Annons:
Etikettmental-träning
Läst 15679 ggr
KakaN_95
2/2/13, 10:11 PM

Träna upp sitt tålamod - hur?

Jag har gått igenom två väldigt linkande händelser med ungefär 1½ års mellan rum, och har nu insett att vad dessa händelser vill lära mig är tålamod. Men jag vet inte hur jag ska kunna träna upp mit tålamod. 
Jag vill liksom må bra NU, vara hel NU, inte sen… Jag har inte tålamodet att ge saker och ting den tid det behöver.

Någon som kan komma med något tips vad jag ska göra? Sjukt less på att inte ha något tålamod, och vill ha det NU ;)

Annons:
[Ravenna]
2/6/13, 1:57 PM
#1

Ta det lugnt, du behöver inte ha så bråttom. Det sätt som du just nu möter din önskan om tålamod på gör bara att du slåss med dig själv, du arbetar mot dig själv och du kommer ingenstans på det viset. ;-)

Ett sätt för dig att öva ditt tålamod är att dra ner på det du vet stressar dig.

Hur ser dina dagar ut? Gå igenom dagen från det du går upp till du går och lägger dig och gör en journal över vad du gör, hur du tänker och känner. Se över vilka rutiner du har. Var ärlig mot dig själv.

T ex: Hur mycket sitter du mycket vid datorn, är du i stort sett alltid online, har mobilen på och med dig överallt, tv:n och stereon igång etc? Hur mycket tid har du tystnad och lugn omkring dig? Ärligt?

Dagens stressade samhälle hjälper ju tyvärr inte till när det kommer till tålamod, vi "ska" ständigt "vara på G", planera för framtiden, komma vidare, skynda oss, oroa oss, vilket inte är naturligt för oss, det är tvärtom skadligt.

Ta dig ut i naturen. Meditera. Där har du två enkla sätt att öva tålamod. Krångla inte till det mer för dig själv. Stanna upp.

När du är i naturen så sitt ner eller strosa omkring, skynda inte, du behöver inte ha bråttom! Andas, ta det lugnt och se dig omkring.

Lär dig av naturen. Titta på träden t ex. Hur gör de? Hur känns de? Lugna? Trygga? Eller stressar de på för att växa och komma någonstans? ;-)

KakaN_95
2/6/13, 3:11 PM
#2

#1 Tack så hemskt mycket!
Det var mycket smarta tankar, och när jag väl tänker efter så är det ju självklart det jag måste göra. Du sätter ord på de känslor som min kompis inte kan sätta ord på. Tack!

[Ravenna]
2/6/13, 5:03 PM
#3

#2 Varsågod! Vad bra att du känner dig hjälpt. Glad

Roamer
2/7/13, 7:20 AM
#4

Håller med ovanstående helt och fullt.

Stäng av mobil och nätverk på förutbestämda stunder ett par timmar per dag. Du måste inte alltid veta allt som händer runt om dig via elektroniken utan ta tiden för att gå ut och gå bara. Släpp tankar på vad du måste göra sen utan fokusera mer på nuet och vad du vill och behöver göra för att må bra. Allt måste inte ske precis nu för att du ska ta dig framåt utan du kanske måste ta ett par steg tillbaka och låta tiden utvisa din framtid. Tvinga dig själv att ta det lugnt och inte jäkta till nästa destination jämt.

[Ravenna]
2/7/13, 1:31 PM
#5

#4 Bra sagt Roamer.

[typellisch]
2/27/13, 8:14 AM
#6

Jag har dåligt tålamod men efter att jag skaffade valp så växte tålamodet :). Jag måste ge min hund tid att förstå vad jag vill, måste ge henne tid att få utforska världen osv. Fast alla kanske inte har råd med hund, hehe.

Andas när du känner att tålamodet försvinner helt och du blir frustrerad. Intala dig att det får ta den tid det tar för du kan inte ändra situationen så mycket förutom att ge det tid :).

Annons:
Korlis
2/27/13, 8:46 AM
#7

Det nämndes meditation och ut i naturen. Kanske, när du är ute i naturen, vill testa något som kallas mindfulness, dvs kom ut ur den mer eller mindre ständiga dagdrömmen och upplev vad som verkligen finns omkring dig (och i dig). T.ex. i vanliga fall kan du se ett träd…men du ser inte trädet. Oftast kollar vi verkligen inte, utan ser bara något och "fyller i" det mentalt, omedvetet… Tycker personligen att det är väldigt skönt att gå ut i naturen och verkligen se och uppleva diverse saker, på riktigt. Betyder inte att du måste studera små patiklar i trädet osv, verkligen inte, men lägg märke till dina intryck och håll fokus på dem, istället för att dagdrömma.

Mindfulness kan även innefatta att observera tankar och känslor, och kan vara väldigt bra… Men bara genom att observera omgivningen t.ex. i naturen och ta det lugnt… kan få oss att komma ut ur dagdrömmen. Och när vi bryter oss ur tankarna så är där inget "måste göra dittan och dittan snabbt, vill inte vänta, vill nu nu nu" eftersom det är tankar… Det är de automatiska tankarnas makt man vill få bort. När du inte har tankar som dessa, inga begär närvarande, så har du tålamod. Tålamod finns när där inte finns krav.

Upp till toppen
Annons: