Annons:
Etikettpersonligt-om-oss-själva
Läst 4523 ggr
Wand
2012-10-10 08:36

Judendom

Hej! Jag kunde inte leta fram någon sajt där jag mest passande skulle kunna dela med mig utav detta. Insatta personer får gärna bidra med sitt! I alla fall så är jag uppfödd som agnostiker, jag kan fortfarande bäst identifiera mig som detta då jag är alldeles för vetenskapligt och logiskt lagd för att kunna tro på övermänskliga historier. Grejen är den att jag räknar mig själv som judinna. Kan det låta mer fel?! Jag är inte konverterad och har inte tillräckligt att komma med för att få göra det, jag misstänker att tro till Gud är rätt viktig för att få genomföra detta… Varför räknar jag mig då som judinna? Ärligt talat så vet jag inte, det är bara så det känns, jag känner mig tydd till judendomen och vill kunna säga att jag är judinna. I många år har jag känt så här, jag tror att det började då jag var 13 och började studera religion i skolan på ett djupare sätt än i småklasserna. Judendomen känns så rätt. Måste jag konvertera för att kuna se mig själv som judinna? Om jag vill att mina framtida barn ska räknas in i judendomen ( men självfallet uppväxta med egen vilja och möjligheten till att "gå ur"), måste jag konvertera då? Jag har själv haft kontakt med en jude via blogg som sade att man alltid får konvertera om man vill - tron till Gud var mindre viktig. Andra påstår att man måste kunna påvisa en stark tro. Vilja har jag men jag kommer nog aldrig kunna tro på en gud. Man må väl ändå kunna dra sig till vilken religion man vill oavsett om man konverterar eller ej?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
GitteL
2012-10-13 14:40
#1

Hej Wand

Jag tycker inte det är konstigt att du känner så, det är många som drar sig till det folket och även religionen. Om du känner såhär så lita på detta och du kan alltid konvertera.

Du kanske har judiskt påbrå längre tillbaks i failjen, ta reda på det om du inte har gjort det.

Om Mamman är Judinna men inte Pappan så blir barnet automatiskt jude/judinna.

Följ din känsla här om det gynnar dig :-)

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Chilizera
2012-10-16 17:31
#2

Mitt perspektiv av saken är att man inte berättigat kan kalla sig judinna, eller kristen eller muslim eller vad som helst, om man inte tror på den religionens gud. Sedan kan det finnas mycket i livssättet med en religion som tilltalar, men det kan man anamma utan att konvertera. Då handlar det om värderingar och inte om tro. Anledningen till att du vill kunna kalla dig judinna är kanske bara att det är ett enkelt sätt att berätta för omgivningen om din livsfilosofi (och att sammanfatta dina värderingar för dig själv), som inte riktigt stämmer in med Svensson-sättet?

Wand
2012-10-19 11:32
#3

Hej!

Då jag skrivit detta inlägg även på andra sajter så orkar jag inte svara personligt, så detta postar jag som svar i samtliga trådar bara för att uppdatera lite snabbt.

Har pratat med judesällskapet i Stockholm och nästa konvertering för nya judar kommer hållas i september 2013, jag kommer troligen att deltaga här.

Jag måste konvertera för att få kalla mig själv judinna, så det är ett mål jag har fr.o.m nu.

Då jag berättade att jag inte har någon tro till en gud så blev de skeptiska, men jag är fortfarande tillåten att konvertera.

Anledningen till att jag vill bli judinna är okänd, det bara känns. Ungefär som när man bara VET att något är rätt för en, det går inte att sätta fingret på det. Jag är själv väldigt förvirrad över hur jag känner över detta, men jag vet att det är något jag vill göra. Så är det bara.

Vi får se hur det går.

Tack för alla svar!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Melisse
2014-12-23 20:41
#4

Hej, Jag ser att du har skrivit det här för ett tag sedan. Vad hände? Har du konverterat? Hur gick det? Jag frågor för att jag tänker göra likadan. Undrar hur processen går till. Tack!

Cida
2016-08-03 10:39
#5

Undrar också!

Upp till toppen
Annons: