Annons:
Etiketthantera-konflikter
Läst 2387 ggr
graleh
2014-02-01 15:53

Besvärlig kollega

Hej,

Jag började för ca 2 månader sedan arbeta hos en annan arbetsgivare och trivs väldigt bra, förutom en sak. Jag har ledande position i ett projekt där jag inte direkt fått någon introduktion. Det kom in en ny projektledare efter nyår och jag hoppades det skulle gå bättre med den projektledaren. Tvärtom. 

Han tillrättavisar mig och lyssnar inte på vad jag säger. Jag är den enda i projektet som inte sitter på samma ort som övriga i projektet, så de skapar massa beslut som inte når mig. Jag har lyft detta flera ggr men får inga svar. Ibland får jag bara massa "goddag yxskaft"-svar. När vi har telefonmöten och bestämmer saker, ändras besluten sedan i efterhand några dagar senare jag pratar med projektledaren eller så pratar han som om vi aldrig bestämt något. Detta är extremt frustrerande. Jag vet inte vad jag ska göra i projektet och sitter mest och gör ingenting, vilket jag lyft. Jag ställer frågor man får inga svar. Projektledaren blir sur när jag frågar saker om t.ex. hur vi ska arbeta i projektet, och säger åt mig att han minsann inte kan lösa mina problem utan det får jag lösa själv(!). Han ignorerar också saker jag säger, säger åt mig vad jag ska göra för uppgifter samtidigt som han säger "men jag kan inte göra jobbet åt dig!" etc. Fast jag sagt åt honom att jag inte bett honom göra mitt jobb, jag har bett om svar på mina frågor. Jag fattar inte vad jag ska svara eller hur jag ska nå honom. Jag kan inte göra något för att han inte ger mig svar, men när jag frågar säger han bara att det är fel arbetssätt att ställa frågor. 

Rent konkret, hur kan jag bemöta detta på ett korrekt sätt? Hur bemöter jag en arbetskamrat som ignorerar det man säger, ignorerar fattade beslut, läxar upp en och säger åt en vad man ska göra? 

Jag har försökt allt med honom och dragit in min chef och VD men han fortsätter.. 

Tips?

Tack!

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Annons:
Upp till toppen
Annons: