Annons:
Etikettsjälvkänsla
Läst 12315 ggr
DinJejja
10/29/08, 2:56 PM

Hur gör man för att tycka om sig själv?

Jag mår inte bra, ser inget positivt med livet.. :( 

Hur gör man för att tycka om sig själv? Hur gör man för att bli nöjd och våga ta för sig av livet? Hur gör man för att må bra där man är?

Annons:
Tunrida
10/29/08, 7:24 PM
#1

Hej DinJejja!

Mitt råd är:
Ta reda på vem du är och det gör du genom att titta på vad som är falskt och vad som är sant.

Vad menar jag med det? Jo, vi har nämligen alla en "röst" i vårt huvud som säger det ena och andra om oss själva, om andra, om livet. Ja, om allting vi upplever faktiskt, för inget undgår denna inre röst i huvudet.
En slags inre kommentator, som kommenterar allt och säger hur saker är eller borde vara. Det är våra tankar det och det är de som får oss att må dåligt.

Så kan du börja bli medveten om vad det är du säger till dig själv, vilka tankar som hela tiden poppar upp i ditt huvud, så är det en bra början.

En bra start kan kanske vara att skriva ner vad du tycker om dig själv och ditt liv. Det är nämligen dina tankar som du skriver ner och när du ser dem på papper, kan du lättare få en bild av vad du faktiskt säger om dig själv.

Sedan kan du börja undersöka om det du säger till dig själv verkligen är sant. För vi tar väldigt mycket som sanning utan att utforska det först.

Kram till dig!

DinJejja
10/29/08, 7:28 PM
#2

De låter klokt. Ska försöka skriva ner hur jag ser mig, tänker. 

Att jag behöver ta reda på vem jag är har jag vetat om ett tag men inte vetat hur jag ska göra. Får försöka med det här och hoppas att jag kommer en bit på vägen.

Tack för rådet!

Kram!

Howliten
10/29/08, 9:12 PM
#3

# 1 Som vanligt är du så klok Tunrida! Det är en fröjd att läsa dina inägg. Ska själv prova det här. För jag har för mycket fantasier och annat skräp jag också… Skrattande 

#0 Lycka till med din självutforskning. Det är en lång väg, krokig och dan, men det är en resa som är väl värd mödan. Tror jag. Glad

Kram på er

Jag är glad. Är du?

DinJejja
10/29/08, 10:30 PM
#4

#3 Tack :) vad jag förståt så kommer de inte bli lätt eller gå fort.. Men som men det mesta så måste man väll ge det tid.. Hoppas bara jag har tålamod och ork till det

Kram Kram!

omelett
10/29/08, 10:40 PM
#5

Det går ganska fort om man skriver positiva affirmationer till sig själv. Helt fantastiskt. Om du gör som Tunrida säger och lyssnar på din innre kritiker, så får du veta vad du ska jobba med. Vänd på det och skriv tvärt om. I början känns det som man ljuger, men det går snabbt överGlad

ojrip
10/29/08, 10:57 PM
#6

Hej DinJejja

Jag läste nåt jag tycker är fint: "Det är bättre att leva sitt eget liv på ett ofullkomligt vis än att leva en fulländad imitation av någon annans."

Hur gör man för att tycka om sig själv?

Hur gör mot din bästa kompis? Mot någon som du tycker väldigt mycket om? Som du vill allt gott?

Gör likadant mot dig själv! Var snäll mot dig själv!

Det vi kallar livet är som att lära sig att cyckla. Man ramlar och slår sig. Försöker igen. Det är så man lär sig! Det vi kallar misslyckanden finns inte. Det är lärdomar. Guld värda.

Vem du är? Du förändras hela tiden. Tack och lov :-) Tänk hur hemskt det annars skulle vara. Slut. Inget att upptäcka. Usch!

Kom ihåg att du är unik! Gå ut och gör nåt riktigt roligt :-)

Kram, Pirjo

Annons:
DinJejja
10/30/08, 10:16 AM
#7

Tack Pirjo. Ska tänka på det du skrivit. :) Och den meningen var väldigt fin och sann! Borde man tänka på faktikskt. 

Ska till min "prat" människa idag. Skönt. Var nog en månad sen jag var där. Hon får mig alltid att de saker så annorlunda. Även om jag bara är där i en timme så mår jag mycket bättre när jag vart där. Helt obeskrivligt.

Kram på er!

Tunrida
10/30/08, 5:23 PM
#8

#2 Varsågod och lycka till! Glad

#3 Så bra, kram! Skrattande

#6 _"Vem du är? Du förändras hela tiden. Tack och lov :-) Tänk hur hemskt det annars skulle vara. Slut. Inget att upptäcka. Usch!"
_Ur det perspektivet är livet förstås en ständig upptäckt, underbart eller hur!? Livet är upplevelse.
Så relativt sett så förändras det vi kallar personen; nya tankar och åsikter kommer och byts sen ut mot andra, känslor kommer och försvinner, nya händelser upplevs genom livet. Det händer ju alltid något! Skrattande

Men det som upplever allting förändras aldrig förstås. Det måste finnas något i oss som kan uppleva förändringen, annars skulle vi inte kunna se saker förändras. Glad

ojrip
10/30/08, 8:08 PM
#9

#8 Livet är upplevelse…ständig upptäckt. Det som upplever allting förändras aldrig.

Det som upplever (medvetande) och det som upplevs (livsenergin). Jag hade stora svårigheter att få dessa två bli ett :-)

ojrip
10/30/08, 8:19 PM
#10

#7 Jejja… jag tycker att du är väldigt modig och klok ung kvinna som går till en "prat" människa. Det är sunt! Det kommer att gå bra för dig. Tack för att du delar med dig.

Kram, pirjo

Tunrida
10/30/08, 8:35 PM
#11

#9 _"Det som upplever (medvetande) och det som upplevs (livsenergin). Jag hade stora svårigheter att få dessa två bli ett :-)"
_Ja, men när man ser enheten så är det fantastiskt och så uppenbart samtidigt eller hur. Att man är inget och allt på samma gång. Går ju inte att fatta förstås, bara upplevas. Glad

DinJejja
10/30/08, 8:36 PM
#12

#10 Tack :) Ja det var inte det lättaste att komma dit första gången. Men jag ångrar det verkligen inte! De är nog det bästa jag gjort :) Hoppas du har rätt.

Kram!

Choklad
12/27/08, 4:22 PM
#13

Hej Din Jejja!

Jag har en bok som heter "Jag är bra!" I den står hur man får sitt självförtroende tillbaka, jag fick den av min son när jag var mycket deprimerad. I boken finns ett litet häfte, där man ska skriva ner vad man vill ha hjälp med till nästa dag, t. ex jag ber om hjälp att få vara glad när jag vaknar imorgon…

jag vet inte om man får skriva författaren här på sajten…

Men vad jag vill ha sagt är att det första jag lärde mig var att säga till mig själv att " jag är bra"!…och skriva ner det och tro på det…så gör det , säg till dig själv att du är bra.ofta..och se dig själv i spegeln när du säger det…" jag är BRA!..det funkar, garanterat!

U R us

Annons:
Cathy
12/27/08, 5:49 PM
#14

Ett stort misstag jag gör, är att jag ofta går mycket efter vad andra tycker och tänker, och även rädslor att de ska tycka negativt om mig. Istället för att lägga grunden i vad jag själv känner och tycker. Så istället för att under en situation tänka vad tror och tänker de om mig nu/ skulle man istället tänka.. vad tänker och känner jag om det här.. Ngt att tänka på och träna på. Fler som känner så?

GitteL
12/27/08, 6:07 PM
#15

#13 Det är ok att skriva författare här. Glad

#14 Klokt, det är många som tänker så och vi blir då vår egen bromskloss full av rädslor istället för att ta fram vår fulla potential/kraft.

Det krävs att gå emot rädslan för att vidga på vår trygghetszon.

Det är livets utveckling och vi har alltid ett val, dvs vi gör omedvetna och medvetna val.

Gitte - värd för personligutveckling

Hemsida: www.laserowcoach.se

Ijin
12/27/08, 6:09 PM
#16

Jag hade lite av samma kurva i livet du har just nu, DinJejja, och den vägen tog mig hit=)

Framför allt, acceptera den du är, och bygg på det du har:p

Generellt sätt så har livet ingen mer mening än vad man gör av livet, så om du tycker livet är meninglöst så är det du som gör det meningslöst:p

Sen vet jag inte riktigt vad jag ska skriva, är så fullständigt urkass på sånt här över nätet<.<

Cathy
12/27/08, 6:28 PM
#17

#16 Visst är det så. Man påverkar en hel del själv. Dels genom den energi och de signaler man sänder ut till dem man möter genom hur man tänker om sig själv.dels om hur man ser på sin livs situation. Man påverkar så himla mycket mer än vad man tror. Är inte så lätt som det låter, riktigt klurigt i vissa situationer. man faller säkert lätt tillbaka i  gamla mönster. Men ger man sig attan på saker och ting , så ger det kanske utdelning i form av att man mår bättre i sig själv.och med sitt liv.Glad

Cathy
12/27/08, 6:31 PM
#18

Det där lät kanske snus förnuftigt. Inte alltid lätt när väl situationerna uppstår. Men tror på att jobba på det. det ger säkerligen resultat. Får ta lite i taget.Flört

Choklad
1/4/09, 1:12 PM
#19

Författaren till boken" Jag är bra"…det är Mia Törnblom. Den är som ett träningsprogram, och det finns inga konstiga eller svåra övningar i den, men för mig var det svåra att bara tänka tanken att jag skulle tycka om mig själv….så man får ta små steg …och man klarar det.

Men självkänsla är en färskvara……så det lilla häftet som finns till boken ska man återvända till även om man tycker sig vara klar med boken.

U R us

Millaris
1/4/09, 1:29 PM
#20

Jag såg ditt inlägg igen DinJejja och då slåg det mig - vad är det i dig som gör att du inte tycker om dig själv? Vad har skapat den självbild du nu har? Om du drar fram de tankar och känslor i ljuset av den du är idag, så kommer du se att detta inte längre är sant.

Annons:
Mads
1/4/09, 5:09 PM
#21

Att hitta sig själv och lära sig älska denna person är inte alltid så lätt. Kan vara en lång själslig resa. Jag är nog för första gången nu som blivande 31-åring nöjd med mig själv i livet. Istället för att fastna i tankar på vad jag inte är bra på och vad som inte gått bra i mitt liv tänker jag nu på det som är riktigt bra.

Min bästa väninna och jag hade en sådan underbar relation där vi kunde prata om allt och kunde hjälpa varandra ta bort våra skygglappar vi hade och se livet ur andra perspektiv. Nu finns hon inte längre här och vi kan inte längre ha dessa fantastiska samtal.

Så jag fick börja läsa lite överallt om lite allt möjligt. Har sållat bort en hel del energitjuvar i mitt liv, rensat ut gamla konflikter med familjemedlemmar osv…som sagt en lång och inte alltid så lätt resa men heller inte omöjligt. Vet inte vad som gör att du inte mår bra, men hoppas att du hittar det du behöver för att finna livsgnistan igen.

Stora kramen Madde

Amor Vincit Omnia

DinJejja
1/4/09, 7:25 PM
#22

Tack alla för det ni skrivit :) Ni har fått mig att tänka. Jag var iväg på ett läger under nyår och träffade massa nya vänner som fått mig att må bra. Känns som om jag har kommit en bit på väg!

Kramar till alla!

amore
1/5/09, 1:01 AM
#23

Hej,

jag vet precis vad du menar då jag själv varit där. Det är så lätt att tappa bort sig själv på resan genom livet.

det som händer när vi föds är att vi så lätt gör omgivningens röst till vår egen. Vi blir stöpta i små formar av våra föräldrar, skolan, arbetet, vänner, omgivningen. Men alla de ord och föreställningar vi blir lärda, är det VÅR sanning?

många gånger behöver vi stanna upp och fråga oss vad vi själva vill. Det är när vi börjar tvivla på vem vi är som vi så lätt tappar kontakten med vårt inre och då tappar vi också kontakten med vår egen kärlek till oss själva.

Ett bra sätt att hitta tillbaka till sitt eget hjärta är att först och främst att kanske behöva ta en "paus" ifrån människor i vår omgivning och ta sig en tid för sig själv där du kan fråga dig själv, vad vill JAG med mitt liv? Vem är JAG? Att börja identifiera om alla de valen som du gjort i ditt liv, om de varit DIN vilja eller om du har levt någon annans vilja.

Därefter är det ett bra sätt att börja meditera. Genom meditation så lär du dig att landa i dig själv och i ditt eget hjärta och genom det så så kommer du också att finna din egen kärlek.

Allt detta måste få ta sin tid men för mig så blev det så att jag hittade mig själv genom meditation och det har hjälpt mig enormt med min egen utveckling.

Jag var långt borta förut från mig själv och min egen kärlek men att få ha regelbundna stunder med mig själv i meditationer fick mig att hitta tillbaka till mig själv.

Lycka till!

xcandygirl
1/9/11, 12:35 AM
#24

Jag kan också tänka så ibland, men ja har hört att det kan vara pga mörkret och kylan som kommer med vintern aftersom vi behöver solen för att känna oss glada, pigga och må bra. :)

Upp till toppen
Annons: