Annons:
Etikettnuet
Läst 1309 ggr
moonii
2014-02-21 22:58

Njuta av nuet

Jag har under det senaste året börjat inse att jag har ett problem som plågar mig.

Jag älskar att minnas bra minnen, och jag älskar att se fram emot saker. Jag gör alltid planer. När jag inte kommer på en bra plan får jag en inre stress och är nedstämd. Jag behöver ha nåt att se fram emot.

Men det är inte problemet. Problemet är att när jag väl gör något jag sett fram emot mycket, så är det inte så kul. Då blir jag nedstämd igen. Men efteråt när det är ett minne tänker jag ändå ''jo, det var faktiskt underbart''. 

Nu när jag insett att jag nuet inte alls är lika roligt som när man längtar eller tänker tillbaka, så har jag även insett att det finns saker jag kan göra och faktiskt uppskatta i nuet. Till exempel vakna en ledig vår dag, av att solen skiner in och fåglarna kvittrar. Eller bara ligga i solen och njuta av värmen. 

När jag ser fram emot något, ser jag det i en helhet. Till exempel ska jag till Spanien i sommar och volontära igen. Jag ser fram emot att träffa alla nya hundar, gå ut och promenera med dem, att äta god middag i solnedgången och att bara sola. MEN, när det väl är dags, kommer jag bara kunna göra EN sak i taget, och när jag tänker på det grips jag av panik. För då inser jag att det är helheten som är kul, som ett minne eller nåt att längta till - En helhet går inte att njuta av i nutiden. Ursäkta om det blev flummigt, men det är inte lätt att sätta ord på känslor alla gånger. Tacksam för svar!

Annons:
Natalieeeee
2014-02-22 11:39
#1

Har du läst något om mindfulness? Det är det du använder dig av när du gör som du skriver här: Till exempel vakna en ledig vår dag, av att solen skiner in och fåglarna kvittrar. Eller bara ligga i solen och njuta av värmen.

Det kan vara ett bra sätt att öva på att vara mer närvarande i stunden även vid andra tillfällen. Det låter som om du stressar upp dig över att mycket inte lever upp till dina förväntningar, då du jämför det du är med om med bilden du har byggt upp om hur det borde vara, istället för att vara närvarande i det som är. 

Jag är lite trött i huvudet just nu men jag hoppas att det blev förståeligt.

Upp till toppen
Annons: