Annons:
Etiketthantera-konflikter
Läst 5204 ggr
Yeahsussu
11/6/11, 7:00 PM

Har han storhetsvansinne?

Hur handskas ni med personer som alltid ska ha rätt och verkar ha någon form av stohetsvansinne?

Jag har en "vän" som jag genom min hobby träffar ibland. Han ska alltid argumentera om småsaker och debattera om bagateller. Känns som att han vill argumentera för argumenterandets skull.

Häromdagen när vi pratade nämnde jag min nya höstjacka som jag hade på mig. Då säger han "Ah, jag klär mig dock alltid snyggt och stiligt. Det har visat sig öppna en hel del dörrar för mig och ger ett bra intryck". Kul för dig liksom.

När det gäller pengar blir han rätt jobbig. Han ska ofta stoltsera med hur mycket han sparar och vad mycket pengar han kommer ha efter X antal månader pga sitt sparande. Han berättade om ett jobberbjudande som han eventuellt kommer få inom firman. "Jag har mycket kunskaper inom detta område och jag har gjort flera projekt som jag blivit hyllad för. Får jag dethär jobbet kommer ju min lön att skjuta i höjden, inte för att jag behöver det, jag tjänar ju redan X i månaden". Lite roligt med tanke på att jag tjänar en hel del mer än vad han gör och det vet han om, haha!

En gång berättade jag om min vän som tjänar riktigt bra i månaden men som inte skryter det minsta om det och är väldigt anspråkslös. Jag berättade hur löjligt jag tycker det är när vissa (med betoning på vissa, haha) ofta ska poängtera åt andra vad de har i lön. Men då tyckte han att det ju kanske är så att den som ska poängtera åt andra vad han har i lön kanske inte anser att han skryter utan det är bara ett vanligt tankesätt hos personen. Där försöker han rättfärdiga sig själv lite.

Sen ett sista exempel. Vi stod i en grupp och snackade och den ena personen hade en chihuahua hund. Jag berättade att min kusin hade nyligen skaffat en sådan hund. Då kläcker han ur sig "Vad kul! Det var väl inne för sisådär 5-6 år sedan att ha chihuahua?".

Det värsta är ju att han vet väldigt mycket och har en långa utbildningar bakom sig. Ifall jag tycker lite annorlunda så försöker han vinkla det till att det är jag som är dum i huvudet bara för att jag tycker så. Han ska ofta debattera om politik, vilket jag inte är ett dugg intresserad av och det har jag sagt åt honom, men han ska ändå visa hur mycket han kan och pracka på mig sina åsikter fast jag inte bett om det.

Han är nästan fanatisk vid att alltid ha rätt. Hans ego är nånstans dit högt uppe. Hur handskas man med såna personer? Bara stå tyst och låta han prata på? Känns som att han bara vill visa hur smart han är så att han kan öka sin sociala status och anseende.

Skulle gärna berätta åt honom hur jag tycker han beter sig, men vill ju göra det på ett schysst sätt också. Any ideas?

Annons:
[rore]
11/7/11, 7:46 AM
#1

#0

Hej du!!

Människor med denna personlighet kan "man" lätt irritera sig på. Känslan blir ju lätt att denna vill "jag" minsan sätta på på platsRynkar på näsan.

Men i själva verket så fungerar det sällan bra. Det väcker bara starkare känslor av motstånd som har en tendens att eskalera i meningsutbyten som drar onödig energi.

Att bli en betraktare av sina egna känslo reaktioner i dessa situationer är oerhört lärorikt.

Att försöka låta bli att jämföra och värdera kan vara väldigt svårt till en början. Men jag tror ändå att det är viktigt att fråga sig själv:

Vad är det som väcks inom mig?

hus-musen
11/8/11, 4:11 PM
#2

Det finns människor som bara är sånna, antingen talar man om för dem att tyvärr jag är inte intresserad av att diskutera saken med dig och jag kunde inte bry mig mindre. Var god kom tillbaka när du har något intressant att tala om.

Eller så får man trycka till dem. Kan vara väldigt svårt eftersom sånna personer sällan vill ge sig. Efter att de har fått erkänna sig slagna blir de antingen jättetrevliga eller så avskyr de dig för all framtid, allt beroende på hur man gör och hur bra de kan ta saken.

Eller så ignorerar du personen.

Många vill hävda sig, kan bero på många olika anledningar. De vill ha en plats i vänskapen och tror att man måste hävda sig då, de är osäkra, de har aldrig fått lära sig hyfs, de kan ha en social funktionsnedsättning, psykiska problem osv.
Har du satt dig ned och pratat med honom om hur du uppfattar att han beteer sig?

Qui dormit, non peccat

 


Upp till toppen
Annons: