Annons:
Etikettavslappning-meditera
Läst 1478 ggr
Dennissen
2014-11-26 10:00

Hur hanterar ni stress?

Hejsan! Jag är en väldigt lättstressad person. Det är väldigt jobbigt och utspelar sig på lite olika sätt, antingen så blir jag deprimerad eller så tar det ut sig i form av ilska. 

Jag kan bli stressad över allt möjligt, folk som går sakta framför en, jobbet, relationer och ekonomin. Någon av er som lider av detta också?

Hur gör ni för att handskas med stressen? Jag har precis blivit medlem på en sida som heter www.stressklubben.se som verkar vara bra, någon mer här som är medlem där?

Annons:
OlgaMaria
2014-11-26 10:04
#1

Man kommer ju en lång bit genom att försöka lugna ner sig själv, undvika sådant som stressar och tänka positiva tankar. Sen får man också fundera över om man kan äta bättre, träna, sova mer, finns det tid för vila, nöjen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SuzanneV
2014-11-26 23:56
#2

Hej Dennissen! Viktig ämne du tar upp. Har också känt som dig förut innan jag fick hjälp till egen insikt om hur jag hittar inre ro. Jag gör mindfulnessövningar som minskar stressen, tränar, joggar och övar mig hela tiden i att inte låta andras beteenden påverka mig negativt. Funkar inte alltid förstås, men då blev det så och är bara att acceptera. Blir fortfarande extremt stressad emellanåt, speciellt när andra hetsar mig med saker som egentligen inte är så bråttom. Men det ska ändå göras nu eller helst i går. #1 Håller med om allt det du skriver. Jätteviktigt! Vad har ni andra för tankar kring stress?

Suzanne - medarbetare för personligutveckling 


Arbetshälsocoach på Fram i Kraft - för jobbet och livet

Dennissen
2014-11-27 13:49
#3

Jag har svårt att hinna med att träna så mycket som jag vill (vet att det är en dålig ursäkt). Men jag är helt enkelt för utmattad när jag kommer hem efter långa dagar på jobbet, då ibland så trött att jag inte orkar laga middag och beställer något eller kör något i micron. Jag vet att mycket med hälsan självklart håller  ihop med kost och motion, jag måste bättra mig där. 

Men det känns som mina stressrelaterade problem sitter djupare än så.

OlgaMaria
2014-11-27 14:30
#4

Vad gör du under din lediga tid? Hur ser din kväll ut efter jobbet, och lägger du dig i god tid?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SuzanneV
2014-11-30 00:36
#5

#3 Dennissen hoppas du hittar bra sätt att ta hand om dig, och hittar rätt hjälp om du behöver. Otroligt viktigt att ta hand om sig själv. Inte alltid så lätt när livet pockar på och stressen tar över. Vet verkligen hur svårt det kan vara. Men ibland får man liksom bara göra något ändå även fast det tar emot eller känns jobbigt. Det är ju så mycket värt det efteråt. Att må bra och känna sig stark och glad. Just do it!

Suzanne - medarbetare för personligutveckling 


Arbetshälsocoach på Fram i Kraft - för jobbet och livet

Henrique
2014-12-04 23:54
#6

Acceptera tillvaron som den har varit, som den är nu och som den kommer att vara imorgon och I framtiden. Vi människor har förmågan att bära på tre dagars oro. Gårdagen som vi inte kan ändra på, nuet alltså denna dag och morgondagen.

Annons:
SuzanneV
2014-12-05 23:26
#7

Ja, vi är många som känner stress och oro. Ofta helt i onödan. Det är våra egna tankar som styr hur vi mår, känner och reagerar. Hur vi tänker om oss själva och om andra, oroar oss för eller blir stressade av, är hur vi väljer att tänka om det. Hur andra beter sig är ingenting vi kan påverka. Vi kan bara påverka oss själva. Om vi tränar på att stanna upp lite, andas och vara mer här och nu, och ändra våra tankar så släpper oro och stress. Kanske inte alltid funkar och i alla situationer, men då är det också helt okej. Då blev det så. Acceptera och släpp det sedan. Visst, ibland är du stressad, ibland är du orolig och ibland är du irriterad. Men du är inte alltid så. En bra tankeställare! Fler som har funderingar om att hantera stress? Ta hand om er! Love

Suzanne - medarbetare för personligutveckling 


Arbetshälsocoach på Fram i Kraft - för jobbet och livet

Nikushimi
2015-02-17 09:06
#8

Jag är en väldigt lugn person som nästan aldrig blir stressad. Däremot tycker jag att stressade personer är extremt jobbiga och jag ogillar att vara med såna.

Soffe
2015-02-18 18:38
#9

Avslappnande musik, meditation, gå en promenad i naturen/skogen är för mig bra verktyg för stress..

[mammamuih]
2015-03-04 14:39
#10

andning, andning, andning, meditation, mindfulness, massage, drick mycket vatten (ca 2 liter/dygn, rumstempererad och inte kolsyrad), gör allting så långsamt du kan (ja jag vet men prova ändå)

behöver du gå djupare föreslår jag kbt eller nån annan form av terapi för att ta reda på orsakerna. lycka till

[rore]
2015-03-06 13:08
#11

Hur hantera stress?

Första steget är ju att uppmärksamma att den finns i ens liv.

Andra steget kan vara att stanna upp inombords och iaktta hur den påverkar "en". Vilka reaktioner som väcks och i vilka situationer den kommer. ( Vad är det du gör? Eller andra? Vad är det för tankar som kommer i samband med stressen?)

Här kommer reaktionerna som reflexmässiga rörelser, och många gånger så slår *man* ner på sig själv. Att man inte kan bättre. För Logiken fattar ju det som känslorna inte landat i.

Tålamod med sig själv!

När det är definierat, så kanske det mer handlar om att stressen kommer över en, (som en oinbjuden gäst) och att "man" accepterar att den finns där.

Som ett konstaterande, typ: jag känner mig stressad.

Bli medveten om det och ta ett par djupa andetag. Koncentrera sig på andningen och medvetet låta bli att agera ut.

Känna efter inombords och se vad som sker.

Att stilla sitt sinne och meditera ( det räcker med några minuter i början) regelbundet  är också ett förunderligt verktyg .

Lycka till🌺

Upp till toppen
Annons: