Annons:
Etikettpersonlig-hjälp-coaching
Läst 2725 ggr
emelie046
2013-08-07 18:48

remiss till psykologsamtal? hur gör jag?

Hej, 

det är såhär att jag snart börjar sista året på gymnasiet. Att börja på skolan var väldigt traumatiskt för mig (min sociala fobi fick sitt stora utlopp) och jag blev bortstött av både lärare och elever. Jag mådde fruktansvärt dåligt helt enkelt. Det gick så långt att jag skolkade väldigt mycket, och när jag väl varit där hände det att jag grät på bussen hem. Varje sekund jag vistades i skolan var bara så plågsam. Det var som att ha en panikångest som aldrig slutar, dag som natt. Jag blev mer och mer som en zombie, det gick så långt att jag inte kände igen mig själv längre. Jag kunde inte le. Det börjades därför diskuteras vad som skulle göras, och alltifrån ett "sabbatsår" till hemmastudier dök upp..

lösningen blev dock att jag bytte till en klass med min (enda) vän här i livet, som jag alltid gått i skolan med tidigare. h*n är i princip som en familjemedlem för mig, och det blev då lättare för mig att stanna kvar i skolan och hänga med utan att fokusera så mycket på omgivningen. 

Men det känns fortfarande extremt jobbigt. Värst är nästan att vistas varje dag i den miljö som jag mått så dåligt… de starka känslorna gör att jag minns allting som det var igår. Framförallt är det jobbigt att möta mina gamla klasskamrater i korridoren och se hur de tittar på mig…

och ja, förutom vännen jag tidigare nämn så är det ingen som direkt pratar med mig…

jag känner uppriktigt att jag inte klarar ett år till, inte utan hjälp. Jag har gått ett fåtal gånger till skolans kurator, men ja vi klickade inte riktigt.. dessutom gillar jag inte att komma ut lite tårögd direkt ut i skolmiljön. Detta årets schema har jag mycket hålor, flera timmar, och jag tror det skulle vara bra för mig att komma ifrån och prata med en psykolog nånstans då. Men hur går jag tillväga då? vad exakt är en "remiss" och vem kan få den?

Annons:
GitteL
2013-08-07 22:34
#1

Hej fina

Jag förstår dig och det som hänt sitter ibland väldigt djupt så jag rekommenderar dig att gå till Vårdcentralen och säg som du känner det och hur starkt du påverkas av detta minne. Då får du en terapeut på Vårdcentralen eller en remiss till en Psykolog som är ansluten till Vårdcentralen.

Vem som helst kan få remiss och jag rekommenderar en psykoterapeut som är dynamisk dvs Psykodynamisk terapi där du också hittar svaren inom dig så de ger ej alla svar utan du kommer fram till detta själv.

Det innebär att de hjälper dig att sätta ord på det du känner och de ger mer energi i ett möte. Det är tyvärr korttidsterapi dvs 10 ggr men vet ej säkert hur det är där du bor.

Psykologer är mer de som lyssnar och ger verktyg.

Berätta gärna hur det gått och lita på din känsla om det inte känns rätt med terapeuten så byt tills det känns rätt :-)

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

emelie046
2013-08-07 23:53
#2

tack för ditt svar, jag tycker bara det känns så obehagligt att öppna upp sig så och försöka "övertyga" en okänd om att jag mår tillräckligt dåligt för att gå till en psykolog… det här är ju i princip det mest privata jag har, och även om jag har försökt så kan jag knappt prata om det min familj, trots att vi då står väldigt nära varandra..

hur ska man uttrycka sig liksom.. och när jag väl fått fram några ord så tycker de kanske att jag bara är överkänslig och tar "platsen" från någon som skulle behöva den bättre? :/

Upp till toppen
Annons: