Annons:
Etikettpersonlig-hjälp-coaching
Läst 1815 ggr
HusetAnubis
1/18/15, 7:24 PM

Rensa i det förflutna

Ni som rensat ut gamla saker hur har ni gjort ? Vad vill ni behålla vad vill ni göra er av med. Förstår att det ligger en hel del själsligt symboliskt i att rensa ut. Känner ett starkt behov av att rensa ut en massa onödiga saker . Jag har gjort upp med mycket på ett personligt plan och vill nu få ordning i kaoset omkring mig också. Men hur är det med dagböcker och personliga saker? Jag vill inte ha det kvar men undrar om jag kommer ångra mig en dag.? Lägger jag det på vinden så blir det ytterligare ett bagage på vinden. Jag vill göra mig av med allt som tynger bara behålla det som jag verkligen tycker om. Till och med böcker åker ut om de inte tillför mig något, jag som annars älskar böcker. Men så stannar jag upp halvägs och undrar kommer jag ångra mig?

Kan tillägga att dagböckerna inte är mörka men jag har ju kommit så oerhört mycket längre  än när jag var tonåring. Jag vill vara  här och nu.

Vilka personliga saker har ni rensat ut och vilka har ni behållit?

Annons:
VästkustFia
2/5/15, 12:36 AM
#1

När jag var en bit över 20 brände jag upp alla dagböcker och anteckningar från barn- och tonåren. Det kändes som ett naturligt sätt att gå vidare, jag hade ju lämnat den tiden bakom mig och minnena finns ju kvar ändå.  Med andra personliga saker har jag gjort periodvisa utrensningar under hela livet vid tillfällen när jag känt att jag behövt få ny energi. Brukar bara spara enstaka saker som betyder extra mycket. Jag har faktiskt aldrig ångrat något jag gjort mig av med. Detta fungerar för mig men alla är ju olika 🙂

HusetAnubis
2/7/15, 5:20 PM
#2

Ja precis den tiden har man ju redan lämnat så jag ser ingen anledning att behålla. Har placerat böckerna i en låda för karantän i alla fall. Nu är utrensningsprocessen i full gång. Allt som på något vis inte tillför eller på något vis tillför en negativ känsla åker ut eller sätts upp på vinden.

Soffe
2/18/15, 6:46 PM
#3

Jag håller på med healing sen några år tillbaka och det har varit en tacksam gåva att få hjälp av, att transformera det som är obearbetat till positiva tankar, känslor, att öppna hjärtat för självkärlek, glädje, men oxå genom samtal som har hjälpt mig.. Läser böcker ganska ofta, vilket har varit till god hjälp oxå.. Ja det finns många goda vägar att hjälpa sig själv..

[Torpedtass]
2/19/15, 1:00 AM
#4

Jag tänker alltid att det jag inte behöver för att klara av livet kan jag lika gärna ge till bättre behövande. En sådan upprensning tar lång tid att göra och är emotionellt laddad men min styrka är viljan att få det bättre och den är starkare än känslan av att hålla fast vid saker.

GitteL
2/24/15, 5:47 PM
#5

Jag har behållt alla självhjälpsböcker o allt annat har åkt ut. En enorm känsla när man kastat "skiten". Det hjälper inte att fundera utan man behöver agera dvs handling. 😄

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

SuzanneV
2/25/15, 7:18 PM
#6

Jag har lite kvar att rensa ut, men känner mig nöjd med att jag i alla fall har slängt mycket nu. Har haft jättesvårt att slänga, men nu funkar det bättre som ett positivt resultat av min egen personliga utveckling. Känns verkligen som en lättnad och befrielse att slänga gammalt "skit", som jag nu inte alls fattar varför jag hade sparat. Vissa "minnen" som jag då trodde jag ville ha kvar bryr jag mig inte alls om längre. Har inget behov av att hålla fast längre. Och av gammalt arbetsmaterial, och tidningar som "kunde vara bra att ha" är nu nästan allt borta. Skönt! Fick nyligen stöd kring detta, och ett bra sätt för mig var att jag lovade min vän att mejla en före- och efterbild till honom. När han inte fick det vid första tillfället som vi hade bestämt, så messade han att han såg fram emot min efterbild med glädje. Då blev det action hos mig. Sedan fick jag positiv respons som så klart gjorde mig glad, och fick arbetsro på mitt kontor. Så nu är det inte så mycket kvar att slänga! Inget att fundera på. Just do it! What a feeling!

Suzanne - medarbetare för personligutveckling 


Arbetshälsocoach på Fram i Kraft - för jobbet och livet

Annons:
[mammamuih]
3/5/15, 3:07 PM
#7

jag har också perioder då jag rensar ut, både fysiskt och emotionellt

såhär gör jag: jag tar grejen det handlar om i händerna, nära solar plexus och känner in en stund, och så frågar jag mig själv: är jag helt färdig med det här? känner jag minsta tveksamhet så behåller jag det lite till, annars åker det iväg. ofta brukar jag fråga några gånger: varför jag håller fast vid detta? 

lycka till

Upp till toppen
Annons: