Annons:
Etikettmental-träning
Läst 1372 ggr
[Inavis]
2011-09-14 21:33

En gång bäst alltid sämre

Hej!

Jag undrar hur man som en tävlingsinriktad människa hanterar att inte längre vara bäst?

Tidigare för några år sedan hade jag en topp där jag kände mig oövervinnerlig, allt gick bra inom sport, inom studierna, det sociala. Allt gick bra då och jag kände mig som flera mil före alla andra, många undrade hur det var möjligt.

Nu så är jag inte lika tränad för jag har inte tid, studierna går bra och jag är snart klar, men jag är inte längre bäst inom egentligen någonting.

Och de som kände mig tidigare, som jag fortfarande har kontakt med inkl min familj, väntar på nästa stora genombrott men det kommer inte. Jag hade aldrig kännt mig så omotiverad om det inte var en lång uppförsbacke mot där jag var innan. Jag försöker hålla mig undan vilket absolut inte är jag, men hade ingen förväntat sig extrema resultat hade det gjort saker lättare.

Och att börja om från noll går lixom inte, så det händer ingenting. De som jag lär känna nu för tiden försöker jag berätta så lite om mig själv som möjligt för, det känns bara som ett misslyckande och det är lika bra att folk tror jag är kass från början, fast det går emot allt jag tror på.
Jag försöker satsa på att bli bra inom något nytt och helt annat men det finns alltid någon som är bättre, och min kapacitet verkar aldrig räcka.

Men kan det vara så att man bara har en topp i livet? jag är inte så gammal heller, men för gammal för att inom sport gå på en ny gren t.ex.

Hur gör man?

Annons:
[rore]
2011-09-17 18:03
#1

Hej Inavis!

Kan inte låta bli att undra när jag läser din text: För vems skull vill du vara bäst?

För din egen? Eller för andras?

Jag tycker mig läsa mellan raderna att du känner det som att du inte uppfyller omgivningens förväntningar av dig,,

Vilka förväntningar/ drömmar bär du på inom dig själv?

När du finner svaren på det, så kommer också motivationen till dig utan någon större ansträngning.

Det kommer alltid att finnas de som är bättre och de som är sämre i vissa saker.

Varför inte bara acceptera dig själv för den du är. Utan krav på prestation?

Upp till toppen
Annons: