Annons:
Etikettnuet
Läst 3025 ggr
stillness
2012-05-24 17:06

Eckhart Tolle om ekonomi kollaps och vad att göra

Eckhart Tolle förklarar här den kommande/pågående världs kollaps av Ekonomin och hur vi kan vara i Nuet och inte gripas utav rädsla

Många människorslivssituationer kommer att dramatiskt att förändras och förändras nu ofta genom  förlorade jobb etc

och detta kan vara "väldigt prövande" men kan bli en nyttig Utveckling för personen i fråga om vi väljer NUET och inte rädsla, som detta samhälle är väldigt fockuserat på via TV,MEDIA , TIDNINGAR.

En Tid av utmaningar Nu kan vi andvända vår kreativitet,fantasi

att vara en förändring vi vill se i världen

Se utan för boxen/systemet hitta lösningar

Handla av din lokala bonde, odla eget

skapa nätverk jobba tillsammans etc för frammtida utmaningarna

Annons:
[Ravenna]
2012-05-26 15:00
#1

Tack stillness, detta är en bra video med Tolle. Viktigt budskap i dessa tider av stora förändringar.

När vi inte längre vet, när vi känner båten gunga och plötsligt inser att allting är förändring, att det inte finns något status quo, inget att hålla fast vid samtidigt som vi inser att vi på grund av den vetskapen inte kan förlora något - då kan det ske mirakel.

Det är då som livet får ett helt annat värde, vi ser vilken oerhörd gåva det är att leva, att vara livet. Varje andetag får då en betydelse och kan upplevas som den sötaste av frukter.

Det är också nu som vi ser det stora i det lilla och det lilla i det stora.

"As above, so below, as within, so without."

Och nu finns alla möjligheter. :-)

stillness
2012-05-27 11:53
#2

your welcome :)

inget att hålla fast vid samtidigt som vi inser att vi på grund av den vetskapen inte kan förlora något - då kan det ske mirakel.

Har du lust att förklara lite närmare om detta?

Has above so below ligger det mycket i känner jag.

handlar med om att omfamna Nuet som det är  för det är

vad som är liksom, kan låta som en paradox ibland men så verkar det vara är min erfarenhet?

[Ravenna]
2012-05-29 13:33
#3

"inget att hålla fast vid samtidigt som vi inser att vi på grund av den vetskapen inte kan förlora något - då kan det ske mirakel.

Har du lust att förklara lite närmare om detta?"

Eftersom vi, i sin sanna betydelse, inte kan "äga" något (hålla fast vid något som är förgängligt, som allting är) finns det heller inget för oss att förlora. Det är som att försöka hålla fast sand, den rinner alltid mellan fingrarna. Vi kan inte hålla fast i något, allt är flödande levande energi.

Vi kan inte förlora något, eftersom vi aldrig "ägt" det. Vi kan t ex inte förlora livet, eftersom vi aldrig ägt det, aldrig haft det. Vi är det, vi är livet. Det vi är kan vi aldrig förlora.

Jag kan beskriva det som en metafor.

Det vi är, är som en blank och stilla vattenyta, fullkomlig, den innehåller allt och inget. Så krusas vattenytan av något; en tanke, en känsla, en upplevelse. I nästa stund är krusningen borta och ytan är stilla och blank igen. Har vattnet ägt och förlorat något?

Eller som en spegel. Kan en spegel säga sig äga det den reflekterar? Är inte spegeln alltid en spegel oavsett om den reflekterar något eller inte? Kan en spegel förlora något den aldrig ägt?

stillness
2012-05-29 18:06
#4

Woaw djup beskrivning, skall ta in det låta det sjunka in, väldigt bra symbolik

stillness
2012-05-30 08:20
#5

Ravenna: Lever du dagligen i den identiteten? det vill säga peace, Nuet likt Eckhart Tolle o andra upplysta?

Har du fått det du skrev bekräftat för dig så att säga ?

man kan läsa om honung etc men när man smakat det då vet man vad det är o känns.

:)

[Ravenna]
2012-05-30 16:22
#6

Det jag skrev är det jag själv upplevt, ja. Ibland kan det vara svårt att beskriva mystika upplevelser med ord, då fungerar metaforer och liknelser bra tycker jag.

"Lever du dagligen i den identiteten? det vill säga peace, Nuet likt Eckhart Tolle o andra upplysta?"

Jag är jag. Jag lever alltid i Nuet, eller rättare sagt: jag är Nuet. Jag är alltid nu och alltid jag. Oavsett vilken tillfällig upplevelse jag har. Jag är här innan det uppstår en tanke eller känsla inombords och jag är här när den avtagit. Jag är först och sist. Upplevelser kan komma och gå, men jag är.

Friden och den inre stillheten innebär inte att jag inte upplever krusningarna på ytan mer eller mindre starkt och kan tillfälligtvis gå in i dem och bli dem, för att sen släppa dem. Det blir lättare och lättare att släppa taget dock, har jag märkt.

Jag vet inte hur Eckhart Tolle lever och upplever, det vet han bara själv och jag lever inte som han eller någon annan, utan som mig. Men vi talar från samma källa, det är därför jag förstår vad han menar.

Annons:
stillness
2012-05-30 18:31
#7

Okej då förstår jag!

vårt intellekt kan ju inte riktigt greppa detta nuet liksom its beyondo beskriva, men som tolle o liknande kan liksom vara i nuet i nästan som extas som en drog, när man identifierar sig med sin själ.

tex åldrandet skall visst bromsa när man är i från vårt sanna jag, istället för mer intellektet.

får man fråga vad för böcker du har läst för din upplysning?

Namaste

[Ravenna]
2012-05-31 11:48
#8

Jag ser att du gärna använder ordet upplysning, jag vill bara säga att jag inte kallar mig själv upplyst.

Faran med att använda ord som upplyst om någon, är att man dels kanske tror att den personen har nått någonstans, ett slags mål. Man sätter sen upp det målet för sig själv och ger sig iväg på jakten efter det man tror någon annan har "uppnått". När allt som finns är nu och du är redan framme. ;-)

Det bildar också en kategori. Kategorin Upplysta. Jag tillhör egentligen ingen kategori alls, om något så sker det så när man vaknar (vilket är en beskrivning jag hellre använder), att man ser att man inte tillhör någon särskild "grupp", "kategori", "typ". Jag är det jag är. Enkelt va? :-)

Jag har läst Eckhart Tolles The Power of Now som betydde väldigt mycket eftersom den bekräftade min upplevelse (min inre kropp, som Tolle beskriver det, vibrerade vid varje ord när jag läste den!). Jag har också läst Byron Katies Älska livet som det är.

Alldeles innan (bokstavligt talat) jag hade en stark upplevelse av uppvaknande (de har varit flera) hade jag läst något om grekiska filosofer, tror det var Parmenides och Empedokles.

Namaste.

stillness
2012-05-31 12:42
#9

Du har så rätt, vårt Ego vill gärna söka identiteter i form av etiketter etc

Och det är roligt att man så gärna vill glömma nuet, likt enslöja framför oss ocht vi fastnar in the mind.

Samma här vissa böcker är verkligen levande (levande ord) kanske det som menas med ordet i biblen Living Water Levande vatten.

det är så fräckt med att man verkligen kan hitta visdom saker som klingar med vårt inre så att vi blir påminde, antar att dessa är gjorda ur ett sådant NUET harmoni tillstånd tex böcker,viss musik? att de pekar beskriver en känsla som vi själva sedan kan uppleva som så underbar.

Ja the power of the now är väldigt stark, väldigt så som man tänker och känner för många saker. Ja Byron Katie läser jag nu och iaktar mina tankar om mycket, tog ett tag innan jag hajade henne men om man säger som hon i "The Work" om man vänder på det så är ju mycket i oss själva , jag vet jag gjorde en lista ang min mamma

och jag kom på mig själv jag bara satt och skrattade, ett skratt som var fyllt av tårar jag grät för det va något djup som lite tog över kunde ej sluta, jag tror detta var någon rening,

jag insåg blixtsnabbt att det jag dömde var min egen brist så att säga.

Viktigt att påminna sig om det då vi lätt fastnar i våra känslor så lätt och många negativa (egot) i guess

:)

szirius
2012-06-01 20:47
#10

Härlig tråd att läsa - tycker mkt om både Tolle och Byron KatieGlad

LivetochLyckan
2012-06-14 23:02
#11

Härligt! Och oh yes! Vi utmanas i att känna tillit big time nu. Att leva i nuet och släppa kontrollen. Det är knappt att vädret går att förutspå längre;).

Upp till toppen
Annons: