Annons:
Etikettpersonlig-hjälp-coaching
Läst 10834 ggr
Gerbilflicka
2010-08-21 16:30

Att bli en bättre människa

Jag skulle vilja få lite tips på hur ni tycker att man aktivt kan förbättra sig själv som person, vän och medmänniska.

Har nyligen fått veta ganska tråkiga saker om mig själv av en nära vän. Det sårar såklart väldigt mycket samtidigt som jag är glad för att jag äntlingen har fått veta det, för jag hade ju ingen aning! Tyvärr blir jag ganska dominant och kör över folk utan att varken mena det eller tänka på det. Ingen trevlig egenskap.

Sen har jag såklart många fler dåliga sidor men de flesta är jag ännu inte helt insatt i utan det måste jag försöka utforska… men hur gör man det?

Man kan ju ha hur många goda sidor som helst, men det spelar ingen roll om folk inte orkar umgås med en pga den där "lilla" grejen som ligger ivägen.

Nu är det jag som aktivt och medvetet varje dag ska förändra mig själv så att jag kan vara en bättre människa som lyfter andra och får dem att må bra istället för motsatsen.

Men det var just det… vart ska man börja?? Hur ska man göra?

Målet är att bli en bättre människa, få fler vänner och även kunna hålla fast vid dem, samt att lyckas bättre i livet. Just nu känner jag mig mest som en socialt missanpassad idiot som vill så väl och ändå gör så fel.

Annons:
[rore]
2010-08-22 12:45
#1

Hej EmmaJo!

Först och främst vill jag börja med att säga att vi ALLA har mer eller mindre angenäma sidor,,,,,

Och det är ju först när vi blir medvetna om dessa, som förändringen kan ske. OM vi vill.

Så du är ju på vägSkrattande,,,,,

Du undrar var du ska börja och hur du ska göra??

Det är ju väldigt individuellt och svårt att svara på…

Men varför inte börja precis Här och Nu! Där du redan Är.

Utvecklingen är ju en process och så länge du följer ditt hjärta, så följer du din väg,, (Oavsett vad andra anser om det)

Det är när vi försöker nå fram till andra, genom våra antaganden som vi oftast går vilse och tappar bort oss.

Ett bra sätt att komma underfund med hur tankarna fungerar, är att göra en resume utav dagen som varit innan sänggående,, Det svåra i detta kan vara att se sina egna misstag,,,

Det är ju så lätt att fokusera på andras fel,,,Tungan ute

Eller så kan det vara oerhört lätt att glorifiera andra och bara se felen som andra har påpekat om oss,,

Det kan vara lite lurigt det där…Obestämd

Lycka till på din väg! / rore

ManU77
2010-08-22 16:24
#2

Hej!

Det finns såklart massor med saker man kan göra för att bli en bättre medmänniska. Jag tror också det är viktigt att man ständigt försöker bli bättre.

Med det sagt måste jag tillägga att man inte kan passa för alla. Om vissa människor i din omgivning väljer att haka upp sig på den där "lilla" grejen, som du uttryckte det, istället för att se hela dig, både positiva sidor och negativa, så säger det mer om dem än om dig. ALLA har brister… och styrkor. Det finns ett citat som jag tycker passar i detta sammanhang.

?"If you look for the bad in people, expecting to find it, you sure will. And the opposite is equally true."

Söker man efter saker att klaga på hos någon kommer de definitivt att finnas där. Ingen är perfekt och jag tror inte det är hälsosamt att leta perfektion. Däremot bör alla sträva efter att bli bättre.

Det jag själv gjort/gör för att bli en bättre, mer öppen och positiv människa är att jag läser böcker i personlig utveckling och lyssnar på ljudband. Jag väljer noga, så att jag vet att de ger mig det jag vill ha av dem. För att kunna välja får man prova sig fram lite och se vad som passar just en själv, för allt passar inte alla.

Jag tror stenhårt på att tänka positivt. Det hjälper inte, enligt mig, att analysera sönder sina negativa sidor för att försöka förändra dessa. Man blir det man tänker på mesta delen av tiden. Tänker man på de negativa sidor man inte vill ha, repeteras dessa negativa tankar ständigt och de blir svårare och svårare att bli av med. Jag tror man har större nytta av att bestämma sig för hur det ska se ut när det är bra och arbeta för att åstadkomma det. De negativa sidorna kommer sakta men säkert att försvinna under tiden.

"If you constantly feed your mind with positive thoughts, your negative thoughts will starve to death."

Precis som rore säger så måste du börja här och nu. Det finns ingen annan startpunkt än "Nu".

Fundera på hur du skulle vilja vara som människa. Vilka egenskaper skulle du vilja ha? Skriv ner dessa på ett papper. Skriv dem som om de redan var en del av dig… t.ex "Jag är en människa med ett otroligt stort tålamod" och "jag är alltid glad och positiv". Skriv ner alla egenskaper du vill ha (skriv ABSOLUT INTE ner egenskaper du inte vill ha) på samma sätt och läs det du skrivit på morgonen när du vaknar och på kvällen innan du ska sova.

De två böcker jag haft störst utbyte av och som jag rekommenderar varmt är "Hur Du Vinner Vänner Och Påverkar Din Omgivning" av Dale Carnegie och "Tänk rätt, bli framgångsrik" av Napoleon Hill.

Hoppsan! Det blev ett rätt långt inlägg, men jag hoppas du kan få något tips som hjälper dig. Annars tror jag, precis som rore, att du har de svar du söker inom dig, bara du lyssnar.

Lycka till!

Magnus

Gerbilflicka
2010-08-30 20:57
#3

Tack för svaren!

Jag har kommit ganska långt bara på en vecka faktiskt, bara genom att tänka extra mycket på allt jag gör och säger. :) Snart blir det en självklarhet!

gnulti
2010-10-12 12:48
#4

Emma, det är fint, både att din vän vågar säga det här, och att du försöker att ta åt dig utan att bli ledsen. det är så starkt!

tänk bara på att det inte får gå så långt att du känner att du inte får vara du längre. ibland är det också bra att vara provocerande och våga säga sina saker :)

lycka till, och än en gång, det är fint att du tänker efter hur du vill vara!

Glimtar
2010-10-12 16:07
#5

Om man vill göra en bestående förändring, t.ex. förändra ett upprepat mönster som man upplever som negativt i sitt liv, behöver man ta reda på vad det är som orsakade mönstret från början.

Man utgår från nuet och ser hur man har upprepat samma mönster om och om igen med olika människor. Man går bakåt i tiden för att slutligen hitta orsaken till det. När man har hittat orsaken kan man bli fri från det upprepade mönstret.

Upp till toppen
Annons: