Annons:
Etikettrelationer
Läst 2232 ggr
[loveyourchaos]
2011-03-29 22:09

Personlig utveckling och relationer

Vid jul/nyår så hälsade en god vän till mig på här i stan (hon bor utomlands sedan ett antal år tillbaka) och jag fick en aha-upplevelse kan man kort och gott säga under de veckor hon var här. Varför det blev så var för att det var riktigt länge sedan jag mådde så bra och kände mig glad.

Efter att hon åkt hem började jag ifrågasätta hur jag själv levde, vad jag mår bra av, vad jag gjorde med min tid, vad jag åt. Ja, i princip ALLT. Det slutade med att jag bestämde mig för att provflytta till min vän nu i höst under ett halvår, har blivit vegan, och ska börja trappa ner på arbetstimmar med start nu i april. Jag ska även lägga mina universitetsstudier på hyllan, dock ska jag gå klart den här terminen. Jag har börjat ha mer ego-tid, i form av att ta hand om mig själv, att ta det lugnt och jobba på självkänslan. So far so good.

Dock har jag nu på sistone även börjat ifrågasätta de relationer jag har, främst vänner. De vänner jag har är ett par stycken som jag känt i flera flera år och vi har under dessa år haft riktigt skoj och umgåtts ofta (flera dagar i veckan). Sedan en tid tillbaka så träffas vi kanske varannan månad, som högst, på grund av att de har seriösa förhållanden (har själv varit singel i ca tre år) och heltidsjobb. Vi lever helt enkelt olika liv! Innan min aha-upplevelse så tänkte jag inte så noga på detta, men nu tycker jag att det är tråkigt (är nästan bara jag som tar initativ till att träffas) eftersom vi ses så sällan.

Detta resulterar i att jag numera känner mig väldigt ensam från och till. Det enda jag ser framemot är min flytt i höst, dock vill jag ju ta vara på min tid här och vara nöjd.

Jag vet inte hur jag ska hantera de här relationerna. Ska jag låta dem vara och helt enkelt stå ut med denna ensamhet till i höst?

Annons:
[resande71]
2011-03-29 23:36
#1

Din öppenhet för den nya stora förändring som står för dörren i ditt liv gör kanske att du mer reflekterar över det du nu kommer släppa taget om.
Som du berättar så har du inte tänkt på detta med dina vänner tidigare förrän nu, när det är dags att gå vidare mot nya mål.
Nu ser du tydligt vad dessa vänner tillför dig och vad de betyder.
Om du nu känner dig ensam så kanske sanningen är den att du redan gjort det under en tid fast inte sett det så tydligt.

Är du trött på att det bara är du som tar initiativ i er relation så kanske det är dags att finna nya vänner?

Endast du själv kan avgöra om du vill ha allt som det är eller om du vill göra en förändring.

Antingen kan du njuta av dina gamla vänners bekantskap och släppa tanken på att det är du som tar initiativet, den tid du har kvar i landet, eller så ger du dig ut och finner nya bekantskaper.

Vad spännande att du ska flytta utomlands och att du börjat ge dig själv mer tid! Skrattande

Skogshumblan
2011-03-30 08:27
#2

Så spännande vändning ditt liv verkar ta! Håller med Lena i att du nog redan känt dig ensam i de relationer du har och som du känner är ensam om att hålla igång. Personligen tror jag inte att du vare sig ska eller behöver oroa dig för hur du ska göra med relationerna. Låt de helt enkelt vara. Är dina vänner intresserade och bryr sig om dig kan de gott höra av sig. Tänk inte på det som varit för mycket om det gör dig ledsen utan ta de lärdomar livet gett dig och gå vidare mot nya bekantskaper och vänner.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[loveyourchaos]
2011-03-30 21:28
#3

Tack för era svar!

Nej, jag tror inte att jag ska göra en stor grej av det hela med mina vänner. Det som har hänt är mitt förhållningssätt till dem och jag frågar mig själv vad jag får ut av vänskapen? Jag har varken ork eller lust att få ett negativt avslut, eller avslut överhuvudtaget, utan mest försöka att ta det som det kommer, fastän det ibland känns tungt.

Upp till toppen
Annons: