Annons:
Etikettreflektioner
Läst 3409 ggr
[Har en åsikt!]
2015-07-31 19:31

Sanning - vad är det?

Hej!

Hade en uppriktigt undran om vetenskap och begreppet sanning, som jag skrev i gruppen skepticism och blev påhoppad att jag inte hade där att göra så jag tänkte jag frågar lite på andra forum då ämnet verkligen fascinerar mig.

Jag undrar hur ni ser på begreppet sanning?  Vad är en sanning?  Är den alltid densamma? Kommer den ur vetenskapliga tester m.m 

Jag tänkte att vi kanske har egna sanningar - men fick som svar att vi kan ha olika tolkningar av sanningen - och det verkar ju vettigt - undrar om det är så med allt. 

vad tror ni? Och nej, detta är inget påhopp eller försök att slänga mina åsikter på någon utan jag är ärligt nyfiken på olika infallsvinklar av detta! Tack!

Annons:
[rore]
2015-08-04 14:00
#1

Hej på dig!

Ja du detta med sanning och vad den är för något tvistas det om. Finns det en absolut sanning? Vem vet? Inte jag🤔

Jag tror att det vi upplever som sanning är föränderlig. När det gäller den individuella utvecklingen. Saker och ting förändras, även så vårt medvetande. I takt med de insikter vi får om oss själva. En livsprocess, som nödvändigtvis inte alls passar alla andras syn på vad sanning är😉.

Här kommer lite tankar från förr.

Vad är sanning?

 Sanningen kan inte ägas utav någon.

Sanningen kan vi alla få ta del utav  på olika vis.

Vi kommer nog aldrig att komma överens om vad sanning är.

För det finns lika många sanningar som det finns människor.

Men!  Var och en utav oss kan "känna" sanningen, inom oss.

Det gör vi när vi berörs och väcks upp, genom andra människors upplevelser och delningar.

För när vi berörs, i själ och hjärta.

Då är det rätt för oss!

 Det som är rätt för oss  upplevs som sanning.

Vi är på samma resa här på jorden.

 Resan kallas livet och livet ser olika ut för var och en av oss.

SuzanneV
2015-08-08 12:46
#2

#0 Intressant inlägg! Ja, vad är sanning egentligen? Ingen vet nog riktigt, förutom du själv och det du upplever som din sanning. Så tror jag. Sedan beror det förstås på vad det handlar om. Är det dina egna tankar och känslor? Någon annans som projiceras på dig? Handlar det om en sanning som har forskats fram vetenskapligt? Finns så många olika slags sanningar. Den viktigaste sanningen i livet är ändå att du är sann mot dig själv, tycker jag. Är du ditt Sanna jag? Hur vet du det? Sådana frågeställningar gillar jag att fundera på. #1 Fint skrivet Rore! Fastnade särskilt för "För när vi berörs i själ och hjärta. Då är det rätt för oss" De orden känns sanna för mig, sanningen som jag känner inom mig. Min sanning. Det jag upplever här och nu. När det är något jag bara vet och känner djupt i hjärta och själ. Den liksom bara ÄR och har alltid funnits där. Sedan kan jag ÖNSKA att min sanning är densamma för någon annan. Men, jag kan aldrig veta och ta det för givet. Inte förrän våra sanningar sammanstrålar och blir en gemensam sanning, som vi båda bara vet är rätt för oss. Då och först då kan vi leva i den sanningen som våra Sanna jag. Precis, menar förstås det viktigaste i livet. KÄRLEK! ❤️❤️❤️

Suzanne - medarbetare för personligutveckling 


Arbetshälsocoach på Fram i Kraft - för jobbet och livet

retep
2015-08-08 23:25
#3

Tänker att eftersom vi alla ständigt utvecklas, kan sanning aldrig bli eller vara helt sann på det personliga planet. Däremot kan Sanningen erfaras som en och densamma av oss alla på det Universella planet, i stillheten i vårt eget Varande. - Sanningen är en, de vise nämner den vid olika namn -

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

allhealing
2015-09-23 03:01
#4

#0,

Ett sätt att skapa en förståelse av det man vet är att basera det på kunskap. Eftersom vetenskapen hela tiden upptäcker nya saker flyttas gränsen hela tiden för var kunskap är utåt.

En fråga man alltid måste ställa sig när man observerar det större är att fråga sig. Från vilket perspektiv gör jag observationen? Dvs inom vilka dimensioner befinner jag mig och gör antaganden från? Existerar det dimensioner jag ännu inte är kapabel att observera?

Om detta är sant. Då är sanning alltid relativ och står endast i förhållande till det jag klarar av att observera och förstå.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

Zeraphia
2015-12-07 19:02
#5

Låter sant i mina öron i varjefall.

retep
2015-12-07 19:50
#6

Vad är det som låter sant? Och hur är det egentligen sant, om det endast är så som det låter, och verkar vara? 🤔

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Upp till toppen
Annons: