Annons:
Etiketttankar-känslor
Läst 1091 ggr
Skorpion76
2015-05-04 07:14

Du ska nog inte besvära XXX. H-n gillar inte dig.

Jag har ju berättat för er att jag har autistiska drag. När man har det har man svårt att tolka andra människors tysta språk eller hur man nu ska säga. Signaler som inte alltid är helt tydliga, men som ändå säger om det är tillåtet eller inte tillåtet att söka kontakt med den eller den. Det sägs ju också att personer med autism och autismliknande symptom drar sig undan. Det gör jag också, men med tanke på hur mycket negativ respons jag har fått mäta har jag på senare tid börjat undra om det kanske rentav kan ha något samband.
Jag har ofta råkat ut för att en tredje part har gått emellan och säger ifrån att man minsann inte ska besvära den där personen som man egentligen bara vill få kontakt med och helt enkelt lära känna. H-n gillar en ändå inte. Vidare säger den tredje parten att denne tror nog inte att man ska hålla på för mycket, för då tycker den där som man vill lära känna bara att det är jobbigt.
Jag har också blivit tillsagd att jag ska försvinna, för att de andra som sitter ocmh pratar bara tycker att jag är jobbig och jo visst. Jag ska erkänna att jag har ett enormt berättarbehov och att mitt sätt att söka kontakt väldigt ofta går ut på att just berätta saker.
Jag har även fått höra kommentarer som att "vi hade det så trevligt innan du kom", "nu var det slut på friden", "nu dog friden". Det har faktiskt lett till att jag har satt mig ensam nånstans i slutänden. Inte för att jag direkt vill vara ensam då, men då slipper jag få höra att de andra besväras av mitt sällskap.
Hur är det för dig? Har du varit med om något liknande. Har någon sagt något sånt till dig att du minsann inte ska besvära XXX? Har du kanske själv sagt så till någon? Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför man säger så över huvud ragwt. Hur kan man ha mage att göra det? Hur kan man bara komma på tanken?
Dn saksom jag har lagt märke till vad gäller just såna här forum, så är det just det att de är så bra, för här är det ingen som säger något sånt. Här behöver man inte skämmas för att man är annorlunda. Jag vet inte om det här är något som enbart drabbar personer med autistiska drag, men jag skulle inte bli förvånad ifall den gruppen av människor är överrepresenterad vad det gäller att få just denna tuyp av negativ respons. Vad tror du? om det är så att vi är överrepresenterade till att drabbas av detta: Hur ska vi då göra för att lyckas få kontakt på ett vettigt och bra sätt?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
molam
2015-05-04 07:20
#1

"vi hade det så trevligt innan du kom, nu var det slut på friden" Dessa får man alltid höra men det är väldig ofta bara på skämt folk säger så, min egen mamma brukar säga så när jag vart ute med hundarna exempelvis.

Sen det är men att folk säger "Du ska nog inte besvära XXX" har jag aldrig råkar ut för då jag är en fegis och kan inte umgås med människor utan att få panik, så på skola etc sitter jag där själv i biblioteket eller liknande med en bok, och just vid den punkten är mitt liv perfekt.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Skorpion76
2015-05-04 07:28
#2

#1 Ja oftast är det på skämt, men det är ett väldigt dåligt skämt som gör att mottagaren kan bli väldigt sårad.  Fast en kille sa så rent ut och hävdade att han inte skämtade.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

molam
2015-05-04 07:33
#3

DEt har jag dock inte råkat ut för, men om man är rädd för människor så råkar man inte ut för saker så ofta 😃

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

vinden är min mor
2015-05-10 20:24
#4

Menar du allvar? Det har jag aldrig hört någon säga vad jag vet.låter dock som något man skulle säga med ironi. Är det svårare att förstå ironi om man är autistisk? Eller är det just att läsa mellan raderna som är svårt? Om min man eller någon bra kompis säger : vi ses kan jag tillexempel svara - inte om jag ser dej först. Ett ironiskt skämt alltså. Inget jag skulle säga till någon som jag inte har den chargongen med redan.

☀️Mörker är bara brist på ljus

tarantass
2015-05-10 21:00
#5

Man kan som autist(/aspergare) ha svårare med ironi, men det är inte nödvändigt, och har man det behöver det inte heller gälla alla situationer.

Det kan faktiskt vara som TS beskriver. Avvikande beteende är mycket svårare för de flesta att acceptera och, till exempel, genomskåda ett gott hjärta eller god vilja bakom, än avvikande fysik, som i fysiska funktionshinder. Särskilt i praktiken.

Sedan är ju också det teoretiska medvetandet om dem bara ett par årtionden gammalt och har inte trängt fram till alla.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Skorpion76
2015-05-11 06:40
#6

När det här hände visste jag inte att jag hade autistiska drag, men at bli avvisad på det sättet som jag blev är verkligen hemskt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
vinden är min mor
2015-05-11 10:07
#7

Det låter verkligen hemskt!

Den som sagt detta till dej , är det en sådan person som tycker om att såra andra?

En del människor njuter faktiskt av det och sedan finns det ju också sådana som är plumpa och slänger ut sig något utan att förstå att det skadar pga att de själva har svårt att känna empati.

Jag tycker du verkar vara en jätte trevlig tjej🌺 och jag tycker att du ska försöka att inte ta åt dig utan istället tänka att det här får stå för den personen som betett sig illa mot dig. Det är inte du som bär ansvaret eller har gjort något fel här utan den som vräker ur sig något sådant.🤗

☀️Mörker är bara brist på ljus

Skorpion76
2015-05-11 16:59
#8

#7 Tack så mycket! Jag vet alltför väl att det finns sådana människor och det är hemskt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: