Annons:
Etikettpersonlig-hjälp-coaching
Läst 2079 ggr
parsley
2014-03-24 16:10

Obehaglig dröm om vatten

Kan någon hjälpa mig att tyda den här drömmen, så är jag tacksam. Hoppas det är OK att jag lägger in den här. Såg att andra lagt in drömmar.

Jag drömde att jag skulle göra mig av med föremål med anknytning till en viss person. Det kändes sorgligt, men nödvändigt. Jag krälade fram genom en förgiftad skog med döda träd och gifttunnor nedgrävda i marken. Mitt i skogen fanns en å. Ån hade skurit sig djupt ner i marken och stränderna var mycket branta, samtidigt som de var lösa och porösa. Vattnet var kallt och svart. Det cremefärgade skummet hade frusit till is. 

Jag kastade ner föremålen i vattnet och föll samtidigt ner i ån och tänkte att jag skulle drunkna. När jag låg där ströps vattenflödet. Personen som gett mig föremålen hade satt ner foten och dämt upp ån. Istället för att drunkna förlorade jag skinnet och låg på ån botten naken och flådd. Jag frös och det gjorde mycket ont. Föremålen hade förvandlats till rakblad och spegelskärvor. Rörde jag vid dem skulle jag förblöda. Jag tror det stod positiva saker på skärvorna.

Skogen symboliserar väl det undermedvetna och vattnet ens liv så som det gestaltar sig. Men min flådda kropp, foten, det uppdämda vattenflödet och de vassa föremålen? Vad betyder de?

Annons:
Huygens
2014-04-14 19:22
#1

Jag tror gifttunnorna var gammalt skräp som du jobbade dej av med i ditt liv.

Jag tror du var på väg att "ömsa skinn" för att gå mot något nytt och positivt, men att förvandlingen var jobbig. Förändring kan var plågsamt.

Att du var rädd för att förblöda för det "positiva" kan vara dit undermedvetnas sätt att säga att du egentligen inte ska vara rädd.

Det uppdämda vattnet kan betyda många saker, att det är en paus, eller att saker och ting står still.

Vem personen med foten var och vad denne betyder för dej, vet nog endast du. :)

parsley
2014-04-16 13:33
#2

#1 Tusen tack för din tolkning och för att du tog dig tid att svara.

Personen som satte ner foten är en mycket komplicerad individ, kreativ och konstnärligt begåvad. Det är en person som har en förmåga att lyfta andra människor och se deras potential. Samtidigt är det en person som har ett stort inre mörker och tidvis mår mycket dåligt. Personen gör också saker mot sig själv och andra som jag har svårt att acceptera.

Otroulig
2014-04-18 20:04
#3

Oj vilken stark dröm.

Små detaljer jag tänkte på, vatten brukar jag tolka som känslolivet - känslor. Sätta ned foten foten - kan det vara så att du ska sätta ned foten, säga stopp, eller markera på nåt vis? 

Det verkar väldigt motsägelse fullt - just det här med att det stod positiva saker på skärvorna och om du rörde vid dom så skulle du förblöda. Men å andra sidan så verkar det ju som att personen du beskriver är just sån. 

Spontant känns det som att det finns / har funnits nåt i ditt liv som du vet kanske inte är bra för dig, (gifttunnorna), och att du vet att du ska göra dig av med något. Inte helt enkelt val. Men precis - just det där med att ömsa skinn, som Huygen säger - en transformation som leder till något mycket bättre.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

parsley
2014-04-22 14:16
#4

Personen i drömmen är en mycket komplicerad person i verkligheten. Det är en person som är mycket andlig, kreativ och konstnärligt begåvad och har en förmåga att lyfta fram människors starka sidor. Samtidigt är det en person med kraftiga humörsvängningar, självdestruktivitet, självmedicinering och inre mörker, som är ovarsam i sina nära relationer. Gott blandas mot ont, ljus möter mörker.

Vargkvinnan
2014-05-01 22:24
#5

Min tolkning blev såhär:

Ditt medvetande vet att du behöver ta avstånd från denna person (slänga iväg sakerna) men du är rädd för känslorna (vattnet) och att du ska drunka i dom. Du känner dig naken inför den här människan och att du inte kan tala fritt runt henne/honom med rädsla för vad orden ska ha för effekt, även om dom är positiva (glasskärvorna).

Det känns som om den andra personen är den som har "makten" i erat förhållande (stoppar vattnet/känslorna) och att du om du ska stanna kvar måste få mer jämställdhet.

Att vattnet är svart kan ju vara att du inte ser dina känslor klart i förhållande till den här personen och kylan kan vara en känslomässig kyla.

Hoppas det hjälpte något :-)

Upp till toppen
Annons: