Annons:
Etikettandligt
Läst 2378 ggr
Bella--donna
9/17/14, 6:28 AM

Är Karma något som går att "bryta"?

Hej!

Jag har en fråga till er som har en föreställning om att karma faktiskt existerar. Jag är nyfiken på detta fenomen men känner inte att jag kan tillräckligt och har en del frågetecken.

Som jag förstått det uppstår inte ett beteende från "tomma intet", godhet får exempelvis utbetalning i godhet och har du betett dig illa fortsätter du med stor sannolikhet att bete dig illa och upplever således att du befinner dig i sämre/jobbiga sammanhang osv. -Alltså, inget, ens ett beteende, uppstår inte från tomma intet, utan allt har en förklaring/orsak, det rotar sig i någonting som finns i ditt förflutna. Stämmer det?

Till min fråga då…

-Är det då så enkelt att exempelvis bara tvärt sluta bete sig illa och att istället börja göra gott, för att få det tillbaka? Eller är du för alltid dömd till elände om du en gång betett dig illa? :P Jag hoppas att någon förstår hur jag menar. Isåfall känns det ju rätt så kört, då jag gissar på att de allra flesta någon gång har upplevt att man gjort något mindre bra, kanske upprepade gånger to.m.

Vad är era tankar och hur ser ni på det här? Jag hoppas inte att jag har lagt min fråga i fel forum!

Annons:
Bella--donna
9/17/14, 7:01 AM
#1

Köper ni det inte eller har ni någon annan uppfattning om vad karma är får ni gärna berätta. Hur menar man när man säger att karma enbart är ett uttryck för orsak verkan?

GitteL
9/17/14, 6:52 PM
#2

Hej Bella -donna Jag tror på att allt får att förändras och har du eller någon annan gjort något dumt, betett sig illa i det förflutna så kan man absolut ändra på detta. Det handlar om dina tankar och känslor och handlingar. Tankens kraft skapar karma, allt du gör skapar karma så när du ändrar på dina tankar så ändrar du på dins känslor och attraherar in det du sänder ut. Det är dina vibbar och det vi tänker om oss självs blir en sanning. Karma kan ändras och det kan du se i en film som heter The secret. Finns på youtube. Hjälpte detta inlägg dig? Är det kanske någon annan som kan skriva lite om karma?

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

GitteL
9/17/14, 6:55 PM
#3

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

scheindel
9/29/14, 8:55 AM
#4

jag ser på karma i princip som orsak och verkan. om du gör något dumt får det konsekvenser och de konsekvenserna kan naturligtvis hänga kvar under lång tid även om man bättrar sig eftersom man inte kan göra det man har gjort ogjort. om man däremot ångrar sig och gör vad man kan för att ställa saker och ting till rätta igen, om man ändrar sitt beteende och handlar klokare och vänligare hädanefter får ju det också konsekvenser och kan väga upp det dåliga.

när jag säger att jag ser karma som uttryck för orsak och verkan menar jag i första hand att det inte är något högre medvetande som sitter och "dömer" vad som ska hända utan att det snarare är som en naturlag. det sker automatiskt att allt vi gör får någon slags effekt och man kan följa orsakssamband bakåt i tiden men också i viss mån förutse vilka konsekvenser våra handlingar får i framtiden.



Bella--donna
9/29/14, 10:42 AM
#5

Tack för att ni vill dela med er. Intressant.

portera
10/3/14, 4:48 PM
#6

Det finns de som menar att tidigare liv påverkar hur vårt liv blir i detta livet. Att man man i detta livet konfronteras med flera själar som är de samma som i tidigare liv. Om du ser på tidigare liv som mer åt stenålders eller neanderthalhållet - en mindre utvecklad civilisation; så mördade kanske den ena den andra på grund av någon orsak och i nästa liv var det kanske åt andra hållet.

Om du t.ex. blivit mobbad i detta livet av någon, så kan du ha gjort oförätter mot denne i ett tidigare liv. Karma I guess. Samtidigt är det väll just i början av ett liv som sådana undermedvetna tendenser styr som starkast, med ökad mognad och reflexion tar vi makten över våra handlingar. Vi kan fortfarande vara elaka, men det har mer att med saker som hänt i detta livet.

Annons:
Harvest Moon
2/21/17, 12:43 PM
#7

Jag ser karma som de lektioner man har kvar att lära sig för att utvecklas och växa som människa. Syftet är att vara mer mänsklig, inkännande, repektfull och att lära sig älska sig själv och andra mer på djupet.

Ordet i sig är inte viktigt för mig utan snarare syftet med det hela. Det är livets rörelse som sköter projektet, så allt man behöver göra är att andas, slappna av, och ta till sig det som kommer, vara uppmärksam på vad livet har att säga en.

Upp till toppen
Annons: