Annons:
Etikettdrömmar-drömtydning
Läst 2332 ggr
intressant
5/22/11, 12:59 PM

Alltför hänsynsfull

Drömde att jag körde bil på en smal väg plats för en bil.

Upptäckte en mötande bil och en del oro infann sig. Jag hinner se en liten avsats som jag svänger in på. Men jag har ingen koll när jag backar in på den lilla lilla avsatsen minns att jag tänker nu är det

slut på livet bilen kommer ramla ner i ravinen bredvid.

Tänker varför är jag så hänsynfull till ingen nytta. Bilen jag trodde skulle möta mig möter aldrig min väg sen visade det sig.

Vad ska till för att jag ska sluta ta hänsyn till andra människor?

När jag tar hänsyn så glömmer jag mig själv?

Hänsyn är alltid fel?

Vad är hänsyn och vad är inte hänsyn?

Hur blir allt lättare utan hänsyn?

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Annons:
[rore]
5/23/11, 10:52 AM
#1

#0

Intressant!

Jag omformulerar dina frågor och skriver i Jag form:

Vad ska till för att jag ska sluta ta hänsyn till andra människor?

Vad ska till för att jag ska ta hänsyn till mig själv?

När jag tar hänsyn så glömmer jag mig själv?

Vilken rädsla ligger bakom, som gör att jag glömmer mig själv?

Hänsyn är alltid fel?

Är hänsynen mot mig själv felaktig?

Vad är hänsyn och vad är inte hänsyn?

Att ta hänsyn är för mig att tillmötes gå andra människors önskningar och behov. Men samtidigt så behöver jag ta hänsyn till de känslor/tankar som dessa väcker inom mig och ta ansvar för dem.

Vill jag eller vill jag inte?

För om jag inte vill, men gör ändå,, så handlar det inte om hänsyn. Då handlar det om att inte våga sätta gränser, som i sin tur väcker en känsla av bitterhet. För att vi väntar på något slags erkännande från andra.

Hur blir allt lättare utan hänsyn?

Blir verkligen allting lättare utan hänsyn?

Vill jag leva ett liv utan hänsyn till mig själv och andra?

Ja, det blev kanske mer frågor än svar, men kanske är de värda att titta närmare på,, så tänker jag.

intressant
6/8/11, 7:26 PM
#2

thanks

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

[rore]
6/9/11, 7:06 AM
#3

vassego,,,,

Sindylina
6/14/11, 9:34 AM
#4

Mitt samvete kan göra mig "galen". Ibland önskar jag att jag inte hade ngt. Igår tex var jag lite kort mot min svärfar som trängde sig på (tycker jag, vi bor grannar o det är inte alltid så roligt/lätt).

Han uppfattade min bakomliggande ton o gick härifrån på direkten. Jätteskönt tyckte jag men så kom det förbannade samvetet som ett brev på posten. Så gick jag o ältade mitt uppförande o mådde dåligt i flera timmar efteråt.

Senare på eftermiddagen bad han om hjälp med att hänga tvätten. Jag ville inte hänga hans tvätt. Tycker att han kan göra det själv eller eller också kan hans son hjälpa honom med det när han kommer fr jobbet. Jag brukar säga till mitt eget försvar att jag har valt att leva med min sambo, inte med min svärfar. Jag har inga skyldigheter jämtemot honom. Eller? Har jag det? Detta samvete…

I vilket fall plågade samvetet mig för den ohängda tvätten till o fr hela kvällen o gör det fortfarande.

Ska tillägga att min svärfar är väldigt gammal, lite skröplig, hans fru är bortrest o han ser ut att ha det så långtråkigt.

Fridaaaa
6/14/11, 9:42 AM
#5

Man ska alltid visa hänsyn, speciellt i trafiken :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[resande71]
6/14/11, 1:48 PM
#6

#4

Varför ogillar du din svärfar?
Får du svar på de frågorna så kanske du förstår varför du inte vill hjälpa honom. Det är alltid roligt att hjälpa människor man tycker om och mindre roligt med dem man ogillar. 
Att säga nej är alltid okej så länge man väljer bort skuldkänslan över att man faktiskt sa nej. Det är inte kul att gå runt med dåligt samvete efteråt för att man nekade någon annan hjälpen.

Bestäm dig för att du FÅR säga nej.
Skuldkänslan du föder inom dig själv beror endast på att du FÖRBJUDIT dig själv att säga nej. Att gå emot ett inre/yttre förbud ger genast dåligt samvete. Det du tillåter dig själv ger dig inga onda känslor.

Basera allt på vad DU tycker känns bra och rätt för dig och inte baserat på vad andra anser dig vara. Är du snäll i dina ögon - så är du snäll.
Sen kan andra komma och säga vad de vill om den saken. Reglerna sätter du upp själv - ingen annan kan göra det åt dig.

Annons:
intressant
7/4/11, 1:25 PM
#7

säg bara ja om du har lust…..:-) och inte får dåligt samvete

detta dåliga samvete vad är dåligt samvete och vad är inte dåligt samvete?

gäller även alla områden i livet ;-)

Vilka är de oändliga möjligheterna?

Vad mer är möjligt än uppgivenhet,värdelöshet?

 

Upp till toppen
Annons: