så och sen släpper jag det. För varje gång lär jag mig något nytt, får nya insikter och utvecklas. För allt är ju liksom jag, och nu accepterar jag hela mig. Kämpar inte emot längre. Jag väljer att sprida kärlek, ljus, omtanke, hjälpa andra och att ge för att jag vill det i mitt hjärta. För jag vet nu att det är det jag ska göra. Det är min livsuppgift, och jag har en unik gåva och ett ansvar nu att förvalta den på rätt sätt. Den starka insikten kom nyligen och jag känner stor tacksamhet. Det viktigaste nu är att hitta balansen så jag inte utplånar mig själv i mitt givande. Lätt att fastna i som före detta medberoende. Känner bara att jag har så mycket kärlek och omtanke i mitt flöde att dela med mig av, och ibland faller jag tillbaka i gammalt och ger för mycket. Egot igen! Vet bara ATT jag kommer förvalta min gåva yrkesmässigt på något sätt. HUR vet jag ju inte nu. Känslan är fantastisk och värmer mitt hjärta. Så allt är i sin ordning. Massor med kärlek till er alla! ❤️

Suzanne - medarbetare för personligutveckling 


Arbetshälsocoach på Fram i Kraft - för jobbet och livet

Tride
10/12/15, 11:35 PM
#5

Självrespekt, självkänsla, självförtroende är Inte egoism. Det visar bara en sund inställning till livet och, förmodligen, förmåga att sträcka ut till andra för att hjälpa och uppmuntra.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[Silverräv69]
10/16/15, 1:23 PM
#6

Jag håller absolut inte med om att blod är tjockare än vatten..det är hur man behandlar varandra och vilken relation man har som avgör hur viktig du är för en person och vilken plats på deras prioriteringslista du är.

Har blivit sårad och kränkt alldeles för många ggr av min familj och släkt för att kunna argumentera för det påståendet.

Så ja, av egoism, självbevarelse och önskan om välmående har jag sedan ett bra tag följt mina egna vägar, tagit avstånd från allas åsikter, önskemål och krav..
Och tro det eller ej, jag är så LYCKLIG & TILLFREDS med min vardag och liv, jag har vunnit tillbaka mitt liv och fokuserar nu på att fylla den med hälsosamma och vettiga saker.

Annons:
[rore]
10/16/15, 1:28 PM
#7

Härligt Silverräv när man tar tillbaka kontrollen över sitt eget liv. Grattis🌺

Tride🤗 *kul att se dig*

Allhealing! Tack för ditt kloka inlägg.🌺

Annette
10/25/15, 7:57 AM
#8

Blod är inte tjockare än vatten.

Man behöver inte umgås med folk bara för man är släkt. Bättre att umgås med de man trivs med.

NiklasTyreso
11/29/15, 10:27 AM
#9

Jag har inställningen att blod är tjockare än vatten men det finns gränser för vad man ska behöva tåla från sin släkt med. Man kan inte ändra på andra så om de andra aldrig vill höra och förstå din synvinkel, aldrig tycker du har rätt att respekteras för det du tror och är då behöver man börja ta avstånd från de personerna även om man är släkt. Jag började må bra när jag tog avstånd från min släkt, men jag borde gjort det långt tidigare innan det hade brutit ner och förstört mitt liv så mycket.

XeZafir
12/15/15, 9:00 AM
#10

Nä, blod är inte tjockare än vatten. Själv har jag levt med personer som inte kunde vara bättre även om de var "blod". Nä, vatten är det enda och härligt livsbejakande :)

Respekt, omtanke och omtanke är några av de känslor som gör oss varma och ger oss ett bra liv.

K.R.J.T
12/23/15, 1:59 PM
#11

det finns bra släkt, och det finns dålig släkt, det finns bra vänner, det finns dåliga vänner.

umgås med dom du gillar och mår bra utav, då detta är ditt liv där du ska må bra och trivas, trivs du inte med vännerna/släkten, så dra dig undan, då dåliga vänner/släkt kan få en att sjunka ner till ett djupt mörkt håll där du kommer att ruttna, folk som mår dåligt vill få alla andra i sin närhet att må lika dåligt.

då vi människor är sådana att vi är bäst och alla andra ska vara som oss.

sedan är väl denna familjen endast något med väljer att födas in till för att kunna utveckla sin själ, sedan finns det sin riktiga familj ifrån där vi egentligen kommer ifrån, så som jag förstått det.

Sagaliten
1/1/16, 6:21 AM
#12

Kan bara tala för mig själv och säga att visst har jag kanske lite större tolerans med anhöriga än icke anhöriga, men människor som inte tillför något positivt i mitt liv har jag inte utrymme för. Även släktträd kan behöva beskäras om där är en "gren" som gör dig "sjuk" om du förstår hur jag menar. Både jag och mina syskon har kapat alla band med vår sk far och då hängde hans del av släkten med. Och samma med vår moster som även mamma inte har kontakt med. Och de båda hade kapat banden med sin far lite mer vuxen ålder än mig och mina systrar. Personer som får en att inte må bra eller rent av må dåligt har inte i mitt liv att göra. Livet är för kort för att ha massa nötter som inte behandlar en bra eller som man trivs med runt omkring sig. Thats just me 😊

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Tride
2/23/16, 8:22 PM
#13

Det är gott om blodsugare, både bland släkt och andra. Det kan vara svårt att välja och avgöra var parasiterna finns. Men så fort någon ställer krav på oss att vi skall vara något som vi inte uppfattar att vi innerst är, handlar det om utsugning.

Vatten har många kvalitéer. Bra för hälsan att dricka, bärigt på havet om vi vill segla.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Maria
2/25/16, 12:51 PM
#14

Vänner är familjen du valt själv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
2/25/16, 1:04 PM
#15

Själva citatet lyder faktiskt "förbundets blod är tjockare än livmoderns vatten", så dina tankar är varken nya eller fel.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: