Annons:
Etiketthantera-konflikter
Läst 4699 ggr
[Zlarviig]
8/22/12, 5:14 PM

Hantera ilska

Hej. Jag har letat lite efter tips, men hittar inga. Det är så att jag är en tjej på 16 år, och jag har en storebror på 18 år. Vi bråkar ofta, det är alltid hans fel, inga undantag. Senast idag bråkade vi, han sa att jag hade ätit upp massor av grejer som han ville ha, fast jag inte hade ätit någonting på hela dagen. När jag försvarade mig blev han helt galen, han skrek att jag ljög och att det alltid är jag som gör sådant. Han börjar skrika och säga att han ska slå ihjäl mig om jag inte slutar ljuga, vilket är svårt eftersom jag redan talar sanning. Först hamnar jag i chock och vet inte vad jag ska säga, sen efter ett tag blir jag så arg att jag bara vill kasta och ha sönder allt jag får tag på. Eftersom jag är smart nog att veta att jag inte ska göra det så försöker jag låta bli. Istället blev det så att jag stoppade in naglarna i armen och klämde åt så hårt jag kunde, jag var nära att kasta min mobil i väggen, har flera hål i dörrarna på grund utav det. Jag blev så arg så att jag börja gråta, skaka, gnissla tänder och blev helt varm så det kändes som om jag brann. Nu efter ett tag så kände jag att det gjorde ont på armen, och då såg jag att hela armen var blå där jag hade klämt åt, och det var stora svullna märkenoch rivsår från naglarna. Min mamma har alltid tyckt synd om min bror så han har inte fått en ordentlig uppfostran, han får säga vad han vill till och om mig, men hon bryr sig inte för han är äldre och han vet bäst. Jag behöver tips för att kunna undvika att vi börjar bråka i framtiden, har tänkt flytta ut så fort jag kan. Och jag behöver tips för att inte bli så arg, eller ett sätt att bli av med ilskan. Förlåt för ett långt inlägg, behövde skriva av mig lite också. Mvh Jessica

Annons:
Sanni87
8/22/12, 5:22 PM
#1

Det där låter inte ett dugg kul. Känner dock igen mig, men i din brors sits. Småsyskon får ta mkt skit. Men när den här situationen uppstod, då du talade sanning med ha ute trodde dig, kunde inte någon av era föräldrar rycka in? Bråk där det står ord mot ord brukar sluta med katastrof. Din bror verkar ses lika arg som jag va i tonåren.

[Zlarviig]
8/22/12, 6:45 PM
#2

#1 Min mamma är mer eller mindre rädd för honom, hon är väldigt liten och dessutom MS så hon kan inte försvara sig, jag vet att han aldrig skulle röra henne, men det vet inte hon. Min pappa bor inte här, bara varannan helg, om han skulle ha sett det här skulle han säga åt honom, men han skulle inte bry sig. Han har alltid sagt att allt han tycker om är hans, till och med mat som mamma har köpt till alla, säger han att om vi tar av det så slår han oss. Min lillasyster vågar aldrig erkänna, så jag får även skit för det hon gör. Och jag blir till och med sur ifall jag hör hans musik efter att vi har bråkat.

Sanni87
8/22/12, 7:01 PM
#3

Det är klart du blir sur, man känner ofta avsmak för den personen som gjort en upprörd och behandlat en orättvist.

Hur skulle det gå om du tog upp detta med din bror när ni inte bråkar? Och kanske försöka bli vänner?

[Zlarviig]
8/22/12, 7:17 PM
#4

Vi är vänner annars, det är bara när han tycker att jag har gjort nånting som vi bråkar. Han kan bli vansinnig för småsaker, om jag tittar på mitt favorit program på tv, kan han komma in och säga att han ska titta på fotboll, och om jag säger emot blir han hysterisk och man vågar inget annat än att springa iväg och slå sönder nånting. Han bestämmer alltid vad jag ska göra, för ingen vågar säga emot. Min hund brukar skälla på honom när han kommer för nära eller skriker på mig, för att hon vet att jag är rädd för honom. Och då skriker han på henne, och då blir jag ännu surare. Jag vet att det är normalt att jag blir sur, men jag vill inte bli så sur att jag skakar, svettas och gör illa mig själv eller slår sönder något. Om jag kunde skulle jag springa in i hans rum och strypa honom, men jag kan ju inte slå honom, så då slår jag sönder något annat.

Uncle Thomas
8/22/12, 9:00 PM
#5

Skitjobbigt då man inte ens har det harmoniskt i bostaden, så inte konstigt att du blir arg, speciellt då det inte "bara" är bråkigt utan även orättvist.

En mycket jobbig tid kvar, men du tänker bra, så du kommer nog att komma ur det helskinnad, Vet inte när du räknar med att kunna flytta. (Om inte din bror flyttar iväg tidigare.) Kan det vara ett alternativ att flytta till din pappa, för att korta ner tiden du behöver vara kvar?

Har du funderat på att träna någon kampsport? INTE för att slåss mot din bror, utan för att antingen avreagera dig eller för att, som i karate, så går mycket av träningen ut på att få inre ro.

Sanni87
8/22/12, 9:17 PM
#6

Funderade på samma som föregående, finns det plats hos din pappa? Om inte annat kanske dom får upp ögonen om du vill flytta. Inser allvaret.

Annons:
retep
8/22/12, 9:45 PM
#7

Hej Jessica! Som jag ser det så är det din bror som har problem! Ditt problem är hur du skall undvika hans ilska och själv slippa att bli arg och sur. Som det nu är så blir du provocerad och reagerar med at försvara dig. Om du i stället tar hand om dig själv och utvecklar din självkänsla, din självkännedom. Då kan du få styrka och självförtroende i dig själv, så du kan avstå från att försvara dig. Lämna honom med sin ilska och gå iväg och gör något annat. Tänk på att din brors ilska och frustration får näring av att du reagerar som du gör! Så försök att behålla ditt lugn och välj att göra på något annat.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Zlarviig]
8/22/12, 10:21 PM
#8

#5 #6 jag hade tänkt flytta till det gymnasiet jag har planerat att gå på, om ett år. Har precis börjat om 9:an så jag kan inte heller , han bor för långt bort från skolan, och han jobbar natt som väktare så han sover hela dagarna och jobbar hela nätterna. Jag har sagt åt mamma att hon ska prata med min bror om att flytta, men hon vill inte det och inte han heller. Jag har funderat på kampsport, men det är för dyrt. Men jag skulle nog kunna köpa någon sorts boxnings säck? #7 Jag har faktiskt riktigt dåligt självförtroende, kan det bero på det här? Jag har försökt att inte bry mig, men antingen blir han sur för att jag inte svarar. Och jag KAN verkligen inte erkänna (eller rättare.sagt ljuga) att jag har gjort det han anklagar mig för. Jag har alltid blivit anklagad av alla i familjen om det har hänt något eller något försvinner, jag klarar inte av att bli anklagad för något jag inte gjort.. Tack för att ni förstår mig!

Uncle Thomas
8/23/12, 10:41 AM
#9

#8 Är det dyrt att gå med i en förening, som sysslar med kampsport, om man är ungdom??

Föreningar brukar få bidrag från kommunen för att ordna aktiviteter för barn och ungdom. (Vi höll på med annat än kampsport, men då jag ledde en förening tog vi 25 kronor per år för ungdom.)

[Zlarviig]
8/23/12, 11:04 AM
#10

Oj, jag vet inte, jag har kollat runt förut och då kostade de flesta från jättemycket, ungefär runt 800 kr. Jag ska prata med mamma om det, eftersom min bror får gå på gym så borde hon ju låta mig göra något också..

Uncle Thomas
8/23/12, 11:16 AM
#11

#10 Var 800 för en typ kurs, eller ingen skillnad på avgiften mot vuxna?

(Normala gymträningar är mycket dyrare. Sådant ger kommuner inga ungdomsbidrag till. För att det ska kunna bli det, måste det vara t ex minst 5 ungdomar i samma aktivitet. (Olika regler i olika kommuner.)

[Zlarviig]
8/23/12, 1:55 PM
#12

#11 jag vet inte, jag tror att det var för en kurs. Min bror betalar en del av gymkortet, fast han får sitt studiebidrag, men jag får bara lite månadspengar. Jag har sagt flera gånger att jag vill börja på gym eller tex kampsport, men det blir aldrig av.

Uncle Thomas
8/23/12, 3:37 PM
#13

Det förklarar varför det kostade mycket.

(Kurser ger inte kommunerna stöd till (utom en del till ungdomsledarekurser.)

Annons:
[Zlarviig]
8/24/12, 7:01 PM
#14

#13 okej, så jag ska leta efter föreningar som har sånt? Vet du om det finns något i närheten av södra Stockholm?

Uncle Thomas
8/25/12, 12:06 PM
#15

Ja, idrottsföreningar brukar bara kosta lite (utom några dyra som t ex hockey och golf, som behöver dyr utrustning/plats.)

Vet ingen där, men det finns det säkert. Det är vanligare på "värstingområden" som t ex Skärholmen. (Kommer inte taekwondosnubben, som var på OS från södra Stockholm?)

Tror boxningsklubben Linea ligger på Södermalm, men du menar längre söderut va?

Kommuner brukar ha register över föreningar.

Eniro.se kan det syå på, men där står nog inte alla.

(Fast jag tror det är bättre att du gör annat än taekwondo t ex boxningsträning UTAN matcher, eller helst karate, eftersom bra sådana föreningar tränar mycket mentalt.)

[C Stark]
9/27/12, 9:41 PM
#16

Boxningsklubben Linnea ligger långt långt över 800:-
Kampsport ligger runt 1500 - 2000:- per termin i stockholm.

Uncle Thomas
10/2/12, 6:44 AM
#17

Hörde nyligen på TV att stödet från kommunen är MYCKET olika i olika delar av Stockholm typ 5 gånger mer i högsta än i lägsta. Järfälla hade fattat att kommunen TJÄNAR totalt på att höga stöd, för det ger mindre sociala problem, så de har högsta stödet.

#16  Har de inte olika medlemsavgifter för olika åldrar? Kommuner brukar ge stöd för ungdom, men inte för vuxna, så rimligtvis bör det vara stor skillnad på medlemsavgiften.

Och det borde (egentligen) kosta mindre om man bara går på "grundträning" så man inte behöver så mycket plats som matcher/sparring tar.

Chilizera
10/4/12, 8:04 PM
#18

Låter som en jättejobbig situation! Ofta brukar det vara väldigt skönt i längden bara att få prata av sig om skiten, även om man inte får så mycket förändring, du kanske kan ta kontakt med kurator eller något sånt i skolan? En utomstående kan hjälpa till att ge perspektiv på saken så man lättare kan hantera jobbigheterna.

[Zlarviig]
10/4/12, 8:47 PM
#19

Tack allihopa för svaren! Här om dagen fick jag låna en boxningssäck av en lärare på skolan så att jag kunde avreagera mig lite, det slutade med en svullen handled och träningsvärk i hela högra sidan.. Men vi har "må bra" lektioner i skolan och där kan man välja bl.a karate. Jag ska välja det, då kommer jag att ha det resten av året och efter det flyttar jag förhoppningsvis. Snart ska han sova borta i en vecka så då slipper jag h onom iallafall lite.

Upp till toppen
Annons: