Annons:
Etikettmental-träning
Läst 11272 ggr
Change
2010-11-09 23:39

Positivt tänkande.

Nu har jag äntligen bestämt mig för att ändra mitt tankesätt! Jag hars krivit tidigare på denna hemsidan om en del problem som finns i mitt och min sons liv. Men det är saker jag själv inte kan påverka mera just precis nu. Alla dåliga tankar har fått för sor plats, jag har sömnsvårigheter, sjuk stress, ångest, ingen ork. kän rmig som en dålig mamma etc etc.

MEN äntligen vil jag göra något åt detta, jag vill ge mig själv en chans till att få å bra. För det förtjänar jag, precis som alla andra! Jag vill även få bättre självkänsla, känna att jag är värd något liksom..

Så, har ni tips  o ideér jag kan använda mig av? Vad har ni för nep för att ändra ert tankesätt mot dett positiva!? JAg ska först och främst gå och borsta mina tänder nu, lägga mig med en bok och somna i tid, det kan väl vara en bra start? Mitt första mål är att ens klaraa t ta mig upp ur sängen när klockan ringer.

Hoppas ni hjälper mig lite nu, tror det kan avra svårt =)

Annons:
ManU77
2010-11-10 00:02
#1

Jag har lite tips och råd du kanske kan bli hjälpt av.

Försök se till att du mår bra och är i harmoni innan du ska sova. Det brukar ge en bättre nattsömn. Dessutom verkar det ge en positiv effekt i form av att man mår bättre när man vaknar. Se också till att det blir tillräckligt många timmar för att vakna utvilad. Om man startar dagen på ett bra och positivt sätt och ordentligt utvilad ökar man sina chanser att dagen även fortsätter i en positiv anda.

Läs positiv, upplyftande litteratur. Jag läser näst intill enbart böcker inom personlig utveckling. Dessa böcker får mig att tro på mig själv och min förmåga att ändra sådant jag vill ändra på. De inspirerar mig och ger mig hopp om framtiden.

Umgås enbart med stöttande, positiva människor som uppmuntrar dig att göra de förändringar du är ute efter. Se till att spendera så lite tid som möjligt med sk energitjuvar.

Förlåt dig själv för de misstag du kanske gjort tidigare i livet fram tills nu. Detta är för mig personligen en otroligt jobbig punkt, men det hjälper och är definitivt värt mödan. Förlåt dig själv i förväg för de misstag du oundvikligen kommer göra i framtiden. Det gör att man kan vara mer avslappnad inför olika besvärliga situationer och ger harmoni.

Försök så gott det går att även förlåta de människor som gjort dig illa genom åren. Att inte förlåta är som att dricka gift och hoppas på att någon annan ska dö.

Att förändra tänkande och beteende är inte lätt, precis som du skriver, men samtidigt är det inte heller omöjligt. Försök ha en inställning att det minsann inte alls är så svårt, för då blir det automatiskt lite lättare.

Lycka till!

[BigMama]
2010-11-10 09:40
#2

#0 Tänk vilken makt våra tankar har om vårt välmående! Att det t o m kan skapa ångest och stress? Du har insett tankens makt, och det är ju det allra första steget mot förändring ''change' Flört!

Om tankar kan få oss att må dåligt - så borde det gå att använda rätt tankar som med samma kraft får oss att må bra. Vända på det hela!

Nu låter jag som om detta är lätt som en plätt, faktum är att jag vet vilken lång process det är att "omprogrammera" sig. Och att det kräver underhåll och tålamod.

Nu när du är motiverad och har andan i gång, rekommenderar jag att föra dagbok. Vet att det är ett tips  som dyker upp i böcker, tidningar och i kurser, men att skriva ned din utveckling och framsteg och dina "bra affirmationer" ger resultat! Men det absolut bästa med den boken (eller asken med kort, glada minnen, visioner inför framtiden) är att den finns till hands när du är nedstämd och som allra mest behöver den.

Precis som Manu tipsar om, vilka i din närhet trivs du att vara med?? Vad lyfter dig själv när du är ensam? Musik? En bra bok? En skogspromenad?

Dansa! Spring! Skratta! Lek! Vad som helst som får din själ att vakna till liv igen!

szirius
2010-11-11 09:39
#3

En övning kan vara att byta ut dina automatiska negativa tankar till alternativa tankar. För att få syn på strömmen av tankar som går genom ens huvud varje dag, kan det hjälpa att skriva ner dem. När du märker att du börjar älta något, skriv då ner dessa i meningsform och försök vända på påståendena.

Tex varje gång du upprepar för dig själv att du mår så dåligt , har ångest, har så många bekymmer osv : stanna upp och ge dig lite tid att finna den känslan du hade när du skrev detta inlägg.Säg/skriv i stället till dig själv att du har nu rätt att må bra, att det blir bättre och bättre, att du är stark och trygg osv.

Samma sak när du pratar med ANDRA. Försök att inte älta dina problem, utan prova att lägga fokus på att prata om vilka FÖRÄNDRINGAR du nu gör för att må bättre.

Mrjag
2012-06-05 09:29
#4

Hur positivt jag än tänker så har jag det tungt att gå upp på morgonen.

Märker dock att saker går lättare om jag tvingar mig till att ha en positiv attityd :)

stillness
2012-06-05 18:23
#5

manu77:

Att inte förlåta är som att dricka gift och hoppas på att någon annan ska dö.

Vem va det som sa detta nu igen?

LivetochLyckan
2012-06-07 11:06
#6

Positiva tankar är bra och att funkar ibland. Men att klistra på ett leende när man ser sig i spegeln och säga -Jag är bäst! när det inte känns så inombords löser inga problem.

Jag rekommenderar dig att i första hand ta reda varför du känner som du gör. Vad är det som ligger till grund för det. Förmodligen något bakåt i tiden.

Jag vet att det inte är ett sådant upplyftande svar att behöva gå ner och rota i det förflutna men det finns tyvärr inga genvägar här.

Detta i kombination med att vända negativa tankar till positiva är ett vinnande koncept.

Lyck till!

www.livetochlyckan.se

www.omlivetochlyckan.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: