Annons:
Etiketttankar-känslor
Läst 3272 ggr
catrysse
2010-12-07 23:16

Sorg

Hej på er alla

I söndags så satt jag och sappade på TV:n och fastnade på Kunskapskanalen där det var en föreläsare som heter Anders Magnusson som hade föreläsning om att bearbeta sorg. Jag fastnade så totalt att jag inte kunde slita mig från detta för jag fick så många aha-upplevelser på mitt själsliga plan så som han framställde det hela.

Oftast så förknippar vi ju ordet sorg med någons bortgång till den andra sidan och det är ju sant. Men vad jag inte har insett och som jag insåg nu var att sorg är så mycket mer oändligt än vad man kan föreställa sig och det handlar inte bara om någon anhörig eller nära har gått bort utan om så mycket annat.  Som t.ex. skilsmässa, förlust av trygghet, förlust av tillit m.m.

För att sammanfatta det så förklarade han att -

Sorg är alla de ofta motstridiga känslor som väcks vid förändrat livsmönster.

Det slog mig med en sådan kraft att det kanske inte är så konstigt att man känner sig sorgsen ibland fast man inte egentligen riktigt vet varför. Känslorna bara dyker upp som gubben ur lådan men har ingen förklaring till det hela.

För mig kan det te sig som om man kanske har mött en situation med ett helt annat känsloregister än vad det egentligen innebar. Man kanske tog till ilska eller något annat istället för vad situation egentligen innebar - förlust av tillit, trygget m.m.

Han tar även upp hur ofta våra klyschor som - Var inte ledsen, Var stark, Tiden läker alla sår m.m. egentligen innebär och hur felaktigt de egentligen används och vilken effekt de egentligen har.

Jag måste säga att jag lärde mig väldigt mycket och kom till insikt en hel del om mig själv av det hela, det är mycket tänkvärt.

Ni som är intresserade och vill lära er mer om det kan titta på följande länk, jag tror inte att ni kommer att ångra er:

www.ur.se/play/161023

Annons:
ikna
2010-12-08 13:15
#1

Mycket intressant! Jag har nu sett hela föreläsningen och visst lär man sig en hel del!

[Ming]
2010-12-08 19:58
#2

Tack Glad

Upp till toppen
Annons: