Annons:
Etikettkommunikation
Läst 7537 ggr
jankaz
2010-06-02 11:49

Kris i förhållande!

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 3,5 år och tagit oss igenom allt mellan himmel och helvette där i början men efter det så har våran relation varit starkare än någonsin väldigt länge fram tills nu (trots en del motgångar ändå såklart). Nu står vi inför ett problem som vi verkligen inte ser någon lösning på själva.

Vi känner att det är dags att flytta ihop nu, och började prata om det för någon månad sedan. Jag har som inte tänkt så mycket på framtiden utan mest bara levt i nuet och på kärleken sedan vändningen i förhållandet.

Men nu då när vi bestämt oss för att ja, vi ska flytta ihop på riktigt (jag har bott hos honom som av och till under en tid nu), så kom jag till den insikten att jag vill inte bo kvar här i norrland, i mörkret på vintern, då jag alltid blir deprimerad och mår väldigt dåligt. Jag började liksom tänka att ja men nu när vi ändå ska börja stadga oss på riktigt så vill jag ta itu med detta som är ett STORT problem för mig. När vi ändå ska flytta så.

Jag mår alltså väldigt dåligt ca 6 månader om året då det är mörkt och knappt något solljus alls om dagarna här där vi bor nu. Jag blir så dålig att jag bara ligger helt orkeslös och vill nästan inte leva vissa dagar, jag har svårt att sköta jobb och skola pga denna depression, har svårt att sköta mig själv t.o.m.

Jag har provat antidepp mediciner men blir bara som ett spöke av dom och det fungerar inget vidare (ingen sexlust, inga känslor och killen tycker det är jättehemskt), terapi har inte heller fungerat, utlandsresa gör det inte bättre heller annat än liiite, lite, just för stunden. Jag verkar ,tyvärr, behöva solens ljus för att jag ska fungera och må bra.

Killen vill absolut inte flytta härifrån. Han säger att han har allt här (familj, vänner, jobb, intressen). Tyvärr tror jag det handlar mest om osäkerhet för han skulle kunna få allt det någon annan stans men visst jag respekterar att han känner så.

Vi är otroligt förtvivlade båda två och vi har förståelse för varandras åsikter och vilja men vi frågar oss själva båda två, hur mycket man ska sätta sig själv åt sidan för någon annan egentligen? hur mycket man klarar av att offra sig själv för någon annan?

Jag älskar honom över allting annat och visst JAG KAN stanna för hans skull (våran skull) men då är jag högst osäker på om vårat förhållande kommer hålla i längden. Mest troligt inte.

Han vet att han kan få allt de där han vill ha och behöver, likväl nån annan stans men han är en trygghetsnarkoman… därför står han ut med att ha mig hos sig när jag mår så dåligt på vintern för han vet var han har mig o han vet att han har allt annat runt omkring som han behöver då känner han sig trygg iaf. Men att flytta då vet han ju inte vad får och det skrämmer väl, helt förståeligt.

Men hur kan jag få honom att övervinna sin rädsla för detta och vara beredd att satsa på oss, inte hålla fast vid allting annat pga osäkerheten??? Hur kan vi lösa detta?

Annons:
nyborjare08
2010-06-02 12:30
#1

Å det låter jobbigt! Förstår att det är ett stort dilemma!

Jag tänkte på en annan sak, som inte direkt är ett råd om själva ihopflyttningen. Har du provat hög dos av D-vitamin? Då menar jag minst 2000 IE (internationella enheter) per dag. Det har i studier visat sig ha positiv påverkan på just vinterdepressioner, mycket bättre effekt än antidepressiva mediciner. Men det krävs alltså en högre dos än vad som finns i apotekets kosttillskott. På hälsokostaffärer kan det finnas högdos-D-vitamin. Annars kan man beställa det via nätet.

Vi här uppe i norden har D-vitaminbrist den mörka tiden på året och jag är inte säker på att din vintertrötthet skulle bli bättre om ni skulle flytta söderut i Sverige. I så fall är det väl ett soligt land som är alternativet för dig, eller hög dos av D-vitamin.

D-vitamin är fettlösligt och det är viktigt att komma ihåg, så man inte kombinerar fettsnål kost med vitaminet.

Själv har jag ofta varit vintertrött, men har inte haft det så jobbigt som du verkar ha det. Jag började med D-vitamin hösten för två år sen och jag upplevde en jätteskillnad i hur jag mådde!

Vad tror du om att testa det innan du tar något annat stort beslut?

Sköt om dig och er!!

 

 

szirius
2010-06-02 12:38
#2

Jag lider med dig, jag har flyttat till ett sydligare land och mår därefter så himla mkt bättre.Det är också så tärande när man älskar varandra men vill olika saker.Ofta behöver man kompromissa.Jag har inga goda råd att ge, men hoppas att ni pratar mkt och känner efter båda vad ni prioriterar och vill. Kram

Hoppfull
2010-06-04 10:15
#3

Usch vad jobbigt det låter!

Jag är en norrlänning som flyttat till småland och jag kan säga att vintern här är hundrafalt mörkare än den i norrland! Om du tänker dig det norrländska vintermörkret men utan den ljusa snön som lyser upp. Här är allt becksvart hela vintern, marken är ofta våt och svart liksom skogen och himlen och jag har mått väldigt dåligt under den mörka årstiden här!

Jag säger alltså att en flytt kommer sannolikt inte att förändra ditt mående vintertid ur ett ljus-perspektiv.

Däremot är det väl värt att testa D-vitaminer. Sedan skulle jag rekommendera att du investerar i egna lampor/lysrör med solliknande ljus. De är ganska dyra men mår man så pass dåligt är det nog en klok och bra investering att göra.

Kolla även upp om det finns ljusterapi i närheten och kanske flytta dit den finns. Känner flera (här nere) som fått sådant och mått mycket mycket bättre under den mörka vintern.

Lycka till till er båda!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

jankaz
2010-06-07 20:42
#4

Tack för era svar.. Jag bestämde mig efter många om men, för att göra slut. Alla tankar på allting kring hela situationen gjorde mig fullständigt panikslagen och helt förtvivlad jag trodde jag skulle gå under när jag tänkte på hur jag skulle kompromissa och "begränsa mig själv" för att det skulle fungera. Nej det kan jag inte göra, jag måste vara sann mot mig själv och det känns som jag gjort det rätta. Jag mår redan lite bättre nu. Min plan är att flytta till ett soligare land, södra sverige hade varit en kompromiss för hans skull men inte ens det gick han med på så går jag den väg jag själv vill, helt och hållet för min egen skull.

Hoppfull
2010-06-07 21:21
#5

#4 Så klokt av dig om än svårt och smärtsamt!

Lycka till nu med din flytt och allt annat!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[RadioMG]
2012-12-06 19:33
#6

Det är dax att väcka liv i denna gamla tråd :)

De flesta sjukhus har numera ljusterapi. Det är riktigt effektivt och bra, speciellt om man blir dålig av mörkrets timmar.

Ni som känner att ni har problem, sök er till närmsta vårdcentral och be om ljusterapi. Ni kommer bli skickat till ett större sjukhus som har det.

Annons:
[JeanetteK]
2012-12-11 10:39
#7

Åh, vilken bra idé! Det skulle nog vara något för mig. Vet du hur det går till?

myff
2013-01-03 08:53
#8

Själv så löste jag min vinterdepp med att flytta till Thailand "The land og smiles". Jag har aldrig mått så bra som nu.

Upp till toppen
Annons: